Zöldség és gyümölcs csomagolása

Hirdetés

Pack - pakk

Eiler Olga
Hirdetés

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

Az ellátási lánc, a logisztikai rendszerek, különösen a nagy élelemiszeráruházak egyre inkább igénylik a jól kezelhető csomagolásokat. A termelőtől a fogyasztóig törvényben szabályozott követhetőség is könnyebben megoldható, ha az áru az értékesítés helyére becsomagolva és megfelelően jelölve érkezik. A mezőgazdaságban, a termelőknél gyakran keletkeznek eladhatatlan készletek, károk a rossz vagy megoldatlan csomagolás miatt. Az eladótérben a polcok feltöltése is egyszerűbb, kevésbé munkaigényes, ha a termelőtől megfelelő rekeszben érkezik a termény. Az alábbi fotó egy élelmiszer-áruház belsejét mutatja, ahol a targoncáról a polcokra helyezik a rekeszekben levő zöldséget, gyümölcsöt. A rekeszeket egyben reklámhordozónak is tekinti a termelő, ezért azok többszínnyomásu grafikával készülnek. Bemutatunk néhány megvalósított hazai és külföldi csomagolást erről a területről.
Zöldség és gyümölcs csomagolása

Zöldség és gyümölcs csomagolása

Az ellátási lánc, a logisztikai rendszerek, különösen a nagy élelemiszeráruházak egyre inkább igénylik a jól kezelhető csomagolásokat. A termelőtől a fogyasztóig törvényben szabályozott követhetőség is könnyebben megoldható, ha az áru az értékesítés helyére becsomagolva és megfelelően jelölve érkezik. A mezőgazdaságban, a termelőknél gyakran keletkeznek eladhatatlan készletek, károk a rossz vagy megoldatlan csomagolás miatt. Az eladótérben a polcok feltöltése is egyszerűbb, kevésbé munkaigényes, ha a termelőtől megfelelő rekeszben érkezik a termény. Az alábbi fotó egy élelmiszer-áruház belsejét mutatja, ahol a targoncáról a polcokra helyezik a rekeszekben levő zöldséget, gyümölcsöt. A rekeszeket egyben reklámhordozónak is tekinti a termelő, ezért azok többszínnyomásu grafikával készülnek. Bemutatunk néhány megvalósított hazai és külföldi csomagolást erről a területről.

Paradicsomcsomagolás

A mórahalmi Mórakert Termelő Értékesítő Szövetkezet a mezőgazdasági termékek első elismert értékesítési vállalkozása. Szinte minden termény csomagolására és értékesítésére berendezkedtek. Gépsoraik alkalmasak különböző tömegű, kisebb nagyobb hálós csomagolásokra. Keresik az újat, a piaci igényeknek megfelelően fejlesztenek. Tapasztalataik szerint a vásárlók és a kereskedők egyaránt a kisebb csomagolt egységeket keresik. A paradicsom a gépi válogatás, a szín és méret szerinti osztályozás után kerül csomagolásra. Eddig hálós és fóliás csomagolást alkalmaztak, az idén kezdték el piaci igényre a paradicsom műanyagdobozos, címkézett csomagolását. Látszólag túlzás a szép, egészséges paradicsomot becsomagolni. Nem mindenhol sikeres a csomagolt áru, nem minden megrendelő igényli, azonban főleg a nagy élelmiszer-áruházi láncok egyre több csomagolt paradicsomot rendelnek, és exportálni is lehet. A paradicsom-csomagolások színes címkét kaptak és a különböző fajták pedig neveket: pl.Piroska, Vitalina.

Fóliás zöldségcsomagolás

A zöldségfélék frissességének megőrzésére egy török cég, a Super Film Ambalaj műanyag fóliát gyárt, amelyet különösen nagy távolságokra való szállítás és több napos tárolás esetén alkalmaznak. A fólia, amelynek márkaneve Suplain 1011 VH, csökkent oxigén-áteresztése révén alkalmas a zöldségfélék csomagolására. A fólia nem teljesen gáztömör így van légcsere a csomagolásban. A fólia összetétele 12 mikron BOPP amelyet 25 mikron polietilénnel laminálnak. A fólia rendkívül gazdaságos: négyzetmétertömege 10, 92 g/m˛.

