Zetor Proxima

Hirdetés

Méltó utód: Zetor Proxima

Dr. Nagy Béla, SZIE Gm. Kar
Hirdetés

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

A Szent István Egyetem Gépészmérnöki Karának Rendszertechnikai Intézete nemrégiben tesztnek vetette alá a Zetor család legújabb tagját, a Zetor Proximát. A kapott eredmények alapján elmondható, hogy a Proxima méltó utódja a Super típusnak és rendelkezik azokkal a jellemzőkkel: kiemelkedő vontatási hatásfok, alacsony fogyasztás, kedvező üzemeltetési paraméterek, melyek egy kitűnő ár-érték arányú traktorrá, egyben a Zetor márkanév megérdemelt viselőjévé teszik.
Zetor Proxima

A Szent István Egyetem Gépészmérnöki Karának Rendszertechnikai Intézete nemrégiben tesztnek vetette alá a Zetor család legújabb tagját, a Zetor Proximát. A kapott eredmények alapján elmondható, hogy a Proxima méltó utódja a Super típusnak és rendelkezik azokkal a jellemzőkkel: kiemelkedő vontatási hatásfok, alacsony fogyasztás, kedvező üzemeltetési paraméterek, melyek egy kitűnő ár-érték arányú traktorrá, egyben a Zetor márkanév megérdemelt viselőjévé teszik.

A teszt részletes eredményeivel Dr. Nagy Béla (SZIE Gm. Kar) alábbi írásából ismerkedhetnek meg.

- főszerkesztő -




A Zetor Proxima 8441.1 traktor vizsgálata és eredményeinek értékelése

A ZETOR 2005-ben kialakította a traktor család jelentősen új változatát, a ZETOR Proxima 8441.1 típusjelű traktort, melynek vizsgálatát a ZTR-AGRO Kft. és a Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Rendszertechnikai Intézete együttműködése keretében elvégeztünk. A vizsgálatokra egyeztetett, a szabványnak megfelelő tematika szerint és időpontban került sor.




A traktor főbb méretei (mm):

- Legnagyobb hosszúság: 4066,5 mm

- Legnagyobb szélesség a hátsó sárvédővel együtt: 1910 mm

- Magasság a kipufogócső nyílásáig: 2671-2692 mm

- Hasmagasság az első tengelytartó alatt: 385-429 mm

- A vonóhorog magassága a legmagasabb állásban: 826-972 mm

- A lengő vonórúd magassága (az alsó villa belső felületén): 209-358 mm

- A hátsó teljesítmény-leadó tengely magassága: 641-764 mm

- Tengelytávolság: 2236 mm

A traktor műszaki adatai:

A motor típusa: 1204

A motor fajtája: négyütemű, közvetlen üzemanyag befecskendezésű motor, turbótöltővel

Motorkivitel: soros, álló motor, vízhűtéses

Hengerek száma: 4

Henger lökettérfogata: 4156 cm3

Hengerfurat x lökethossz: 105 x 120 mm

Névleges fordulatszám: 2200 (ford/perc)

Befecskendezési sorrend: 1-3-4-2

Sűrítési arány: 17

Max. üresjárati fordulatszám: 2460 (ford/perc)

Alapjárati fordulatszám: 750+25 (ford/perc)

Névleges teljesítmény névleges fordulatszám mellett: 60 kW (ISO 2288 szerint)

Fajlagos üzemanyag-fogyasztás a névleges teljesítménynél: 253,9 (g.kW-1.h-1)

Névleges teljesítmény a TLT-n: 55,6 (kW + 2%)

A motor kenése: nyomókenés fogaskerekes szivattyúval

Vezérlés módja: OHV

Olajszűrő: teljes átfolyású egyszeri használatra

Üzemanyagszűrő: egyfokozatú cserélhető betéttel

A befecskendező szivattyú típusa: PP4M10P1f3423

A befecskendező fúvóka típusa: DOP 150S 423-4133

A befecskendezők nyitási nyomása: 22-0,8 MPa

Előfecskendezési szög: 12 °

Emelőerő a hátsó hárompontos felfüggesztés alsó vonórúdjának végén az emelés teljes tartományában, segédhenger nélkül: 26,4 (kN)

