9 jótékony hatása az avokádónak

hirdetes

Avokádó fogyasztás jó hatásai az egészségre

AN
Facebook logo

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Az avokádó jelentős mennyiségű egyszeresen telítetlen zsírsavat tartalmaz, és gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban is. A változatos, egészséges étrendbe való beépítésük számos előnnyel járhat.

Okok, amiért érdemes avokádót enni

Az alábbiakban részletesen áttekintjük az avokádó táplálkozási összetételét, 9 hatását, amik jótékonyan hatnak az egészségünkre, és néhány kockázatot, amelyet figyelembe kell venni.
 

Íme 9 ok, amiért az avokádó hozzájárulhat az egészséges életmódhoz:

1. Tápanyagokban gazdag

Az avokádó C-, E-, K- és B6-vitaminon kívül még sok más vitamint (riboflavin, niacin, folsav, pantoténsav, magnézium, kálium), valamint luteint, béta-karotint és omege-3 zsírsavakat is tartalmaz.

Az avokádó nagy mennyiségben tartalmaz egészséges, jótékony zsírokat, amelyek segíthetnek  az embernek étkezések között. Az egészséges zsír fogyasztása lassítja a szénhidrátok lebomlását, ami segít stabilan tartani a vércukorszintet.

Nagyjából fél vagy 100 gramm avokádó tartalmaz:

  • 160 kalóriát
  • 14,7 g zsírt
  • 8,5 g szénhidrátot

  • 6,7 g rostot

  • és kevesebb, mint 1 g cukrot

A zsír elengedhetetlen a test minden egyes sejtje számára. Az egészséges zsírok fogyasztása támogatja a bőr egészségét, javítja a zsírban oldódó vitaminok, ásványi anyagok és egyéb tápanyagok felszívódását, sőt segíti az immunrendszer normális működését is.

 

2. Egészséges a szív számára

Az avokádóban található egy természetes növényi szterin, az úgynevezett béta-sitosterol . A béta-sitosterol és más növényi szterinek rendszeres fogyasztása segíthet fenntartani az egészséges koleszterinszintet, amely fontos a szív egészsége szempontjából.

 

3. Jó hatással van a szemre és a látásra 

Az avokádó tartalmaz Lutein és Zeaxantint, amik a szemszövetben jelen lévő fitokemikáliák. Antioxidánsok védelmet nyújtanak, hogy minimálisra csökkentsék a károsodást, beleértve az UV fény okozta károsodást is.

Az avokádóban található egyszeresen telítetlen zsírsavak más hasznos, zsírban oldódó antioxidánsokat, például a béta-karotin felszívódását is támogatják. Ennek eredményeként az avokádó étrendbe történő hozzáadása csökkentheti az időskori makula degeneráció kialakulásának kockázatát .

hirdetes

 

4. Segíthet megelőzni a csontritkulást

Egy fél avokádó kb 18%-a a napi K-vitamin mennyiségnek.

Ezt a tápanyagot gyakran figyelmen kívül hagyják, de elengedhetetlen a csontok egészségéhez. A megfelelő mennyiségű K-vitamin bevitele elősegítheti a csontok egészségét azáltal, hogy fokozza a kalcium felszívódását és csökkenti a kalcium vizelettel történő kiválasztását.

 

5. Az összetevők megelőzhetik a rákot

A tanulmányok még nem fedeztek fel az avokádófogyasztás és a rákkockázat csökkenése közötti közvetlen kapcsolatot. Az avokádó azonban tartalmaz olyan vegyületeket, amelyek segíthetnek megelőzni bizonyos rákos megbetegedések kialakulását.

A kutatás a folsav optimális bevitelét a vastagbél-, gyomor-, hasnyálmirigy- és a méhnyakrák kialakulásának csökkenésével hozta összefüggésbe . Az összefüggése azonban továbbra is tisztázatlan.

 

6. A magzat egészségének támogatása

A folsav fontos az egészséges terhességhez. A megfelelő bevitel csökkenti a vetélés és az idegcső-rendellenességek kockázatát.  Az avokádó zsírsavakat is tartalmaz, amelyek hozzájárulnak az egészséges táplálkozáshoz és a magzati fejlődéshez.

 

7. A depresszió kockázatának csökkentése

Az avokádó jó forrás a folsavhoz, amely fontos szerepet játszik az általános táplálkozásban és egészségében. A tanulmányok összefüggést találtak az alacsony folsavszint és a depresszió között is .

A folsav segít megelőzni a homo cisztein felhalmozódását, amely rontja a keringést és a tápanyagok agyba jutását. A korábbi kutatások a túlzott homo ciszteint a a depresszióval, valamint a hangulatot, az alvást és az étvágyat szabályozó szerotonin-, dopamin- és noradrenalin-termeléssel kapcsolták össze.

 

8. Az emésztés javítása

Az avokádó magas rosttartalmú. A természetes rostokat tartalmazó élelmiszerek fogyasztása segíthet megelőzni a székrekedést, megőrizni az emésztőrendszer egészségét, és csökkenti a vastagbélrák kockázatát.

hirdetes

 

9. Természetes méregtelenítés

A megfelelő rosttartalom elősegíti a rendszeres bélmozgást, ami döntő fontosságú a méreganyagok epével és széklettel történő kiürülésében. Tanulmányok kimutatták, hogy az élelmi rostok elősegítik a bélrendszer jó egészségét. Ez segít a szervezetnek fenntartani az egészséges bakteriális egyensúlyt. Ez csökkentheti a gyulladást és az emésztőrendszer súlyosbodását.

Avokádó felhasználási lehetőségek

Az avokádót egy személy többféleképpen is beépítheti étrendjébe. A puha avokádóból például finom guacamole készíthető, míg a keményebb avokádók remekül alkalmasak szeleteléshez és salátákhoz vagy szendvicsekhez.

Ha meg szeretné tudni, mennyire érett az avokádó, finoman nyomja meg a külsejét. Ha a külseje teljesen feszes, az avokádónak tovább kell érnie. Ha engedi a nyomást, az avokádó megérett a fogyasztásra.

Az emberek sok más formában is használhatják az avokádót, például olajként főzéshez vagy a bőr vagy a haj hidratálásához. 

 

Avokádó fogyasztás kockázata

Az avokádó mértékletes fogyasztása kevés kockázattal jár. De mint minden élelmiszer esetében, a túlzásba vitt fogyasztás nem kívánt következményekhez vezethet. 

Például az avokádónak magas a zsírtartalma, így a túl sok avokádó fogyasztása nem kívánt súlygyarapodáshoz vezethet.

Az avokádó K-vitamint is tartalmaz, amely befolyásolhatja a vérhígítók működését.

A vérhígítót szedők számára fontos, hogy állandóan tartsák a K-vitamin szintjét. Emiatt nem jó ötlet hirtelen több vagy kevesebb olyan ételt fogyasztani, amely a véralvadásban fontos szerepet játszó K-vitamint tartalmaz.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában


Tovább a Lexikonhoz

hatósági húsbolt

kezeléssel fogyasztásra alkalmassá tett v. csekélyebb tápláló- és élvezeti értékű hús,... Tovább

lábközép

az elülső —>végtagokon a lábtó és az ujjak közötti tájék. a hátulsó végtagokon a... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek