A post harvest tevékenység, a marketing és a logisztika szerepe a minőségi almatermesztesben

Racskó József – Sípos Géza
Instagram logo

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON

Az alma - mint kertészeti nyersanyag - a betakarítást követően, a gyümölcs tulajdonságait alapvetően befolyásoló élelmiszeripari feldolgozás nélkül is alkalmas emberi fogyasztásra, de ebben az esetben is nagy jelentősége van annak a tárolási, feldolgozási folyamatnak, amelynek során e nyersanyag a fogyasztó asztalára kerül.
 

A post harvest fogalma

Legszűkebb értelemben a post harvest tevékenység azon technológiai, marketing műveleteket és folyamatokat, valamint logisztikai tevékenységeket jelöli, amelyek a nyersanyag fogyasztóhoz történő eljuttatását valósítják meg. A post harvest célja egyrészt a mezőgazdasági nyersanyag beltartalmi értékeinek lehető legnagyobb mértékű megőrzése, másrészt a betakarítás után óhatatlanul kialakuló lebomlási folyamatok minimalizálása, ill. a fogyasztás vagy a későbbi feldolgozás céljainak megfelelő optimalizálása (pl. utóérlelés).

A post harvest tevékenység sikeres megvalósításának legjelentősebb feltétele a megfelelő minőségű nyersanyag előállítása. A nyersanyag minőségére azonban számos tényező hat. Ezek közül kiemelendő a megfelelő fajta, optimális termőhely és szakszerű termesztéstechnológiai háttér. De a post harvest tevékenység sikerében alapvető szerepet játszik a betakarítás, ill. a szedés színvonala és időpontja is.

Jelentős fajta-értéket képvisel a tartós tárolással szorosan összefüggő ún. polctartósság v. pultállóság (shelf-life). Azok a fajták kiválóak e szempontból, amelyek a tartós tárolás után akár melegben is (május-június) sokáig megtartják frissességüket, akár a lakásban, akár a boltok pultjain. Ilyen szempontból kiváló fajták a Gala, Braeburn, Fuji és a Pink Lady.

Legfontosabb cél, hogy a betakarított gyümölcs a lehető legrövidebb időn belül jusson el a tároló, illetve az időleges feldolgozást végző telepekre. Itt nagyon fontos szerepe van a megfelelő mennyiségű és minőségű göngyölegnek és úthálózatnak, azaz a marketingnek és a logisztikának.

A hazai agrármarketing és -logisztika helyzete

A szedés után a legtöbb fajtát nem célszerű azonnal értékesíteni, hanem érdemes és szükséges rövidebb-hosszabb ideig tárolni. A magyarországi almapiac legnagyobb problémája, hogy nincsenek megfelelő hűtőtárolóink, és az öreg ültetvények fajtaszerkezete is egysíkú, mindenki egy időben kívánja eladni almáját. Október-november hónapokban a hazai almapiac évek óta törvényszerűen összeomlik. Ezen időszakban jelentősen zuhannak az árak. A jó minőségű árualap nagy részben ipari feldolgozásra kerül és nagy mennyiségű áru megy tönkre.

Az almatermesztés infrastruktúrájának elengedhetetlen része egy hűtőtároló. A legkorszerűbb hűtési rendszerű (oxigén elvonást alkalmazó ULO) kamrák egész éven át eltarthatóságot biztosítanak. E hűtőház nélkül a térség árutermelő gyümölcsösei nem lehetnek tartósan gazdaságosak.

A megfelelő színvonalú marketing biztosításához a hűtőház mellett szükség van tároló, válogató, csomagoló és áruvá készítő bázisra is.

Az alma az ideális tároláshoz igazított szedési időpontban a fáról közvetlenül a hűtőtárolóba kerül. Célszerű azonban a méretre válogatás miatt egy osztályozó gépsoron történő gyors „áteresztés”. Ilyenkor a regisztráció könnyebb, mert az egyes hűtőkamrák készlete a fajtákon túl még méret szerint is követhető, ami jelentősen megkönnyíti a szállítmányok későbbi kiszolgálását. Ilyen esetben a megrendelések alapján az arra legalkalmasabb áruból, a megfelelő tárolórészekből történik a targoncás kitárolás, és a megfelelő alma kerül feldolgozásra (válogatásra, kicsomagolásra, kisorolásra).

