A leggyakrabban előforduló kenőanyagtípusok

Hirdetés

Mezőgazdaságban alkalmazott kenőanyagok kiválasztása és felhasználása

Pálffy Attila
Hirdetés

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

Gyorsan rohanó világunkban egyre fokozott szerepet kap a mezőgazdaságban dolgozó gépek megfelelő időben és módon elvégzett karbantartása.
Motorolajok és kenőzsírok

Minőségi tartalékok


Sajnos a gyorsan változó időjárási viszonyok, nem minden esetben teszik lehetővé, hogy az előírt üzemóra elérésekor a termelésből kiemeljük a gépeket és elvégezzük azok karbantartását. Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy a modern, jó minőségű kenőanyagokban meglegyenek a megfelelő minőségi tartalékok. Az erő- és munkagépek működőképességének megtartása érdekében célszerű a gép gyártók által javasolt specifikációknak megfelelő kenőanyagokat alkalmazni.

Mezőgazdasági alkalmazásoknál a leggyakrabban előforduló kenőanyagtípusok: Motorolajok, hajtóműolajok, hidraulikaolajok, kenőzsírok és a multi-funkciós kenőanyagok.

Motorolajok:



Az erő- és munkagép gyártók a gépkönyveikben részletesen és egyértelműen megadják azokat a paramétereket, és nemzetközileg elfogadott szabványok által szigorúan meghatározott teljesítmény szinteket, amelyek alapján eldönthetik a felhasználók, hogy a kenőanyag beszállítók melyik típusú termékét kell választaniuk. Motorolajok esetében két nemzetközileg elfogadott teljesítmény rendszerrel találkozhatunk az egyik ilyen az „ACEA” (Associacion des Constructurs Européen d’Automobiles), a másik pedig az „API” (American Petroleum Institut).

Az ACEA a mindennapok legfontosabb általános minőségi normája. Ez az európai motor gyártók egységes osztályozási rendszere, mely szigorú laboratóriumi, és próbapadi vizsgálatokkal igazolja a motorolajok minőségét.

ACEA E sorozat a mezőgazdasági erőgépek, tehergépjárművek, és egyéb föld,- és építőgépek nagyterhelésű dízelmotorjaira vonatkozó szabványgyűjtemény.

E1                    2000 márciusában visszavonva.

E2                    Normál használatú/normál csereperiódusú motorolajok. MB 228.1 és MAN 271 vizsgálatokon alapul.

E3                    Nehéz üzemi körülményeknek kitett EURO 1 és 2 motorokhoz normál, és hosszított olajcsere intervallumhoz. MB 228.3 és MAN 3275 vizsgálatokon alapul. Visszavonva.

E4                    Különlegesen nehéz üzemi körülményeknek kitett EURO 1, 2 és 3 motorokhoz normál, és hosszított olajcsere intervallumhoz. MB 228.5 és MAN 3277 vizsgálatokon alapul.

E5                    Nehéz üzemi körülményeknek kitett EURO 1, 2 és 3 motorokhoz normál, és hosszított olajcsere intervallumhoz. Az E3 kiegészült néhány amerikai dízelmotor vizsgálattal. Visszavonva.

E6                    Alacsony hamutartalmú (low-ash) motorolajok, a legkorszerűbb dízel részecskeszűrővel (DPF), vagy egyéb füstgáz-után kezelő berendezéssel ellátott dízel motorokhoz. Egyebekben megegyezik az E4 vizsgálataival.

E7                    Az E3 és E5 minősítéseket kiváltó kategória. EURO 1, 2, 3 és 4 motorokhoz, hosszított olajcsere intervallumhoz is, illetve néhány dízel részecskeszűrővel (DPF), vagy egyéb füstgáz-után kezelő berendezéssel ellátott dízel motorokhoz.

Az API osztályozás Európában is elfogadott és használatos amerikai minősítési rendszer.


Hirdetés

4-ütemű dízel motorok:



API CC 1985 előtti szívó dízel motorokhoz, visszavonva.

API CD 1990 előtti szívó dízel motorokhoz, visszavonva.

 

Indirekt befecskendezésű dízel motorok:



API CF              Kifejezetten indirekt befecskendezésű (örvénykamrás) dízel motorokhoz. Megengedett üzemanyag kéntartalom > 0.5% (1994-es szabvány)

 

Direkt befecskendezésű dízel motorok:



API CE             Nehézüzemű, turbófeltöltővel szerelt dízel motorokhoz. Motorpadi (furattükrösödés) és egyéb laboratóriumi (párolgási veszteség) vizsgálatokkal kiegészülve.

API CF-4           1990-ben bevezetett szabvány. Kiváltja a CE minősítést. Kiegészülve nagysebességű dízelmotor vizsgálattal.

API CG-4          Nehéz üzemi körülményeknek kitett dízel motorokhoz > 0.5% üzemanyag kéntartalom mellett. Teljesíti az 1994-es füstkibocsátási előírásokat.

API CH-4          Felülmúlja a CG-4 szabványt. Teljesíti az 1998-as füstkibocsátási előírásokat.

API CI-4            Felülmúlja a CH-4 szabványt. Teljesíti az 2004-es füstkibocsátási előírásokat. Használható egyes füstgáz-után kezelő (EGR) berendezéssel ellátott dízel motorokhoz.

API CJ-4           Felülmúlja a CI-4 szabványt. Teljesíti az 2007-es füstkibocsátási előírásokat. > 0,015% üzemanyag kéntartalom mellett kiváló védelem füstgáz-után kezelő berendezéssel ellátott dízel motoroknak, hosszított olajcsere periódusoknál.