Szőlő exportcsomagolása

A ma már nálunk is kapható nagy szemű dél-afrikai szőlő biztonságos, penészedés nélküli tárolására és szállítására egyetemi kutatóintézet fejlesztett ki egy jól bevált megoldást. Az exportszállítmányok szállítása gyakran több napig tart, a hajók rakterében magas a páratartalom és fennáll a penészedés veszélye. A szőlő csomagolásakor a dobozba egy olyan három rétegből álló lemezt helyeznek, amely egy laminátumot tartalmaz, amelyben kéndioxid van polimer mátrixban. A kéndioxidot tartalmazó réteg, szövés nélküli textíliával van lefedve. A szállítás illetve tárolás során növekszik a doboz belsejében a relatív légnedvesség. A magasabb légnedvesség hatására a mátrixból kéndioxid szabadul fel, amely meggátolja a szőlő megpenészedését.

Kertészeti termékek csomagolása

A palánták, a virágok, a növények ahhoz, hogy eladható árúvá váljanak szintén csomagolást igényelnek. Elsődleges szempont az áru védelme a szállítás és a tárolás során előforduló sérülésekkel és károsodásokkal szemben. A termelőtől a fogyasztóhoz vezető úton csak a jól konstruált csomagolás nyújt kellő védelmet. Az értékesítést pedig lényegesen megkönnyíti a bizalomgerjesztő, esztétikus csomagolás. Bemutatunk két külföldi növénycsomagolást.

Hirdetés

Gyökeres virág csomagolása

Cserepes virág esetén a cserép a termékdíj szempontjából nem minősül csomagolásnak, mert az végigkiséri a növényt teljes életútján. Az ábrán látható gyökeres virág papírpohárban kerül forgalomba az Egyesült Államokban. A papírpohár műanyagréteggel bevont papírból készült, melynek előnye, hogy könnyű, környezetbarát, jól feliratozható. A növény megnevezése valamint az átültetésével és ápolásával kapcsolatos instrukciók a papírpohárra nyomtathatók. Az egyéb árukra vonatkozó jelölések (pl. vonalkód) is elhelyezhetők a csomagolás felületén. A virágok szállítása, tárolása és az áruházi polcokra, gondolákra való kihelyezése szempontjából egyaránt előnyös a csomagolás.

Orchidea csomagolása postai

szállításhoz

A rendkívül érzékeny, törékeny orchideák postai szállítására tervezte a Kappa Corugated UK Limited (Egyesült Királyság) a kettős csomagolást, mely a fizikai behatások elleni védelmet nyújtja. A belső csomagolás és a rögzítések a vibrációtól védik a virágot, a doboz hossza módosítható a növény hosszától függően. Ez a csomagolás az orchidea-értékesítésben új piacot eredményez, mert akár a TV shop műsoron keresztül is megrendelhető.

Borcsomagolások

Egyre fontosabbá válik a borértékesítés területén a csomagolás figyelmet, érdeklődést felkeltő, bemutató, ismertető funkciója. Grafikusok, designerek csomagolási és grafikai ötletei segítik a bortermelőket a potenciális vevővel való kommunikációban. Egy magyar és egy német példát mutatunk be.

Wellness-borcsalád a Katona borháztól

A jó bornak lelke van, vallják a Katona borház tulajdonosai, ez különösen az új borcsaládra vonatkozik, amelyben a termelők szerint talán több van a nap erejéből, a fény energiájából. Minden borász igazi vágya a tökéletes bor. A tökéletességre való törekvés eredményeként született meg az új Wellness-borcsalád, amelynek méltó megjelenéséhez új címkék készülnek. A designStore kreatív műhely tiszta felületű címkéket tervezett. Az arany-fekete logotípia központi elhelyezkedésével figyelemfelkeltően hirdeti a termelőt, a Katona Borházat. Az exkluzivitást sugalló markáns tipográfiája a Katona szóban is kifejezésre jutó határozottságot, a Borház felirat líraisága a borra jellemző lágy, mégis karakteres hangulatot sugall. A „Wellness selection” elő és hátoldali cimkéje négyzet alakjával elegáns, áttekinthető. A címkén a címerpajzsban megjelenő lovagsisak a múltra, valamint a tulajdonos család nevére utal.

Bag-in-box boroshordó

Magyarországon is egyre több bag-in-box-ba csomagolt bor és gyümölcslé kapható, amióta a magyar Karis Kft. elkezdte a dobozban levő csappal ellátott tasakok, zsákok gyártását. A német Weidenhammer dobozgyártó cég meglepte a szakmát, az Interpackon Düsseldorfban hordóalakú bag-in-box konstrukciót mutatott be. A hengeres forma, a fából készült hordót imitáló grafika jobban illik a borfogyasztás hangulatához. A kis hordónak polipropilénből fröccsöntött lábai is vannak. Az egyik legnagyobb német borpincészet „Medinet” márkanevű borát ebben a csomagolásban mutatta be a Pro Wein szakkiállításon.

