Pár évtizede még nem léteztek téli és nyári gumik, csak egy fajta volt, a négy évszakos. A közlekedéstechnológia fejlődésével a gumigyártó cégek különböző keménységű, összetételű, futófelületű és menettulajdonságokkal rendelkező gumiabroncsokat fejlesztettek ki. Ennek köszönhető, hogy manapság az első hó leesésével a gumiszervizekben kilométeres sorok állnak téli gumi cserére várva. Ma már a mezőgazdasági gépeket is téli-nyári gumikkal kell ellátni.
Miért kell ellenőrizni és cserélni rendszeresen?
Lazább, rugalmasabb anyagösszetétele miatt a téli gumiabroncs felülete nyáron jobban kopik, mivel alacsonyabb hőmérsékletre van tervezve. Ilyenkor a jármű számunkra egyik kényes tulajdonsága, az üzemanyag fogyasztása megnő. A téli gumik nyáron, nedves felületen rosszabbul viselkednek, kanyarodásnál túlzottan betapadnak és megnő a
kopás, emellett a fékút is hosszú méterekkel megnő, és könnyen baleset lehet a vége.
Cserélni akkor érdemes, ha a
levegő hőmérséklete tartósan +7 Celsius fok fölé emelkedik, vagy az alá csökken. Fontos, hogy mind a téli, mind pedig a nyári garnitúra gumi azonos típusú és mintázatú legyen. Hatóságilag elő van írva, hogy a futófelület mennyire lehet kopott. A túlságosan elhasználódott gumiabroncsokon szabálytalan és életveszélyes közlekedni. A Magyar Gumiabroncs Szövetségnek köszönhetően hazánkban közel 70 különböző márkájú gumiabroncsból lehet válogatni számos minőség és árfolyam kategóriában.
A gumicímke
2012 novemberétől a gumiabroncsokat címkézni kell egy EU-s rendelet szerint. A rendelet célja a vásárlók teljes körű tájékoztatásán túl a biztonságos, energiatakarékos és környezetet kevésbé terhelő abroncsok keresletének növelése. A rendelkezés minden 2012 június után gyártott személyautó, SUV, kis-haszongépjármű és teherautó gumiabroncsra vonatkozik. A tenyérnyi méretű címke, tájékoztat az üzemanyag-takarékosságról, a nedves úton való tapadásról, és a gördülési zajról.
Mi mit jelent?
Üzemanyag-hatékonyság
A fogyasztás, ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok gördülési ellenállásával. A gördülési ellenállás a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatos ellenhatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése. A címkén A-tól G-ig terjedő skálán van feltüntetve az üzemanyag-hatékonyság. Az egyes kategóriák közti különbségek azonos felhasználási feltételek esetén 0,1-0,15 liter/100 km. Rövidtávon ezek nem nagy különbségek, de egy 15 000 km-es éves futásteljesítmény mellett 80 liter is lehet az A, legjobb és a G, legrosszabb kategória között.
Fékút nedves úton
A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere. Az osztályozás A-tól G-ig van, ahol A a legjobb, G a legrosszabb. A G-t azonban már nem használják és már az F kategóriába eső gumiabroncsot sem forgalmazni. Az egyes kategóriák közti különbségek 3-tól 6 m-ig terjednek, a jármű 80 km/h sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó abroncsok fékútja közti különbség több mint 18 m.
Gördülési zaj
A közúti forgalom zajának egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs zaját decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik. Minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs.
Ahogy az ívek száma alapján 3 besorolási osztály létezik:
• 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
• 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
• 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak
Az energiahatékonyságra, nedves úton való fékútra, és gördülési zajra vonatkozó információk valóban hasznos dolgok, azonban számos más kérdés is felvetődik, amiről nem tájékoztat a címke. Például az aquplanning ellenállás, vezetési stabilitás, száraz és nedves úton való kezelhetőség, fékút száraz úton, tartósság stb. Egyelőre úgy tűnik tehát, hogy a címke sok hiányossággal rendelkezik, azonban jó úton indult el Európa a biztonságos és környezetkímélő közlekedés terén.