Ismerd meg, hogy az étcsokoládé fogyasztása milyen egészségügyi előnyökkel jár

hirdetes

6 bizonyított egészségügyi előnye az étcsokoládénak

AN

Az étcsokoládé tele van olyan tápanyagokkal, amelyek pozitívan befolyásolhatják az egészséget. A kakaófa magjából készült, és ez az egyik legjobb antioxidáns forrás. Tanulmányok azt mutatják, hogy az étcsokoládé javíthatja egészségét és csökkentheti a szívbetegségek kockázatát.

 

Étcsokoládé fogyasztása

Íme az étcsokoládé 6 egészségügyi előnye:

1. Nagyon tápláló

Ha minőségi, magas kakaótartalmú étcsokoládét fogyaszt, akkor nagyon tápláló tud lenni. Megfelelő mennyiségű oldható rostot tartalmaz, és ásványi anyagokkal van feltöltve.

Tartalmaz vasat, magnéziumot, káliumot, foszfort, cinket és szelént, valamint a kakaótartalmától függően mérsékelt mennyiségű cukrot is tartalmaz.

Az étcsokoládé zsírsavprofilja szintén jó. A zsírok többnyire olajsavból (az olívaolajban is megtalálható szív-egészséges zsír), sztearinsavból és palmitinsavból állnak.

A sztearinsav semleges hatással van a test koleszterinszintjére. A palmitinsav megemelheti a koleszterinszintet, de az összes zsír kalóriamennyiségnek csak egyharmadát teszi ki.

Az étcsokoládé olyan stimulánsokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin, de nem valószínű, hogy éjszaka emiatt ébren maradna, mivel a koffein mennyisége nagyon kicsi a kávéhoz képest.

 

2. Az antioxidánsok erős forrása

Az ORAC az oxigéngyök-abszorbancia képességet jelenti. Ez az élelmiszerek antioxidáns aktivitásának mértéke. Alapvetően a kutatók sok szabad gyököt (rossz) állítanak egy élelmiszermintához, és megnézik, hogy az élelmiszerben lévő antioxidánsok hogyan reagálnak a szabad gyökökre.

E tanulmányok alapján a csokoládé antioxidánsokban gazdagnak tekinthető. Az ORAC-értékek biológiai relevanciája azonban megkérdőjeleződik, mivel kémcsőben mérik, és nem biztos, hogy ugyanolyan hatással van a szervezetre. Az embereken végzett kutatások nem mindig mutatják ki ugyanazt az antioxidáns hatást a csokoládéra. De a szakértők szerint még nincs elég bizonyíték, ahhoz, hogy biztosan ki lehessen mondani.

Az étcsokoládé tele van szerves vegyületekkel, amelyek biológiailag aktívak és antioxidánsként funkcionálnak. Ezek közé tartoznak többek között a polifenolok, a flavanolok és a katekinek. A kutatások szerint az étcsokoládéban lévő polifenolok segíthetnek csökkenteni az LDL ("rossz") koleszterin bizonyos formáit más élelmiszerekkel, például mandulával és kakaóval kombinálva.

hirdetes

Egy tanulmány kimutatta, hogy a kakaó és az étcsokoládé több antioxidáns aktivitással, polifenolokkal és flavanolokkal rendelkezett, mint bármely más vizsgált gyümölcs, amely magában foglalta az áfonyát és az acai bogyókat.

 

3. Növeli a HDL-t és megvédi az LDL-t az oxidációtól

Az étcsokoládé fogyasztása javíthatja a szívbetegségek számos fontos kockázati tényezőjét. Védhet a magas koleszterinszint ellen. Egy tanulmányban amit flavanol-likopinnal kiegészített étcsokoládé fogyasztásával végeztek, jelentősen csökkent a teljes koleszterin, az LDL ("rossz") koleszterin és a trigliceridek szintje.

hirdetes

Az LDL-koleszterin egyes formái nagyobb valószínűséggel oxidálódnak, ami akkor fordul elő, ha reakcióba lépnek a szervezetben lévő szabad gyökökkel. Az oxidáció magát az LDL-részecskét reaktívvá teszi, és képes károsítani más szöveteket, például a szív artériáinak belsejét. Teljesen logikus, hogy a kakaó csökkenti az LDL oxidációra hajlamos formáit. Rengeteg erős antioxidánst tartalmaz, amelyek bekerülnek a véráramba és védik a lipoproteineket az oxidatív károsodástól.

Az étcsokoládéban lévő flavanolok csökkenthetik az inzulinrezisztenciát is, ami egy másik gyakori kockázati tényező az olyan betegségeknél, mint a szívbetegségek és a cukorbetegség. Az étcsokoládé azonban cukrot is tartalmaz, amelynek ellenkező hatása lehet, tehát ezért csak mérsékelt mennyiségben fogyasszuk.

 

4. Csökkentheti a szívbetegségek kockázatát

Az étcsokoládéban lévő vegyületek erősen védik az LDL oxidációját. Hosszú távon ez sokkal kevesebb koleszterint okozhat az artériákban, ami a szívbetegségek kockázatának csökkenését eredményezi. Valójában a kutatások meglehetősen drasztikus javulást mutatnak. Idővel számos tanulmány kimutatta, hogy a flavanolban gazdag kakaó vagy csokoládé fogyasztása csökkentheti a vérnyomást és javíthatja a szív- és érrendszeri egészséget.

A tanulmányok áttekintése kimutatta, hogy a csokoládé heti 3-szor történő fogyasztása 9% -kal csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

 

5. Megvédheti bőrét a naptól

Az étcsokoládé bioaktív vegyületei szintén nagyszerűek lehetnek a bőr számára. A flavanolok védekezhetnek a napkárosodás ellen, javíthatják a bőr véráramlását, valamint növelhetik a bőr sűrűségét és hidratáltságát. A minimális erythemal dózis (MED) az a minimális UVB-sugarú mennyiség, amely ahhoz szükséges, hogy az expozíció után 24 órával bőrpírt okozzon a bőrben. Tanulmányok kimutatták, hogy a MED növekedhet, sőt megduplázódhat, miután 12 hétig magas flavonoid tartalmú étcsokoládét vagy kakaót fogyasztott. Az eredmény az, hogy a bőre jobban védett marad a napon.

Ha tengerparti vakációt tervez, fontolja meg, hogy az előző hetekben és hónapokban több étcsokoládét fogyaszt. És ne feledjük, hogy a csokoládé nem helyettesítheti a fényvédőt és a napvédelem egyéb formáit!

 

6. Javíthatja az agy működését

Az étcsokoládé javíthatja az agy működését is. Tanulmányok azt mutatják ki, hogy a magas flavonoid tartalmú kakaó fogyasztása javíthatja az agy véráramlását fiatal felnőtteknél.  A kakaó-flavonoidok segíthetnek fenntartani a kognitív funkciókat enyhe kognitív károsodásban szenvedő idősebb felnőtteknél is, és csökkenthetik a demenciához való eljutás esélyét. De további kutatásokra van szükség.

Ezenkívül a kakaó olyan serkentő anyagokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin, ami lehet a fő oka annak, hogy rövid távon javíthatja az agy működését.

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában


Tovább a Lexikonhoz

88/2008. (VII. 18.) FVM rendelet

Az állatoknak a szállítás és a kapcsolódó mûveletek közbeni védelmére vonatkozó... Tovább

Gombaölo Previcur 607 SL

Gombaölő permetező szer zöldségfélék, dísznövények védelmére.Hatóanyag: 607 g/l... Tovább

Tovább a lexikonra
Érdekességek