Fogyasszon legalább napi 3x zöldéget és gyümölcsöt az egészsége érdekében! elemi rostok, c-vitamin, karotin

hirdetes

Egészségünk érdekében fogyasszunk naponta zöldséget és gyümölcsöt

AN

A Magyar Zöldség-Gyümölcs Terméktanács 1998-ban csatlakozott a nemzetközi "5 a Day" programhoz. Az Egyesült Államokból induló program arra a tényre alapozta a tevékenységét, hogy a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása - bizonyítottan - 20-30 százalékkal csökkenti a daganatos és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

Mindennap ajánlott zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani

A Magyar Zöldség-Gyümölcs Terméktanács 1998-ban csatlakozott a nemzetközi "5 a Day" programhoz. Az Egyesült Államokból induló program arra a tényre alapozta a tevékenységét, hogy a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása - bizonyítottan - 20-30 százalékkal csökkenti a daganatos és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.A "5 a Day" program Magyarországon az "Egyen zöldséget-gyümölcsöt naponta 3x az egészségért" néven kezdte el működését 1997-ben. A program eredményeiről és 2003. évi agrárgazdasági és egészségügyi céljairól tájékoztatták a sajtó képviselőit múlt év decemberében.


A meghirdetett program kettős, egymásra épülő célt valósít meg, hiszen agrárgazdasági szempontból a hazai zöldség, gyümölcs fogyasztás folyamatos növekedése hosszútávon a zöldség-gyümölcs ágazat termelésbővítésének lehetőségét teremti meg. Az elmúlt évtizedben közel 1 millió tonnával kevesebb zöldséget-gyümölcsöt termeltünk, és fejenként mintegy 20 kg-mal kevesebb zöldséget és gyümölcsöt fogyasztottunk. Ez a mai napig is naponta 350 g/fő mennyiséget jelent, ami elmarad a napi 400 grammos minimális, még inkább a 800 grammos kívánatos fogyasztástól.

Miért fontos a zöldség és gyümölcs fogyasztása?


A program másrészről népegészségügyi célt szolgál, ugyanis a zöldségek, gyümölcsök lényeges szerepet játszanak a legelterjedtebb betegségek megelőzésében, a lakosság egészségi állapotának a javulásában. Ugyanis a táplálkozással összefüggő betegségek jelentős része megelőzhető egészséges táplálkozással. Egy Európai Bizottság számára készült jelentés szerint Európában a 65 évesnél fiatalabbaknál a szív- és érrendszeri halálozás több, mint egyharmada a táplálkozással áll összefüggésben.
Végeredményben a Zöldség-Gyümölcs Terméktanács ezzel a programmal azt szerezné elérni, hogy a magyar zöldség-gyümölcs ágazat fejlődésének lehetősége fennmaradhasson az EU csatlakozástól függetlenül is, melyhez a tartós hazai zöldség-gyümölcs fogyasztásnövekedés elengedhetetlenül szükséges. Ez viszont nem képzelhető el a táplálkozási szokások fejlesztése, átalakítása nélkül!


Miért van szükségünk minden nap a zöldség-főzelékfélékre és gyümölcsökre?

hirdetes


Számtalan más értékük mellett gazdag forrásai az ÉLELMI ROSTOKNAK (pektin), a C-VITAMINNAK és a KAROTINOKNAK és persze nincs bennük zsír és koleszterin.
A daganatos betegségek több mint egyharmada a táplálkozással függ össze - a túlzott zsíradékbevitel és az elégtelen élelmi rostbevitel a kockázati tényezők.
Az Amerikai Rákkutató Intézet 6 pontban foglalta össze a rákos betegség kockázatát csökkentő ajánlásait, ebből a második és a harmadik a következőképpen hangzik:
Növeljük az élelmi rostbevitelt! Naponta fogyasszunk bőségesen és változatosan a zöldség-főzelékfélékből és gyümölcsökből!


A rendszeres zöldség-főzelék- és gyümölcs fogyasztás csökkenti az érelmeszesedés kialakulásának veszélyét


A földközi-tengeri (mediterrán) országokban lényegesen kisebb az érelmeszesedés, valamint a daganatos betegségekből származó halálozás, mint Európa többi országában - de zöldség-főzelékféle és gyümölcs-fogyasztásuk másfélszer-kétszer nagyobb, mint pl. Magyarországon!
A zöldség- és főzelékfélék, valamint a gyümölcsök betegség kockázat csökkentő hatása akkor érvényesül, ha naponta legalább 3-szor fogyasztunk belőlük.


A zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök értékei nem egyformák, a vitaminok és az élelmi rostanyagok különböző mennyiségben, arányban vannak jelen az egyes fajokban.
Ezért fontos, hogy minél nagyobb változatossággal fogyasszunk zöldség- és főzelékfélét, gyümölcsöket naponta!
3 értékes anyag, amit a zöldség-főzelékfélék és a gyümölcsök nagy mennyiségben tartalmaznak.