  

A MÉRÉSI EREDMÉNYEK FELDOLGOZÁSA, ÉRTÉKELÉSE

Motor teljesítmény jellemzők

A mért értékek alapján megszerkesztett nyomaték-fordulatszám jelleggörbe a 2.sz. ábrán látható.

A TLT fékezés eredményeés a hajtáslánc alapján a főtengelyre módosított jelleggörbe látható a 3.sz. ábrán.

Hirdetés

A Zetor Proxima 8441 traktor motor fékpadi mérésének nevezetes pontjait (TLT fékezéssel) az 1. sz. táblázat foglalja össze.




A motor rugalmasság: K=1.27 érték, ami a munkavégzés során a motor kellő nyomatéktartaléka révén az átmeneti megnövekedő ellenállások legyőzésére alkalmassá teszi.

A motor fajlagos hajtóanyag fogyasztása is megfelel a korszerű motorokkal szemben támasztott követelményeknek (250 260 g/kWh a névleges teljesítménynél).

A vontatási vizsgálatok

alapján megszerkesztett vontatási jelleggörbe (4. sz. ábra) jól szemlélteti, hogy a traktor terep 1-5 és országúti 1 sebességfokozataiban a traktortömeg korlátozza a nagyobb vonóerő kifejtés lehetőségét. Ezekben a sebességfokozatokban a traktor jó választási lehetőséget biztosít a munkavégzés feltételeinek megválasztásához. A traktortömeg növelés pl. pótsúlyozással, jó lehetőséget biztosít a gépcsoport üzemeltetési jellemzőinek javítására, azonban ennek határt szab a tengelyek terhelhetősége.

A sebesség csökkentő (ún. nyomatékváltó) működtetésére vonatkozó mérések alapján kijelenthető, hogy az eredeti terhelési állapot visszaállása a működtető kapcsoló kikapcsolása (az ún. túlterheléses állapot megszűnését követően) esetén rendeltetésszerűen bekövetkezik. (Természetesen a kapcsolót folyamatos üzemben működtetni nem lehet, ezért annak bekapcsolt állapota mellett a vontatási jelleggörbe meghatározása sem lehetséges.)




Hatása a mérés alapján a sebesség csökkentés révén (átlagosan 13 % sebességcsökkentés egy hajtásmódosítás eredményeként) a vonóerő, így a slip csökkentése, majd az átmeneti ellenállás legyőzése után az eredeti állapot helyreállítása.

A traktor alkalmazástechnológiai vizsgálatát

kétféle munkagép esetén végeztük el. Megállapítható, hogy a traktor teljesítményéhez igazodó munkagépekkel történő gépcsoport kialakítása során a traktor kapcsoló berendezése a vonatkozó szabványnak megfelelően kielégíti a követelményeket. A munkagépek beállítása gyorsan, megfelelő minőségben elvégezhető.




A két munkafolyamat során mért jellemzők alapján, az adott talajon:

- szántásban: 0,32 ha/h területteljesítmény (tiszta húzásban) és 22,3 kg/ha fajlagos fogyasztás




- szántóföldi kultivátorral: 1,41 ha/h területteljesítmény (tiszta húzásban) és 4,98 kg/ha fajlagos fogyasztás érték adódott.




Ezek az értékek a vizsgált traktor kategóriájában kedvező értékeket jelentenek.

Összhangban a traktor vontatási vizsgálatával kapcsolatban leírtakkal, ezek az üzemeltetési mutatók pótsúlyozással jelentősen tovább javíthatók, mivel a laza talajon a talaj nyírószilárdsága korlátozta a kifejthető vonóerőt, így az esetlegesen alkalmazható magasabb sebességfokozatot. (A motor mért jellemzői alapján a terhelés messze elmaradt az optimálistól.)

