A mezőgazdasági erőgépek esetében merült fel először az igény, hogy különböző kenési rendszerekbe lehetőség szerint azonos típusú kenőanyag kerüljön. Egy ilyen univerzális kenőanyag használatának előnyei a következők lehetnek:
- a téves utántöltésből adódó kockázatok minimálisra csökkennek,
- racionalizálható a kenőanyagok készletezése,
- egyszerűsödik a karbantartási folyamat.
A mezőgazdasági erőgépek esetében merült fel először az igény, hogy különböző kenési rendszerekbe lehetőség szerint azonos típusú kenőanyag kerüljön. Egy ilyen univerzális kenőanyag használatának előnyei a következők lehetnek: - a téves utántöltésből adódó kockázatok minimálisra csökkennek, - racionalizálható a kenőanyagok készletezése, - egyszerűsödik a karbantartási folyamat. A nagy erőgépgyártók hamar felismerték ezt az igényt, és elkezdték az ilyen típusú előírások kidolgozását. A kenőanyag gyártók részére ez jelentős kihívásnak bizonyult, mivel az erőgépek kenési rendszereinek követelményei igen összetettek és egyes esetekben egymástól lényegesen különbözőek is lehetnek. A motor, hajtáslánc és hidraulikus munkavégző elemek kenőanyaggal szemben támasztott követelményei az alábbiak:
Jellemzők
Motor
Nyomatékváltó
Lemezes tengely-kapcsolók és nedvesfék
Hidraulika rendszer
Megfelelő viszkozitás magas hőmérsékleten is
+
+
+
+
Kedvező folyási tulajdonságok alacsony hőmérsékle
ten is
+
++
Felülettisztító-, és a szennyezőanyagok lebegésben tartó képessége
A fejlesztések eredményeképpen az univerzálisan használható kenőanyagok két csoportja alakult ki. Az egyik csoportot az úgynevezett STOU (Super Traktor Oil Universal) típusú olajok alkotják, amelyek az erőgép motorjának, nyomatékváltójának, lamellás tengelykapcsolóinak, a hátsó differenciálműnek, a kerékagy bolygóműveknek, az egyéb lehajtásoknak, továbbá a nedvesféknek az összes kenési követelményét egyidejűleg látják el, valamint a teljes hidraulikus rendszer munkafolyadékát is képezik. Így egy korszerű traktor nagy szerkezeti egységei - a motor, a hajtáslánc és a hidraulikus rendszer - egyetlen kenőanyaggal üzemeltethetők. Az univerzális traktorolajok másik nagy csoportjába azok a kenőanyagok tartoznak, amelyek a nyomaték-átviteli elemek és a nedvesfék kenését egyidejűleg végzik, továbbá ellátják a hidraulikus munkafolyadék szerepét. Ezek az egységek az erőgépekben - az első differenciálművet kivéve - közös kenési rendszerben találhatók. Az ilyen típusú hajtómű-hidraulika olajoknak két angol elnevezése terjedt el: az UTTO (Universal Tractor Transmission Oil), és újabban a nem teljesen pontos THF (Tractor Hidraulic Fluid) kifejezés. A STOU típusú, és a hajtómű-hidraulika olajok várható térnyerését tekintve az utóbbinak van nagyobb jövője. Ennek fő oka, hogy a nagy teljesítményű, és az egyre szigorodó emissziós normákat is teljesítő erőgép motorok kenési igényeit a STOU olajok már nem képesek ellátni a kenőanyaggal szemben támasztott követelmények kompromisszumos kielégítése miatt. Így a legmodernebb traktorokban magas teljesítményszintű motorolajok és korszerű hajtómű-hidraulika olajok együttes alkalmazása indokolt. A legjelentősebb mezőgazdasági gépgyártók 2003-ban érvényes traktorolaj jóváhagyásait a következő táblázatban foglaltuk össze:
Gyártók
Hajtómű-hidraulika olaj előírások
STOU előírások
Ford
M2C 86B Érvényesség: Európa
M2C 134C Érvényesség: USA
M2C 134D Érvényesség: az egész világon. Egyesíti a 86B és 134C követelményeit, kiegészítve növelt szintű kopásvédelmi előírással.