Jó karotin forrás Jó C-vitamin forrás Jó élelmi rost forrás
ZÖLDSÉGFÉLÉK
bimbós kel
brokkoli
endívida
fejes saláta
karalábé
mángold
paradicsom
paraj
rebarbara
sárgarépa
sóska
sütőtök
spárga
tök
uborka
zöldbab
zöldborsó
zöldpaprika



 
burgonya
cékla
fejes saláta
karalábé
karfiol
káposzta
kelkáposzta
padlizsán
paradicsom
paraj
petrezselyem gyökér
retek
sóska
spárga
sütőtök
zöldborsó
zöldpaprika
vörös káposzta



 
cukkíni
Fekete retek
gombafélék
hagymafélék
hirdetes
karfiol
káposztafélék
kínai kel
kígyó uborka
kukorica
padlizsán
paraj
petrezselyem gyökér
rebarbara
sárgarépa
sóska
torma
tök
zeller
zöldbab
zöldborsó
zöldpaprika
GYÜMÖLCSÖK
Banán
egres
kajszibarack
mandarin
meggy
őszibarack
sárgadinnye
szilva
szőlő
szeder





 
ananász
áfonya
bodza
citrom
csipkebogyó
egres
eper
fekete ribiszke
grapefruit
mandarin
málna
narancs
piros ribiszke
sárga
szamóca
alma
cseresznye
egres
fekete ribiszke
kajszibarack
körte
meggy
őszibarack
piros ribiszke
szilva
szőlő




 



Mikor és mennyi zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk?


Naponta legalább 3x, a főétkezések mellé választhatunk a program ajánlatából:
Reggelire: egy alma, körte, őszi, narancs, mandarin, banán, néhány szem szilva, cseresznye, meggy, málna, eper, kivi, illetve egy paradicsom, zöldpaprika, uborka néhány retek.
Ebédre: egy adag saláta, zöldséges leves, főzelékféle, vegyes zöldség-főzelék köret, burgonya (főzve vagy párolva), egy vagy több nyers gyümölcs, gyümölcssaláta, egy adag gyümölcslé, gyümölcsital.
Vacsorára: egy adag saláta, egy vagy több gyümölcs, gyümölcssaláta, egy adag zöldségféle (zöldpaprika, paradicsom, uborka, retek, újhagyma), meleg vacsora esetén főzelékféle, vegyes zöldségköret.


Végül, de nem utolsósorban néhány fontos tanács még a programból: Ha napközben megéhezünk, a legjobb - természetes - nasi a gyümölcs. Nem igényel hosszú időt az elkészítése és frissít! A gyümölcs a legjobb desszert - nem tartalmaz zsírt, viszont édes, finom illata és aromája van. Igyunk gyümölcslevet, gyümölcsitalt gyakran, ne csak amikor szomjasak vagyunk, hanem pl. kávé helyett is.
Minden nap válasszunk egyet a gazdag karotin-, egyet a gazdag C vitamin- és egyet a gazdag élelmi rost-forrásokból!

 

Forrás: Agrárágazat

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

2022-11-18

Így végezz talajtesztet befőttesüveggel- a hatékony, gyors, és olcsó megoldás

Ehhez a módszerhez semmi másra nem lesz szükséged, mint egy befőttesüvegre. Mr mutatjuk is hogyan végezd el a talajtesztet, és elemezd az eredményeket!

2022-11-11

Vajon mennyire egészségesek a gyorsfagyasztott, mirelit zöldségek?

Mennyire egészségesek a mirelit zöldségek? Mennyi vitamin van a gyorsfagyasztott zöldségekben? Mutatjuk a szakemberek véleményét a mirelit zöldségekről!

2022-11-09

Nagymamám titkos receptje: házi csipkebogyólekvár recept

A csipkebogyó nemcsak nagyon finom, hanem telis-tele van értékes alapanyagokkal, készítsünk belőle mennyei csipkebogyó lekvárt nagymamám receptje szerint.

2022-10-28

Így készíts mini beltéri üvegházat fillérekből, és nevelj növényeket télen!

Olcsó mini beltéri üvegházat építenél téli kertészkedéshez? Tojáskartonból, joghurtos dobozból, nejlon zacskókból, képkeretekből és készíthetsz, mutatjuk hogyan!

2022-10-22

5 zöldség, amit elültethetsz novemberben

Meg fogsz lepődni, hogy milyen zöldségeket ültethetsz el novemberben! Ez a 12 finom zöldség imádja a hideget, és egész télen jól fogja magát érezni. Mutatjuk őket!

2022-10-17

Sütőtöklekvár recept- ez a legújabb kedvencünk

Lehet lekvárt készíteni sütőtökből? Miért ne lehetne sütőtöklekvárt főzni otthon egyszerűen? Mutatjuk is a sütőtöklekvár Istenien finom házi receptjét!

2022-11-11

Almalekvár recept, és néhány hasznos tanács a készítéshez

Készítsünk együtt mennyeien finom almalekvárt, amit imádni fog az egész család. Mutatjuk a legjobb almalekvár receptet, és a trükkjeit az almalekvárnak.

2022-11-14

Áfonya védelme a téli károkkal szemben: Áfonya gondozása télen

A legtöbb évelő késő ősszel és télen alvóvá válik, hogy megvédje magát a hidegtől; az áfonya sem kivétel. Cikkünkben az áfonya téli gondozásáról olvashatsz!

További cikkek ebben a témában


állatifehérje-liszt

vágóhídi —>melléktermékből, elhullott állatokból készített fehérjetakarmány; az... Tovább

Laxxot (RH 0152)

Kukorica Cél: szemes Leírás:Hímvirágzása közepesen korai. Az elsõrendû címerelágazások... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek gyümölcs Zöldség