Fontos, hogy a gyümölcs hamar a hűtőkamrákba, majd a lehető leggyorsabban optimális tárolási paraméterek közé kerüljön. Az ULO tárolóban a hűtés több hónapon át folyamatos, anélkül, hogy a tároló ajtaját akár csak egy percre is kinyitnánk. Az ULO kamrák mérete a célnak megfelelően kisebb, hiszen a kitárolást igen gyorsan el kell végezni. A megbontott kamrák visszazárása és újrahűtése nagyon költséges, ezért az a gyakorlat, hogy az ilyen kis méretű kamrák tartalmát rövid időn belül kitárolják, feldolgozzák, csomagolják és értékesítik. Ilyen tárolóban a téli almafajták többsége egészen az új szezonig is kiválóan tárolható.

A fentebb említettek értelmében, a hűtőtároló mellett meghatározó szerepük van a feldolgozó, válogató, csomagoló, áruvá készítő egységeknek. Az áruvá készítés műveletei az értékesítés irányaitól függően változnak. A cél minden esetben ugyanaz: a gyümölcsöt a vevő igényeinek megfelelően a lehető leggyorsabban el lehessen készíteni.

A különböző értékesítési irányok igényeihez a csomagolásnak alkalmazkodnia kell. Leggyakoribb értékesítési partnerként a szupermarketek jöhetnek számításba, speciális csomagolási igényeikkel:

1. Azonos nettó súlyra egalizált csomagolási eszközök alkalmazása kötelező.

2. A szupermarketek felé történő értékesítésnél nagyon fontos a hagyományos minőségi, mennyiségi követelmények mellett az is, hogy az eladásokat, ill. a vételeket előre programozva kell végezni. Ez a szállító részéről biztonságot jelent, hiszen a napi piaci bizonytalanságot ezáltal ki lehet küszöbölni. Természetesen a bizonytalanságnak ára is van, ugyanis egy áruházlánc igyekszik nagy mennyiséget olcsón felvásárolni. Nem veszélytelen néhány hónappal a szállítás előtt mennyiségben és sokszor árban is kötelező érvényű megállapodásokat kötni, s ehhez szükséges göngyölegeket és csomagolóanyagot beszerezni.

3. Mindezek mellett valamennyi forgalmazó ragaszkodik az egységrakományokban történő szállításokhoz.

Logisztikai központként működtetett hűtőházak saját kamion-parkkal megoldhatják az áru rendszeres vagy túraszerű terítését is. A megrendelést követő gyors és pontos szállítás elengedhetetlen követelménye a tartós piacon maradásnak.

A hazai és külföldi piacok megszerzésében, feltárásában és fejlesztésében jelentős szerepe van a termelők által kifejtett reklám és marketing tevékenységnek. A vevők számára a boltok polcain vonzóvá kell tenni az almát, mint eladásra szánt terméket, ugyanis rendkívül nagy a verseny. Sok egyéb konkurens, pl. a trópusi gyümölcsök és más egzotikumok kínálják magukat, elsősorban a nagyáruházak gyümölcs osztályain.

Mivel az alma iránti kereslet jelentősen koncentrálódik, a kínálatot is koncentrálni kell. Az áruházak almából folyamatos, egész éven át tartó, egyenletes, megbízható, nagy tételeket is szállítani tudó partnereket keresnek. Manapság Magyarországon a gyümölcstermesztés legfontosabb feladata, hogy a termelők által előállított áru a legjobb minőségben a legjobb piacokra kerüljön.

Ezért az elkövetkezendőkben ki kell alakulniuk azoknak a legkorszerűbb, nagy méretű hűtőházi központoknak, amelyek a fent említett igényeket maximálisan ki tudják elégíteni. Nagyon fontos, hogy a termelők összefogjanak, és lehetőleg állami vagy Európai Uniós segítséggel ilyen hűtőházakat építsenek. Ugyanis az ilyen egységek már jelentős tényezőként léphetnek fel a piacon, így a multikkal szemben is erőt képviselnek az áralkuban, a fizetési kondíciókban, a termelői márkázásban, az eredet védelemben stb.

Összességében megállapítható tehát, hogy a kiváló minőségű áru megtermelése mellett a post harvest tevékenységnek hasonlóképpen fontos szerepe van.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS


Tovább a Lexikonhoz

aromás szénhidrogének

váltakozó egyes és kettős kötéseket tartalmazó hattagú, csak szénatomokból felépített... Tovább

katéter

üreges szervek (pl. húgyhólyag, méh) tartalmának lebocsátására, ill. tartalmának... Tovább

Tovább a lexikonra