Hirdetés

Mézcsomagolás

A legtöbb mézcsomagolás nehezen kezelhető, a méz nehezen adagolható belőle. Az osztrák Honigmayr cég, amely sokféle különleges mézet csomagol és forgalmaz, először a szállodák és kávéházak számára fejlesztette ki az újfajta műanyagflakonos mézcsomagolást. Az ausztriai idegenforgalomban állandóan növekszik a wellness, a szépség és egészség jegyében üdülő turisták részaránya. Ennek a vendégkörnek az igénye az, hogy a szállodában eltöltött napok kényelmesen, kényeztetéssel, jó közérzettel teljenek. A jó közérzet a reggeliző asztalnál kezdődik, és a szépen megterített asztalon fontos a jól adagolható méz. A műanyagflakon jól mutat a megterített asztalon és a méz könnyen adagolható belőle. A Honigmayr a szállodai forgalmazás után a kávéházakba, majd a kiskereskedelembe is eljuttatta a flakonos mézet, nemrég Magyarországon is megjelent. Ezen kívül hagyományos üveges, egyadagos és nagy felhasználók konyhák, cukrászatok számára nagy kiszerelési egységek is vannak a cég termékpalettáján.

Tojáscsomagolások

„Egyforma, mint két tojás”- mondják, de a szakember tudja, hogy ez nem így van.

A látszólag egyforma tojások között is vannak minőségi különbségek. A jelentős piaci részesedéssel rendelkező Farmtojás az utóbbi időben fejlesztette a tojások csomagolását, mely egyben választékbővítést is jelentett. A csomagolási egységeket bővítették, van 15 és 30 db-os csomagolás is, de 6 db-ost is forgalmaznak a kisebb háztartások számára. Minőségi szempontból a vevő a csomagolások, illetve a címkék alapján többet tudhat meg a tojásról. Nem fog csalódást okozni felhasználáskor a vevőnek, mert az „extrasárga” felirattal ellátott tojás sárgája valóban szép sárga lesz. A tojás sárgájának színét takarmányozással tudják befolyásolni. Választhatunk az értékesebb, állatbarát, mélyalmos tojótyúk-tartásból (tehát nem ketreces) származó tojást is, ezenkívül létezik vitaminnal dúsított és szalmonella ellen kezelt tojás higiénikus műanyagdobozban. A reklámhatású színes címkék, a többszínnyomással készült dobozok bizonyára hozzájárulnak a piaci sikerhez.

Műanyag-zsineg a mezőgazdaságban

A mezőgazdaságban számos művelethez nélkülözhetetlen a zsineg. Valamikor természetes anyagokat használtak kötözésre, a zsinegek gyártását a 19. században kezdték el. A 20. században a műanyagipar kialakulásával megkezdték a polipropilén zsinegek gyártását. A debreceni PARTIUM 70 Műanyagipari Részvénytársaság egyik fontos profilja az Agri Bull márkanevű polipropilén bálazsineg gyártása. Jelentős gyártási tapasztalatuk és megfelelő gyártási kapacitásuk jóvoltából nemcsak a magyar piacon vannak jelen, hanem Nyugat-Európába és Észak-Amerikába is exportálnak. A bálazsineget csakis originális polipropilén alapanyagból gyártják, tehát újrahasznosított nyersanyagból nem. A zsineg a bálázógépekhez megfelelő magas szakítószilárdsággal készül, szerkezete révén rugalmas. Az alapanyagba - ami különösen a szabadban, a mezőgazdaságban használt terméknél rendkívül fontos - ultra-ibolya sugárzás elleni és rovarok elleni védelmet biztosító adalékanyagot kevernek. A bálazsineg gyártását illetve minőségbiztosítását az ISO 9001 szerinti minőségbiztosítási rendszer szerint végzik. A termékek megadott paramétereit a kiadósság és a szakítószilárdság garantálja.

Forrás: Agrárágazat

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

Hirdetés

olaszperje (szálkásperje, Lol ium multiflorum Lam.)

a —>pázsitfüvek családjához tartozó, bojtos gyökerű, laza bokrú szálfű... Tovább

fenológia

ökológiai tudományterület; a növények és az állatok egyedfejlődésében az egymás után... Tovább

Tovább a lexikonra
Hirdetés
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrisebb iparági hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.