Élelmiszer-etika – régimódi történet?

Élelmiszer-etika – régimódi történet?

Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Az élelmiszer létezésünk alapfeltétele, ez köszön vissza az élet–étel szójátékban, valamint az élelmiszer szóban is. Érdemes végiggondolni, hogy mennyire tartjuk ezt tiszteletben? Nos, az élelmiszerlánc mai működése számos etikai kérdést, megfontolást sorol elénk.
Élelmiszer-etika – régimódi történet?

Az élelmiszer-etika a történelemben

Az ételt a kezdetektől fogva szinte vallásos tisztelet övezte. Az indián-regényekből is ismerjük, hogy a vadász bocsánatot kért a vadtól, amiért elejtette, s mindig csak az élet fenntartásához szükséges mértékben ölt. A természeti népek az első falatot-kortyot a földnek, vagy istenüknek áldozták. „Mikor a ház ura kezében tartja a serleget, és inni készül, az első korty előtt a földre loccsantja azt, ami a földet illeti” (Julianus barát és a napkelet felfedezése). A élelmiszerek tisztelete egyes közösségekben mindmáig fennmaradt.


Élelmiszer-etika – a jelen valósága


Az élelmiszerek tömegtermelésével, nemzetközi kereskedelmével, az élelmiszer-előállítás és -ellátás elszemélytelenedésével egyre többször tapasztaljuk meg a tisztességtelenséget, a csalást, a hamisítást, az etikátlan előállítói és kereskedelmi gyakorlatot. Az európai unió az élelmiszerek biztonságosságáért az elsődleges felelősséget az élelmiszer-vállalkozók kezébe adja. Sok esetben találkozunk az előállítói felelőtlenséggel, sőt az élelmiszer útján elkövetett szándékos veszélyokozással is. Ezek a jelenségek nem élelmiszerlánc-specifikusak, hanem a társadalom általános erkölcsi állapotának kivetülései.
Ugyanakkor az etikus élelmiszer-előállítás kérdései a társadalmi-gazdasági fejlődéssel egyre inkább előtérbe kerülnek. Míg élelmiszerhiány esetén a legfontosabb kérdés, hogy van-e elegendő élelmiszerünk az életben maradáshoz, ezt követően az élelmiszerek biztonságos fogyaszthatósága, minőségi kérdései foglalkoztatják a fogyasztót, majd a minél egészségesebb táplálkozás igénye kerül előtérbe. Egyre több jel mutat arra, hogy az eljövendő évtizedek fontos kérdése az lesz: etikusan történt-e, történik-e az élelmiszer előállítása?


Etikus magatartás, mint evolúciós előny


John F. Nash – akinek életéről az Egy csodálatos elme című film is készült – 1994-ben közgazdasági Nobel-díjat kapott a játék-elmélet közgazdasági vonatkozásainak kidolgozásáért, közösen a magyar származású Harsányi Jánossal és a német származású Seltennel. A játékelméleti egyik klasszikus példája „a közlegelők tragédiája”, amelyet a közvagyon elprédálásának is nevezhetünk.
A példa arról szól, hogy egy közösen használt legelő tíz tehenet tud eltartani, s így mindegyik tehén tíz liter tejet ad. Az egyik gazda egyszer csak gondol egyet, és kicsap még egy tehenet a legelőre. Ekkor egy-egy tehénnek már kevesebb fű jut, ezért mindegyik 10 helyett csupán 9 liter tejet ad, de az a gazda, amelyik két tehenet legeltet, 10 helyett 18 liter tejhez jut. Ezt idővel észreveszi egy másik gazda, és ő is kicsap még egy tehenet a közlegelőre. Ekkor már minden tehén csak 8 liter tejet ad, de a két dezertőrnek fejenként 16 liter teje lesz. És így tovább: minden egyes gazda akkor jár jobban, ha még egy tehenet hajt a legelőre. Azonban nemsokára már ők is az eredeti 10 liternél kevesebb tejet kapnak. Végül, amikor már nyolc gazda tart két tehenet, a kéttehenes gazdák csak négy liter tejet kapnak az eredeti tízhez képest. Ennek ellenére, ha egy gazda úgy döntene, hogy visszavonja az egyik tehenét, mindenképpen rosszul járna.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS


Tovább a Lexikonhoz

dozimetria

az ionizáló sugárzásoknak kitett anyagokban elnyelődött surgármennyiség (abszorbeált... Tovább

72/2006. (X. 13.) FVM rendelet

a Mezõgazdasági Biztonsági Szabályzat kiadásáról szóló 16/2001. (III. 3.) FVM rendelet... Tovább

Tovább a lexikonra