24/2006. (III. 31.) FVM rendelet
az Európai Mezõgazdasági Orientációs és Garancia Alap Garancia Részlegébõl finanszírozott egységes területalapú támogatás 2006. évi igénybevételével kapcsolatos egyes kérdésekrõl
A mezõgazdasági és vidékfejlesztési támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseirõl és az ezzel összefüggõ törvénymódosításokról szóló 2003. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 45. §-a (2) bekezdésének b)-d) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján a következõket rendelem el:
Fogalommeghatározás
1. § E rendelet alkalmazásában
a) támogatási kérelem: a 796/2004/EK rendelet 2. cikk 11. pontjában meghatározott egységes kérelem;
b) mezõgazdasági termelõ: az 1782/2003/EK rendelet 2. cikk a) pontja szerinti termelõ - ideértve a jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteket is - aki, illetve amely a földterületet hasznosítja;
c) hasznosítás: a földterületnek az 1782/2003/EK rendelete 143b. cikk (4) bekezdésében meghatározott feltételek szerinti állapotban tartása;
d) támogatható terület: az 1782/2003/EK rendelete 143b. cikk (5) bekezdésében meghatározott terület;
e) fizikai blokk: Mezõgazdasági Parcella Azonosító Rendszerrõl szóló 115/2003. (XI. 13.) FVM rendelet (a továbbiakban: MePAR rendelet) 1. § a) pontjában meghatározott terület;
f) mezõgazdasági parcella: a MePAR rendelet 1. § e) pontjában meghatározott terület;
g) bázisterület: az 1973/2004/EK rendelet XXI. számú mellékletében meghatározott országos területnagyság: 4355 ezer ha;
h) nyilvánvaló hiba: a támogatási kérelemben feltüntetett adatok olyan egyértelmû hiányossága vagy hibája, mely a kérelem más adataiból vagy más nyilvántartásból származó adatok alapján hiánypótlásra való felszólítás nélkül, saját hatáskörben pótolható vagy javítható;
i) helyes mezõgazdasági és környezeti állapot: az egyszerûsített területalapú támogatások és a vidékfejlesztési támogatások igényléséhez teljesítendõ "Helyes Mezõgazdasági és Környezeti Állapot, illetve a Helyes Gazdálkodási Gyakorlat" feltételrendszerének meghatározásáról szóló 4/2004. (I. 13.) FVM rendelet (a továbbiakban: HMKÁ rendelet) 1. számú mellékletében foglalt elõírások teljesítése;
j) állandó legelõ: a 796/2004/EK rendelet 2. cikk 2. pontjában meghatározott földterület;
k) szõlõültetvény: szõlõvel összefüggõen telepített terület, amelyet szõlõ vagy szõlõ szaporítóanyagának elõállítása céljából mûvelnek;
l) gyümölcsös ültetvény: a gyümölcsfával (alma, körte, birs, õszibarack, kajszibarack, meggy, cseresznye, szilva, dió, gesztenye, mandula, mogyoró), valamint bogyós gyümölccsel [málna, ribiszke, egres, Yosta (rikö), szeder, termesztett bodza, szamóca] összefüggõen telepített terület.
Az egységes területalapú támogatás mértéke
2. § (1) A támogatás mértéke - az 1782/2003/EK rendelet 143b. cikkének (7) bekezdésére figyelemmel - külön jogszabályban kerül meghatározásra.
(2) A támogatás forintban kerül kifizetésre. Az átváltásra a külön közösségi jogszabályban meghatározott árfolyamot kell alkalmazni.
Támogatásra jogosult
3. § Támogatási kérelmet az a mezõgazdasági termelõ nyújthat be, aki (amely) a hasznosított területek vonatkozásában a hasznosítással összefüggésben felmerülõ költségeket, illetve kockázatot viseli.
Támogatás alapjául szolgáló terület megállapítása
4. § (1) E rendelet szerint támogatás alapjául szolgáló területnek az 1782/2003/EK rendelet 143b. cikkének (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelõ mezõgazdasági területet kell tekinteni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti terület esetén csak abban az esetben igényelhetõ támogatás - kivéve a (3) bekezdésben foglaltakat -, ha a támogatható terület eléri vagy meghaladja az 1 hektárt. Amennyiben a támogatható terület több mezõgazdasági parcellából áll, az egyes mezõgazdasági parcelláknak el kell érniük vagy meghaladniuk a 0,3 hektárt. Támogatás legalább 0,3 hektár egybefüggõ támogatható szõlõültetvény vagy gyümölcsös ültetvény területe után önállóan is igényelhetõ.
