Az E85 nincs túlkompenzálva, sőt további támogatása is elfogadható lenne, állítja a Magyar Bioetanol Szövetség, miután a kormány úgy döntött, megszünteti a zöldbenzin jövedékiadó- mentességét.

Véget ért a zöldbenzin aranykora

hirdetes
Az E85 nincs túlkompenzálva, sőt további támogatása is elfogadható lenne, állítja a Magyar Bioetanol Szövetség, miután a kormány úgy döntött, megszünteti a zöldbenzin jövedékiadó- mentességét. Hogy ezentúl 26, vagy 40 forintot kell-e fizetni literenként, arról hétfőn dönt a parlament, az viszont biztosnak látszik, hogy véget ér a zöldbenzin aranykora Magyarországon.
Megszűnik a zöldbenzin jövedékiadó-mentessége

Az E85-öt jelenleg egyetlen cég gyártja




A bioetanol alapú üzemanyagot eddig csaknem száz forinttal olcsóbban tankolhatták az autósok, egy 2006-os uniós határozat alapján a magyar kormány jövedéki adómentességgel támogatta a zöldbenzin terjedését. Az alacsony ár pedig meghozta a magyarok étvágyát az E85-re, évről-évre egyre több kútnál lehetett tankolni, a forgalmazók közé még az Agip is beszállt. Az E85-öt előállító üzemek száma ugyanakkor nem nőtt ugrásszerűen, jelenleg egyetlen cég, a szabadegyházi Hugrana Kft. gyártja a 85 százalékban bioetanolt tartalmazó üzemanyagot.

Az állami támogatás sokaknak szúrta a szemét, egyes piaci szereplők állították, hogy az E85 túl sok támogatást kap és az adómentesség egy szűk érdekcsoportnak kedvez. Egyes érvrendszerekben még az afrikai éhezők és a pusztuló esőerdők is előkerültek, mondván a bioetanol világszintű elterjedése felsrófolja az egyébként is magas élelmiszerárakat, a növekvő igények kielégítéséhez pedig új termőterületeket kellene bevonni az erdők rovására.


hirdetes

A környezetbarát E85

hirdetes



A bioetanol ellenlábasai által sokat idézett, etanolhívek által pedig sokat cáfolt tanulmányok szerint a zöldbenzin energiamérlege negatív, egyes becslések szerint a kukoricatermesztés során 30 százalékkal több energiát használnak fel, mint amennyit a kész termékből ki lehet nyerni. A zöldbenzin pártján állók ezzel szemben állítják, hogy az E85 környezetbarát, és a CO2 kibocsátás csökkentésének egyik leghatékonyabb eszköze.

Az adómentességet eltörlő, Matolcsy György által jegyzett törvényjavaslat azt tartalmazta, hogy ezentúl a benzin adómértékének 10 százalékát kelljen fizetni, ez literenként 12 forintot jelentett volna. Ehhez a KDNP-s Aradszki András benyújtott egy olyan, az előterjesztő által befogadott módosítást, amely literenként 40 forintos adókötelezettséget rótt volna ki a biobenzinre. Ezt azonban most újra átírhatják, miután a szintén fideszes L. Simon László literenként 26 forintos adóra tett javaslatot, mondván a 40 forintos adómérték ellehetetleníti a hazai gyártást.

A vitában már csak azért sem könnyű igazságot tenni, mert Aradszki mellékesen az E85-öt a kezdetektől ellenző Mol jogi menedzsere [1], míg L. Simon a Hungranáért nyíltan lobbizó szabadegyházi fideszes képviselő. [2] Egy ugyanakkor biztos: az N234/236-os számú európai bizottsági határozat kitér arra, hogy az állami támogatás túlkompenzációt nem okozhat, de határozottan a bioüzemanyagok elterjedésének, előállításának és forgalmazásának előmozdítása a cél. Ha bebizonyosodik, hogy az adókedvezmény eltörlése ellehetetleníti az E85 hazai gyártását [3], azzal nem csak a Megújuló Cselekvési Tervben [4] 2020-ra vállalt 14,6 százalékos megújuló részarány teljesítését nehezíti meg, de akár az uniós iránnyal is szembe mehet.

Forrás: www.eu-info.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes


Tovább a Lexikonhoz

koca ellése (fialás)

a koca ellését jellegzetes tünetek előzik meg. Az ellés közeledtével a kocák sokat feksznek,... Tovább

hormonhatású rovarölő szerek

a vedlést gátló, illetve a fotoszintézist gátló vegyületekkel (pl. triflubenzuron [Dimilin])... Tovább

Tovább a lexikonra