A teljesítmény fokozatok mellett egyértelmű ajánlást kell, hogy adjanak a motorolajok viszkozitási osztályára, a környezeti hőmérséklet és az egyes éghajlati viszonyoknak megfelelően. A mérsékelt éghajlati övben az esetek 95%-ban jelenleg a 15W-40-es viszkozitási osztályú többfokozatú (téli-nyári) motorolajokat használják a mezőgazdaságban. Jelenleg a 10W-40-es motorolajok piaci részesedése a mezőgazdasági felhasználásban kb.: 5%, de ennek mértéke a motor konstrukciók fejlődésével a jövőben egyre nagyobb lesz, mint azt már tapasztalni lehet más felhasználási területeken is.

 

Kenőzsírok:



Mezőgazdasági kenőanyagok egyik fontos szegmense a kenőzsírok, ennek ellenére azonban nem kapnak olyan jelentőséget, mint amely megilletné a kenőanyagok eme típusait. Általában egy lítium bázisú EP (nagy nyomásálló adalék), vagy olykor EP nélküli kenőzsírral elintézik az ilyen típusú kenési helyek kenőanyag igényének kielégítését. Pedig a megfelelő kenési helyre a megfelelően kiválasztott kenőzsírral számos probléma megelőzhető. Ki nem találkozott még azzal a jelenséggel, hogy a kenőzsír kifolyt a csapágyból? Ez a jelenség gyakran előfordul a mindennapi életben. Annak érdekében, hogy a különböző jelenségeket megértsük, nézzük meg egy kicsit részletesebben a zsírok felépítését.


Hirdetés

Miből állnak a kenőzsírok?

  • alapolajból,
  • sűrítőből,
  • adalékokból.

Ennek a három összetevőnek a különböző fajtájú, arányú és minőségű kombinációjából megkapjuk a kenőzsírt jellemző tulajdonságait. Az alábbiak szerint csoportosíthatók és osztályozhatók:

  • az alapolaj típusa szerint (ásványolaj vagy szintetikus olaj),
  • sűrítők szerint (szappan vagy nem szappan),
  • speciális alkalmazásuk szerint (pl.: szóró tapadó kenőzsír).

Az alapolaj típusa a kenőképességre és a terhelhetőségi tulajdonságokra van nagymértékben befolyással. A sűrítők pedig főként a kenőzsírok megengedhető legnagyobb alkalmazási hőmérsékletére, valamint víz- és vegyszerállóságára. Leggyakrabban alkalmazott sűrítő típusok meghatározó tulajdonságai:

A kenőzsírok gélesedését – az olajok viszkozitásának analógiájára – konzisztenciájukkal illetve ún. penetrációs (behatolási) értékükkel jellemzik. Ez a folyékonytól a lágy állagon át a szilárdig terjed és a DIN 51 818 szabvány szerinti NLGI osztályokhoz rendeli a kenőzsírokat.

Gördülőcsapágyakhoz 2. és 3. NLGI osztályba sorolt kenőzsírok felelnek meg, ezen belüli kiválasztásuk más, állaguk által befolyásolt tulajdonságuktól függ. Pl.: lágy zsírok központi kenési rendszerekben, hidegben is jól továbbíthatók és adagolhatók. A csapágyban kifejtett kis ellenállásuk csökkenti a súrlódás által keltett zajt. Ha a forgástengely függőleges vagy ferde, ajánlatos konzisztensebb kenőzsírt (NLGI 2 helyett 3) alkalmazni, ezzel megelőzve az elfolyás veszélyét. A kenőzsír konzisztenciája a sűrítő típusától és mennyiségétől valamint az alapolaj típusától, viszkozitásától és VI tulajdonságától függően változik a hőmérséklettel.

Ideális választás lehet a mezőgazdasági alkalmazásokban a kenőzsírok közül a Lítium-komplex, Lítium - Kalcium vegyes bázisú, Kalcium-komplex vagy Kalcium-szulfonát-komplex. Az ilyen sűrítővel rendelkező kenőzsírok általában +140-+160 °C-os hőmérsékletig használhatók és jó víz kimosás ellenálló képességgel rendelkeznek. Ajánlott, hogy ezek a zsírok tartalmazzanak ún. EP (Extrem pressure) adalékokat. Ajánlott konzisztencia osztályuk: NLGI 2 vagy 3.

Gömbcsuklókhoz, forgózsámolyok, függőcsapszegekhez, golyós féltengelycsuklókhoz, műanyag csapágyakhoz, kormányrudazathoz és kerékfelfüggesztéshez, használhatók azok a speciális kenőanyagok, amelyek valamilyen szilárd kenőanyagot tartalmaznak, mint a grafit, vagy a MoS2. Az ilyen szilád kenőanyagot tartalmazó kenőzsírok azonban nem alkalmazhatók nagy sebességgel forgó nagyterhelésű csapágyakban. Inkább a lökésszerű terhelésnek és nagymértékű vibrációnak kitett nehéz üzemi alkalmazásokban használhatók.

Forrás: Agrárágazat

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

Hirdetés

egypatás háziállat

az egypatás háziállatok (pl. —>ló, szamár, öszvér) az ötujjú ősöktől származnak,... Tovább

ligázok

a DNS-szintézist (dezoxiribonukleinsav) katalizáló enzimek. A génsebészetben a DNS-darabok... Tovább

Tovább a lexikonra
Hirdetés
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrisebb iparági hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.