M2C 159B Korábbi Ford gyártmányokhoz
M2C 159C Az előírást a Ford visszavonta. Az új STOU követelmények kidolgozás alatt vannak
John Deere
JD 20A Standard előírás
JD 20B A JD 20A téli változata
JD 20C/D Növelt szintű kopásgátló követelményekkel kiegészített előírás
JD 27 Emelt szintű kopásvédelmi követelmények. Új jóváhagyásként a John Deere-nél már nem megszerezhető.
Massey Ferguson
M 1135 Kisebb szerkezeti egységekhez, szinterezett anyagú fékbetétek esetén.
M 1143 Nagyobb - kompozit típusú fékbetétekkel szerelt - szerkezeti egységekhez.
M 1139 Magában foglalja az M1135 előírásait
M1144 Magában foglalja az M1143 előírásait
Case IH
MS 1207 Belső előírás, kizárólag a Case saját forgalmazású Hytran Plus olaja rendelkezik vele.
-
New Holland (Fiat)
Fiat: Nem ad ki megszerezhető gépgyártói előírást.
New Holland: Közzéteszi a követelményrendszert, de csak néhány preferált olajgyártónak ad ki jóváhagyást.
A MOL a traktorolajok terén is teljes körű megoldást és szolgáltatást kínál a mezőgazdasági gépüzemeltetők számára. A kiváló minőségű alapolajokból a világ élvonalába tartozó adalékkomponensek segítségével gyártott univerzális traktorolajaink a legintenzívebb terhelésállapotok és szélsőséges hőmérsékleti viszonyok mellett is biztosítják a hajtáslánc, és a munkavégző elemek optimális működését, hosszú élettartamát. A MOL termékek kiváló minőségét, és a felhasználók bizalmát piacvezető pozíciója is igazolja. Az erőgép üzemeltetők részére a következő MOL kenőanyagokat javasoljuk:
Javasolt MOL traktorolajok
Viszkozitási osztály
Jellemzők, felhasználási terület
MOL Szupertraktol Plus 15W-30
SAE 15W-30
ISO VG 100
Erőgépek motor és hajtómű-hidraulika egységeinek kenésére alkalmas, korszerű STOU típusú traktorolaj.
Teljesíti a John Deere JD 27, a Ford M2C-159-B, és a Massey Ferguson M 1139 gépgyártói előírásokat. Széles körben alkalmazható minden STOU előírású traktorban, egyéb API CE teljesítményszint igényű dízelmotorokban, hajtómű-egységekben, és ISO VG 100 viszkozitási osztály előírású hidraulikus rendszerekben.
MOL Traktol JD
SAE 80W
ISO VG 68
A hazai üzemeltetésű John Deere erőgépek leggyakrabban használt korszerű hajtómű-hidraulika olaja, amely garanciális időszakban is korlátozás nélkül alkalmazható.
Teljesíti a John Deere JD 20C/20A, a Ford M2C-134-C, Ford M2C-134-D, továbbá a Ford New Holland ESN-M2C-134 gépgyártói előírásokat. Rendelkezik a Massey-Ferguson MF 1135 és 1141 gépgyártói jóváhagyásokkal. Megfelel a White Farm Q 1826 előírásnak. Használata javasolt egyéb fogaskerék-hajtóművek és önálló hidraulikus rendszerek üzemeltetésére is. Speciális összetétele biztosítja a szerkezeti elemek maximális üzembiztonságát és hosszú élettartamát.
Megkülönböztető élénk-zöld színben kerül forgalomba.
MOL Traktol HTX
SAE 75W
ISO VG 46
Univerzális hajtómű-hidraulika olaj. Javasolt minden olyan erőgéphez, amelyhez a gépgyártó ISO VG 46 viszkozitási osztályú, UTTO típusú olajat ír elő. Általánoscélú hidraulikus munkafolyadékként is kiválóan használható.
Kenőanyagokkal kapcsolatos további információkkal készséggel állunk rendelkezésre: MOL-LUB Kenéstechnikai Szolgáltatás * 1476 Budapest, Pf. 270. 1117 Budapest, Budafoki út 79. ( (1) 455-94-55, Fax: (1) 455-95-63 E-mail: kenoanyag@mol.hu