ÖSSZEFOGLALÁS

A ZETOR Proxima 8441.1 traktor rendeltetése függesztett, féligfüggesztett és vontatott munkagépekkel különféle szántóföldi, ill. szállítási munkák végzése.

Hirdetés

A traktor vezetőfülkéjének kialakítása, a kezelőszervek és a kijelző műszerek elhelyezése megfelel az ergonómiai követelményeknek, egyben jól tájékoztatják a gépkezelőt.

A traktor munkagép kapcsolás szempontjából fontos kapcsolóelemei megfelelnek a vonatkozó szabványnak és biztosítják a kapcsolt munkagépek megfelelő beállítását.

A traktor TLT fékezéssel történt motorvizsgálatának eredményei szerint a teljesítmény-leadó tengelyről levehető névleges, egyben maximális teljesítmény 57 kW, 2200 1/min motorfordulatszám mellett. A motor maximális nyomatéka 670 Nm, így a motor rugalmassági tényező (a maximális nyomaték és a névleges fordulatszámhoz tartozó nyomaték aránya) 1,27, ami az adott traktorkategóriában jónak nevezhető.

A névleges fordulatszámhoz (teljesítményhez) tartozó fajlagos hajtóanyag fogyasztás 254 g/kWh. A motor minimális fajlagos hajtóanyag fogyasztása 1600 1/min fordulatnál 233 g/kWh. A mérések során kapott eredmények megfelelnek (esetenként kedvezőbbek) a gyártó által megadott teljesítmény és fogyasztás értékeknek.

A teljesítmény leadó tengely (TLT) fordulatszáma motorfordulatszám arányos, mely teljesítmény és munkaminőség szempontjából is megfelel a munkagépek működtetésére.

A vontatási vizsgálatok eredményei igen kedvezőek. A maximális vontatási hatásfok több sebességfokozatban is meghaladja a 60 %-ot, a kapcsolható munkagépek sebességigényét tekintve igen fontos T.5, O.1 és O.2 sebesség fokozatokban mért 68 73 %-os vontatási hatásfok kiemelkedő. A maximális vontatási teljesítményhez tartozó vonóerő 16 17 kN, 9.5 10 km/h haladási sebesség mellett, ami jól megfelel a traktor kategóriájának.

A vontatási vizsgálat során bekapcsolt mellső kerék hajtás hatása abban jelentkezik, hogy a mellső kerekeknél jelentkező slip értéke 30 50 %-a a hátsó keréknél jelentkező értéknek, ami a hátsó tengelyek adhéziós tömegével kapcsolatos kérdéseket vethet fel.

A traktor sebességfokozatai a két speciális mászó fokozatot nem számítva megfelelő lépcsőben követik egymást, ezzel segítve az adott munkagéppel optimális sebesség megválasztását, egyben a szállítási munkákhoz szükséges sebességgel is rendelkezik.

A munkagépes vizsgálatok eredményei megerősítik az egyéb méréseknél tapasztaltakat. A traktorral kedvező üzemeltetési paraméterek mellett lehet célszerű gépkapcsolatokat kialakítani. Műszaki paraméterei mind a vontatott, féligfüggsztett és függesztett gépek, mind a TLT hajtást igénylő gépek kapcsolására jó lehetőséget biztosítanak..

 

Forrás: Agrárágazat

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

Hirdetés

báb

számos, teljes ->átalakulással fejlődő ->rovarfajra jellemző stádium, amelyben a ->lárva... Tovább

KWS 2376 (KX 2376)

Kukorica Cél: szemes Leírás:A hímvirágzás ideje közepesen korai, a címer oldalágai kissé... Tovább

Tovább a lexikonra
Hirdetés
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrisebb iparági hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.