Feléled a hazai bioetanol-álom?

Feléled a hazai bioetanol-álom?

Pinterest logo

KÖVESS MINKET

PINTERESTEN

Az amerikai sajtó úgy tudja, hogy az egyik ottani óriásvállalat, a Fagen Dunaföldváron akar még ebben az évben építeni egy bioetanol-feldolgozót. A Szabad Föld Online becslése szerint akár egymillió tonna kukoricára is vevő lehet a cég. A munkálatok áprilisban kezdődhetnek el. A Fagen a Cargill nevű mezőgazdasági társaságtól vásárol telket, s annak gabonatároló telepéhez közel építi fel a bioetanol-üzemet, amelyet a Cargill lát majd el gabonával.
Feléled a hazai bioetanol-álom?

Bioetanol-gyártó üzemet készül építeni Magyarországon a Fagen amerikai óriásvállalat, az üzem várhatón Dunaföldváron lesz – írja a Napi Gazdaság keddi számában tengerentúli sajtóértesülések alapján.

A munkálatok áprilisban kezdődhetnek el. A Fagen a Cargill nevű mezőgazdasági társaságtól vásárol telket, s annak gabonatároló telepéhez közel építi fel a bioetanol-üzemet, amelyet a Cargill lát majd el gabonával.
A Fagen Inc. 2006 és 2008 között közel ötven bioetanol-projektbe fogott a tengerentúlon, ám mivel a jelek szerint az alternatív üzemanyagok boomja lecsengőben van az Egyesült Államokban, így ott a társaság a jövőben az újrahasznosítható energia más formái, a biomassza és a szélenergia felé fordul.
Magyarországon viszont még uniós és állami támogatás is nyerhető ilyen üzem építéséhez. A Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) keretéből 2009-2010-ben 8 milliárd forint áll ilyen célokra rendelkezésre.
Hogy mekkora kapacitású lesz az új üzem, arról nem szólnak a hírek, de valószínű, hogy nagy mennyiségű hazai gabonát dolgoz majd fel a gyár. Európában ugyanis a szakértők szerint az utóbbi években legalább egymillió tonnás éves kapacitású beruházásokat valósítottak meg. Vagyis egy év alatt ennyi gabonát – főként kukoricát – feldolgoznak fel egy-egy ilyen gyárban. Hazánkban átlagosan, évente 3-4 millió tonna tengeri az a mennyiség, amely a hazai igény felett megterem. Vagyis alapanyag oldaláról biztosított a beruházás. A kérdés csak az, hogy mennyiért szerezhető be a tengeri. Két éve ugyanis 45-60 ezer forint között mozgott a tonnánkénti ára, míg manapság 25-30 ezret fizetnek érte. Éppen ez a hektikusság tántorította el azokat a befektetőket, akik két éve sorra jelentették be bioetanol-gyártási szándékukat – összesen csaknem 4 millió tonnás kapacitást emlegetve –, de ezekből egyetlen egy nem valósult meg. Ma csak Szabadegyházán és Komárom környékén működik nagyobb kapacitású ilyen üzem.
A kőolaj árának lassú emelkedése, a most olcsóbb kukorica, valamint a hazai üzemanyag-árak drasztikus emelkedése miatt jelen pillanatban megint megéri bioetanolt előállítani, melyet az uniós előírások miatt kötelező a benzinhez adagolni. A MOL viszont egy saját, de szlovák területen felépített üzeméből látja el magát bioetanollal. Hogy az új cég milyen piacon akarja termékét értékesíteni még nem tudni, de Európában rátalálhat vevőire.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS