77/2007. (VII. 30.) FVM rendelet

77/2007. (VII. 30.) FVM rendelet

hirdetes

Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programra meghatározott elõirányzatok felhasználásának állami támogatási szempontú szabályairól


A mezõgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseirõl szóló 2007. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 81. § (3) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter feladat- és hatáskörérõl szóló 162/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. §-ának b) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következõket rendelem el:

A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (a továbbiakban: ÚMVP) állami támogatási szabályok alá esõ egyes intézkedései, illetve árintézkedései tekintetében, az Európai Mezõgazdasági Vidékfejlesztési Alap (továbbiakban: EMVA) társfinanszírozásában megvalósuló támogatások igénybevételének általános szabályairól szóló 23/2007. (IV. 17.) FVM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzat felhasználására terjed ki.
(2) Az e rendeletben szabályozott elõirányzat felhasználására, kezelésére, mûködtetésére és ellenõrzésére, a rendeletben nem szabályozott kérdésekben az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben (továbbiakban: Áht.) és az államháztartás mûködési rendjérõl szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ámr.), az Európai Mezõgazdasági Vidékfejlesztési Alapból, az Európai Halászati Alapból, valamint az Európai Mezõgazdasági Garancia Alapból támogatott programok és intézkedések pénzügyi, számviteli és ellenõrzési rendszerek kialakításáról, lebonyolításának rendjérõl szóló 82/2007. (IV. 25.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 82/2007. (IV. 25.) Korm. rendelet], valamint a mezõgazdasági, halászati, erdészeti és vidékfejlesztési állami támogatások Európai Bizottság részére történõ bejelentési rendjérõl szóló 46/2005. (III. 11.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 46/2005. (III. 11.) Korm. rendelet] foglaltak az irányadók.

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Értelmezõ rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában
a) állami támogatás: az Európai Közösséget létrehozó Szerzõdés (a továbbiakban: EK Szerzõdés) 87. cikkének (1) bekezdése szerinti támogatás és a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 1. §-ának 5. pontja szerinti csekély összegû (de minimis) támogatás (a továbbiakban: támogatás);
b) beruházás befejezése: a Vhr. szerinti utolsó kifizetési kérelem benyújtása;
c) felvásárlás: egy létesítményhez közvetlenül kapcsolódó tárgyi eszközök megvásárlása, amennyiben a létesítmény bezárásra került vagy - amennyiben nem vásárolják fel - bezárásra került volna, és az eszközöket egy független beruházó veszi meg;
d) induló beruházás: tárgyi eszközökbe vagy immateriális javakba történõ beruházás, amely új létesítmény felállításával, meglévõ létesítmény bõvítésével, egy létesítmény termelésének további, új termékekkel történõ diverzifikációjával vagy egy meglévõ létesítmény termelési folyamatának alapvetõ megváltoztatásával kapcsolatos, illetve a felvásárlás;
e) nagyberuházás: az az induló beruházás, amelyhez kapcsolódóan az elszámolható költség jelenértéken legalább 50 millió eurónak - a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 31. § (3) bekezdése alapján - megfelelõ forintösszeg; ennek meghatározásakor több beruházást egyetlen beruházásnak kell tekinteni, ha azok egy vagy több vállalat által egy hároméves idõszakon belül kivitelezett induló beruházás gazdaságilag oszthatatlan módon kombinált állóeszközeire vonatkoznak. Annak megállapításakor, hogy az induló beruházás gazdaságilag oszthatatlan-e, a technikai, funkcionális és stratégiai kapcsolatokat, valamint a közvetlen földrajzi közelséget kell figyelembe venni. A gazdasági oszthatatlanságot a tulajdonviszonyoktól függetlenül kell értékelni. Az euróra való átszámításra a támogatás odaítélésének idõpontjakor érvényes árak és árfolyam, illetve azon nagyberuházások esetében, amelyek - a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet szerinti - egyedi bejelentése szükséges, a bejelentés idõpontjakor érvényes árak és árfolyam alkalmazandó;
f) nehéz helyzetben lévõ vállalkozás: az a vállalkozás, amelynek saját tõkéje veszteség folytán nem éri el a jegyzett tõke felét a kérelem benyújtásakor rendelkezésre álló utolsó beszámolóban, és ezen veszteség több mint egynegyede a megelõzõ beszámoló óta eltelt idõ alatt keletkezett;
g) referencia ráta: a támogatástartalom és az elszámolható költség jelenértékének kiszámításához használt mutatószám, amelyet a 659/1999/EK tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló 794/2004/EK bizottsági rendelet 9. cikke határoz meg;
h) saját forrás: az ügyfél által a fejlesztési programhoz igénybe vett állami támogatást nem tartalmazó forrás;
i) szén: az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága által a szén tekintetében megállapított nemzetközi kodifikációs rendszer értelmében kiváló minõségû, közepes minõségû és gyenge minõségû A és B csoportba sorolt szén;
j) szinten tartást szolgáló eszköz: azon eszköz, amely az ügyfél által már használt tárgyi eszközt, immateriális jószágot váltja ki anélkül, hogy a kiváltás az elõállított termék, a nyújtott szolgáltatás, a termelési, illetve a szolgáltatási folyamat alapvetõ változását eredményezné;
k) támogatási intenzitás: a támogatástartalom és a jelenértéken számított elszámolható költség hányadosa, százalékos formában kifejezve;
l) támogatástartalom: az ügyfél számára nyújtott állami támogatásnak a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében foglalt módszer alapján kiszámolt értéke.
Az elõirányzat felhasználásának általános céljai

3. § (1) Az Európai Mezõgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásokról szóló 1698/2005/EK tanácsi rendelet, a Tv., valamint a Vhr. rendelkezéseivel összhangban az Irányító Hatóság (a továbbiakban: IH) által felügyelt: ÚMVP I. tengelyének keretében az alábbi célok megvalósítására vehetõ igénybe támogatás:
a) a mezõgazdasági és erdészeti ágazat versenyképességének javítása;
aa) az ismeretszerzés támogatása és az emberi erõforrások javítása;
ab) a fizikai erõforrások szerkezetátalakítása és fejlesztése, valamint az innováció elõsegítése;
ac) a mezõgazdasági termelés és termékek minõségének javítása;
ad) átmeneti intézkedések.
(2) Az ÚMVP II. tengelyének keretében az alábbi célok megvalósítására vehetõ igénybe támogatás:
a) a környezet és vidék fejlesztése;
aa) a mezõgazdasági földterületek fenntartható használata;
ab) az erdészeti földterületek fenntartható használata.
(3) Az ÚMVP III. tengelyének keretében az alábbi célok megvalósítására vehetõ igénybe támogatás:
a) a vidéki élet minõségének javítása és a vidéki gazdaság diverzifikálása;
aa) vidéki gazdaság diverzifikálása;
ab) a vidéki élet minõségének javítása;
ac) képzés, készségek elsajátítása és ösztönzés.
(4) Az ÚMVP IV. tengelyének keretében az alábbi célok megvalósítására vehetõ igénybe támogatás:
a) Leader.
(5) Az EK Szerzõdés 87. § cikk (1) bekezdésének hatálya alá tartozó e rendelet által szabályozott támogatások a 3-19. § alapján nyújthatók.
A támogatások elõirányzatok szerinti jogcímei

4. § E rendelet alkalmazásában az ÚMVP forrásai az alábbi jogcímeken használhatók fel, amennyiben azok a Vhr., illetve a támogatás részletes feltételeit megállapító jogszabály alapján nem mezõgazdasági beruházás megvalósítását szolgálják:
a) állattartó telepek korszerûsítése;
b) üzemi diverzifikáció;
c) mezõgazdasági termékek értéknövelése, feldolgozása;
d) telephelyen belül történõ energiaellátás megújuló energiaforrások felhasználásával;
e) nem mezõgazdasági tevékenységgé történõ diverzifikálás;
f) mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése;
g) turisztikai tevékenységek ösztönzése;
h) vidéki örökség megõrzése és korszerûsítése.
A támogatásban részesíthetõk köre

5. § A rendelet hatálya alá tartozó elõirányzatból támogatás - a támogatási rendelet tartalmától függõen - a Magyarországon székhellyel, vagy az Európai Gazdasági Térség (a továbbiakban: EGT) területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel rendelkezõ jogi személy vagy jogi személyiség nélküli gazdálkodó szervezet, egyéni vállalkozó, egyéni cég és természetes személy, valamint önkormányzatok, önkormányzatok társulásai, szövetkezetek, kereskedelmi-szakmai szervezetek, szövetségek és kamarák, klaszterek, nonprofit szervezetek és közszolgáltatók részére nyújtható.
A támogatások formái

6. § (1) Az elõirányzat forrásaiból a 4. §-ban meghatározott jogcímek alapján támogatásban részesíthetõ jogalanyok részére
a) mûködési támogatásnak nem minõsülõ visszafizetési kötelezettség nélküli végleges juttatás (a továbbiakban: vissza nem térítendõ támogatás),
b) garanciadíj támogatás,
c) visszatérítendõ támogatás,
d) kamattámogatás, kedvezményes hitel,
e) kedvezményes lízing nyújtható.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatási formák egy ügyfél tekintetében együttesen és egy idõben is alkalmazhatók.
Támogatási kategóriák

7. § (1) A 4. § a)-c) pontjaiban megjelölt jogcímek alapján regionális beruházási támogatás (a továbbiakban: beruházási támogatás) nyújtható, amely tekintetében a Szerzõdés 87. és 88. cikkeiben foglaltaknak a nemzeti regionális beruházási támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1628/2006/EK bizottsági rendeletben (HL L sorozat 302/29. 2006. november 1.) foglaltak, valamint e rendelet 8-15. §-ában foglaltak az irányadók. E rendelet alapján, amennyiben a nagyberuházásoknak nyújtott - az összes forrásból származó - támogatás teljes összege meghaladja azt az összeget, amelyet az adott régióban egy 100 millió euró elszámolható költséggel rendelkezõ beruházás az érvényes regionális beruházási térkép alapján kaphatna, úgy az EK Szerzõdés 88. cikk (3) bekezdésében meghatározott eljárás, valamint a 2007-2013 közötti idõszakra vonatkozó nemzeti regionális támogatásokról szóló iránymutatás (HL C sorozat 2006/C 54/08) szerint kell eljárni.
(2) A 4. § d)-h) pontjai alapján csekély összegû támogatás nyújtható, amelyekre a Szerzõdés 87. és 88. cikkeiben foglaltaknak a csekély összegû (de minimis) támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1998/2006/EK bizottsági rendeletben, valamint e rendelet 20. §-ában foglaltak az irányadók.

hirdetes

címkék:
Kapcsolódó cikkek
császárkorona

Királyi elegancia a kertedben: Így nevelj vakondűző császárkoronát Te is

A császárkorona (Fritillaria imperialis) kevésbé ismert évelő hagymás növény, amelyek minden kertben feltűnő megjelenést jelentenek. Olvass tovább, hogy többet megtudj a...

lady pálma

A Lady Palm ápolása: Tippek a lady pálmák beltéri termesztéséhez

A magas száron lévő széles, sötétzöld, legyező alakú lombozattal a lady pálmanövények (Rhapis excelsa) keleties hatást keltenek. Önálló növényként formai eleganciát...

besárgult borostyánlevelek

A borostyán sárgulása – Ezért sárgulnak be a borostyánok levelei

A borostyánok szerteágazó, texturált leveleikkel kitöltik a hézagokat a belső és a külső terekben, és igazán masszív növények, de még a legszívósabb borostyán is...

virágföld fehéredése

Miért lesz fehér a virágföld? – A penészes talaj javítása

Túlöntözés. A túl sok víz olyan környezetet teremt, amely lehetővé teszi a penész megszaporodását a szobanövények talajában. A legtöbb növény számára jó szabály lehet a...

Aki egyszer kóstolta, azóta így készíti a nokedlit!

A világ legjobb nokedli receptje!

A nokedli, vagy más néven galuska egy igazi ősi magyar étel, amely számos étel mellé kiváló és ízletes köretként szolgál. Az alábbi nokedli recept annyira ízletes és finom,...

Betiltották az erdőírtást!

Ébrednek az emberek – Betiltották az erdők irtását!

Több ország kormánya is ígéretet tette arra, hogy megszünteti az erdők esztelen irtását, azonban sokan nem tettek még semmit az ígéret betartásáért, nem úgy, mint Norvégia...

Hihetetlen szépség – Egyetlen tő krizantém, amelyen 1515 virág található!

Hihetetlen szépség – Egyetlen tő krizantém, amelyen 1515 virág található!

Az ősz egyik legnagyobb csodája, egyetlen tő krizantém, amelyen összesen több mint 1500 virág található, én még nem láttam ennél szebbet! Nézzük, mi vár még ránk a...

„Brazília szukkulens növényvilága” - őszi Országos Kaktuszkiállítás és Vásár

„Brazília szukkulens növényvilága” - őszi Országos Kaktuszkiállítás és Vásár

Brazília Dél-Amerika legnagyobb országa területe majdnem akkora, mint egész Európa. Az országról mindenkinek az Amazonas a forró, párás,és misztikumokkal teli veszélyeztetett...

Télen is kertészkedhetünk, megmutatjuk, hogy mik a legfontosabb feladatok

A legfontosabb januári kerti teendők

Bizony, vannak olyan feladatok a kerttel kapcsolatban, amiket januárban, a tél közepén érdemes elvégeznünk. Szakértőnk mostani cikkében a legfontosabb tennivalókat osztja meg...

Fakivágáshoz engedély szükséges

Tudtad? Engedély nélkül tilos a fakivágás saját telken belül!

A legtöbb ember úgy gondolja, hogy nem szükséges semmiféle engedély ahhoz, hogy a saját telken lévő fát kivágja, ez pedig óriási tévedés…Mostani cikkemben mindent...

Így válasszunk mikrohullámú sütőt!

Így válasszunk mikrohullámú sütőt!

Mára a mikrohullámú sütő a konyhák alapfelszereltségé vált. Szívesen használjuk ételek melegítésére, olvasztásra, olykor sütésre és párolásra is. A megfelelő...

Változik az állatvédelmi bírság - Egyetlen kutya kiszökésének ára 300 000 forint!

Változik az állatvédelmi bírság - Egyetlen kutya kiszökésének ára 300 000 forint!

Úgy gondolom, hogy eddig kevés volt a bírság összege, most viszont már kicsit túlzónak találom. Mindenesetre remélem, hogy megoldja Magyarországon a kóborkutyakérdést!