Kirándulás Tatabányán: A Gerecse kapuja és tanösvényei

Kirándulás a Gerecse szélén – Túra a Turul-emlékműhöz, a Szelim-barlanghoz és a Ranzinger Vince-kilátóhoz

ZH
Push értesítések

ÉRTESÜLJ ELSŐKÉNT,

IRATKOZZ FEL ÉRTESÍTÉSEINKRE

Csodás Magyarországunk számtalan túravonala közül, ma egy kis kitérőt teszünk Tatabányára és a Gerecse szélén található látnivalókat fedezzük fel túránk során! Tatabánya szélén a Gerecse sziklafalai húzódnak végig, ahol Európa egyik legnagyobb fémmadarát csodálhatjuk meg, felfedezhetünk egy ősemberek által lakott barlangot és egy bányászati emlékmű-kilátójából merenghetünk a gerecsei térségre!

turul madár kirándulás

Tatabánya kirándulás

Tatabánya közvetlen határán húzódik a Gerecse 100 méteres sziklaszakadéka, ahol a Gerecse Kapuja turisztikai központtól indulva számos tanösvényen kirándulhatunk el a Gerecse látnivalóihoz, az impozáns méretekkel rendelkező Turul-emlékműhöz, az ősemberek által is lakott Szelim-barlanghoz, és kicsit tovább haladva a Ranzinger Vince-kilátóhoz, ami egy eredetileg bányászati felvonóként szolgáló eszközből építettek ki.

Tatabánya látnivalói

Kirándulásunkat mi is a Gerecse Kapuja Turistaközponttól kezdtük, itt egy hatalmas parkoló fogadja a turistákat, ami ingyenesen használható. A látogatóközpontot 2018-ban nyitották meg és azóta egy interaktív kiállításának otthona, valamint találhatunk itt ajándékboltot, éttermet, és aki igazi hegymászó élményre vágyik via ferratára is tud itt jelentkezni.

1.    Turul-madár emlékmű

Már a parkolóból is észrevehetetlen a monumentális fém szobor, ami egy Turul madár alakját ölti magára, így átvágva a pihenő tisztáson rögtön felé vettük az irányt. Minél közelebb érünk a panoráma erkélyhez, ahol a szobor található, annál inkább látszik a fémmadár tekintélye és hatalmassága. A Turul-emlékművet 1907-ben állították a város fölé magasodó Kő-hegy kiugró panoráma mészkőszirtjére, a bánhidi csata emlékére.

A Turul-emlékmű 8 méter magas kőtalapzaton áll, karmai között Árpád kardját tartja, fején pedig koronát visel. A szobor 15 méteres szárnyfesztávban magasodik Tatabánya fölé, így ezekkel a méretekkel Európa legnagyobb fémből készült madara. A Turul-madár emlékművet Donáth Gyula szobrászművész tervei alapján készítették el. Ha kisétálunk a kőszirtre, páratlan kilátásunk nyílik a városra, és a Vértes hegységet is megcsodálhatjuk.

2.    Szelim-barlang

A Gerecse Kapujától és a Turul-emlékműtől 3 különböző tanösvényen indulhatunk el, bármelyiket választjuk, mind a három egy könnyű, parkerdei sétaúton vezet végig a Gerecse-látnivalóin. Az első kis tanösvény a Turul-emlékmű körül helyezkedik el. Itt hét nemzeti emlékmű történetével ismerkedhetünk meg a kihelyezett táblákkal, így mielőtt útnak indulnánk a barlang felé érdemes ezt 5 perc alatt körbejárni.

turul tanösvény

A második tanösvény a Geológiai tanösvény, ami a Szelim-barlanghoz vezet, hogy sorrendben haladjunk mi is erre vettük az irányt. A hangulatos erdei útvonalon megismerkedhetünk útközben a környék jellegzetes kőzettípusairól. Ugyan a túrázók már több ösvényt is kijártak, lehetetlen eltévedni, hiszen egyenesen minden út a barlanghoz vezet miután az elágazásnál balra fordultunk. Kisétálhatunk a sziklafal szélére is, innen rálátunk a Turul-szoborra, de ha kicsit körül nézünk a barlang egy kürtőjét is felfedezhetjük. Követve a jelzéseket pedig egy meredek lépcső vezet lefelé a barlang bejáratához.

szelim-barlang bejárat

A Szelim-barlang a Gerecse hat fokozottan védett barlangjainak egyike. Nemcsak a tatárjárás korából származó emberi csontok kerültek elő innen, hanem ősemberek tűzhelyének maradványai, sőt 200 ezer éves leletek is.

A barlang nevét I. Szelim szultán után kapta, hiszen a tatárjárás idején a lakosság búvóhelyként használta a barlangot. A rettegett ellenség azonban rátalálta búvóhelyre és nem kegyelmezett, rágyújtották a barlangot a nőkre és a gyerekekre. Hogyha hihetünk a hiedelmeknek.

Egy másik legenda szerint a barlangban egy mérges leheletű sárkány lakik, aki Szelim kincseit őrizte. Ezt bizonyítani még nem tudták, viszont mérges szén-dioxid gázokat már fedeztek itt fel.

szelim-barlang

A Szelim-barlang két nagy kürtőjén keresztül kap fényt és a kis bejáraton bemászva egy hatalmas sziklafalban kialakult tágas térbe érkezünk. A barlang egyik kürtője olyan hatalmas, hogy még az autópályáról is látható. A barlang maga is nagyon csodálatos, de a kilátás is elképesztő innen!

3.    Ranzinger Vince-kilátó

A barlang bejáratától visszamásztunk a lépcsőkön és folytattuk balra az utunkat, ami a Ranzinger Vince-kilátóhoz vezet. A Gerecse Kapujától a Ranzinger tanösvényen is eljuthatunk a kilátóhoz, ami az erdő másik felén halad végig, mi ezt az útvonalat visszafelére tartogattuk.

A barlangtól elindulva egy igen meredek ösvényen felkaptatva juthatunk el a tisztásra, ahol a kilátó található, de ez sem több 15 percnél és gyerekekkel is könnyen megtehető. A kilátó a Csúcsos-hegy tetején található és kinézetét nem mondhatjuk szokványosnak, hiszen egy igazi teherszállítóakna-tornyot alakítottak itt ki a 80-as években a szénmedence második legnagyobb bányaszerencsétlenségében elhunytak emlékére. A 30 méter magas torony páratlan kilátást nyújt a turistáknak a környező falvakra, azonban a kilátóra felmászás nem egyszerű, bár a panoráma mindenkit kárpótol!

kilátó

Visszafele a Ranzinger tanösvényen mentünk egészen a Gerecse Kapujáig, ami végig egy erdei úton vezetett végig. Mi hétköznap jártuk meg a kirándulást, így nem sok emberrel találkoztunk az egész túra alatt. Tökéletes kikapcsolódás, hogyha kiszakadnátok a sűrű hétköznapokból!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
További cikkek ebben a témában

Tovább a Lexikonhoz

sárgaméreg

—>dinitro-fenol-származék hatóanyagú szer Tovább

A halál

a szervezet életének végleges megszűnése. Egyetlen élőlény sem kerülheti el, akkor is... Tovább