(3) Ha a mezõgazdasági termelõ támogatható területe nem éri el együttesen az 1 hektárt, de rendelkezik legalább 0,3 hektár támogatható szõlõültetvény vagy gyümölcsös ültetvény összefüggõ területtel, e területek után együttesen igényelhet támogatást.
(4) Egy mezõgazdasági parcellára e rendelet alapján csak egy támogatási kérelem nyújtható be.
(5) A támogatás alapjául szolgáló területet a tényleges hasznosítás alapján kell meghatározni. A támogatás alapjául szolgáló terület hasznosítása tekintetében a Tanács 1782/2003/EK rendelete 143b. cikk (6) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(6) E rendelet alapján nem vehetõ igénybe támogatás olyan terület után, amelyre vonatkozólag a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv alapján az Európai Unió által társfinanszírozott mezõgazdasági területek erdõsítéséhez nyújtott támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 132/2004. (IX. 11.) FVM rendelet alapján támogatásra való jogosultságot állapítottak meg.
Helyes Mezõgazdasági és Környezeti Állapot
5. § (1) A támogatás igénylésének alapjául szolgáló mezõgazdasági parcellákat helyes mezõgazdasági és környezeti állapotban kell tartani.
(2) Nem áll fenn megfelelõ állapot, ha a földhivatal által végrehajtott határszemle alapján, illetve távérzékelés útján megállapítható, hogy az adott terület (parcella) 2003. június 30-án nem felelt meg a termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény 36. § (1) bekezdésének.
Támogatási kérelem
6. § (1) A támogatási kérelmet 2006. április 15-tõl 2006. május 15-ig kizárólag a Mezõgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) által rendszeresített 2006. évi formanyomtatványon és az ahhoz mellékelt, a MePAR rendelet szerinti egyedi blokktérképen, a vonatkozó MVH közleményben meghatározottak szerint lehet benyújtani.
(2) A támogatási kérelmet a mezõgazdasági termelõnek saját kezûleg alá kell írnia. Amennyiben a támogatási kérelem fõlapjáról a mezõgazdasági termelõ aláírása hiányzik, úgy a kérelmet el kell utasítani.
(3) A támogatási kérelmen fel kell tüntetni az Európai Unió Közös Agrárpolitikája magyarországi végrehajtásában, illetve a nemzeti agrártámogatási rendszerben érintett ügyfelekkel összefüggõ ügyfélregiszter létrehozásáról és az ezzel kapcsolatos nyilvántartásba vételrõl szóló 141/2003. (IX. 9.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) alapján kiadott regisztrációs számot.
(4) Amennyiben a mezõgazdasági termelõ a (3) bekezdésben meghatározott regisztrációs számmal nem rendelkezik, a kérelemhez egyidejûleg csatolja az R. szerinti nyilvántartásba vételi kérelmet is.
(5) A kérelmen a mezõgazdasági termelõ külön rovatban nyilatkozik az általa bejelentett terület vonatkozásában állandó legelõként hasznosított földterület nagyságáról, valamint a 796/2004/EK rendelet 14. cikk (1) bekezdésének 1-3. albekezdéseiben foglaltaknak megfelelõen hasznosított egyéb, bejelentésre kötelezett területekrõl. A bejelentési kötelezettség elmulasztásából eredõ jogkövetkezményekre a 796/2004/EK rendelet 14. cikk (1a) bekezdését kell alkalmazni.
(6) Az MVH a támogatási kérelem befogadásáról a támogatási kérelem benyújtási határidejét követõ 30 napon belül igazolást állít ki, és megküldi a mezõgazdasági termelõ részére. Az igazolás kiadásának szempontjából a kérelem benyújtás napjának a 7. § (1) bekezdésben foglalt határidõt kell tekinteni. Az igazolás a kérelemben foglaltaknak megfelelõen tartalmazza:
a) a mezõgazdasági termelõ nevét, regisztrációs számát;
b) a kérelemben feltüntetett mezõgazdasági parcellák adatait:
ba) a fizikai blokk azonosító számot,
bb) a parcella sorszámát,
bc) a hasznosítás típusát,
bd) a bejelentett területet; valamint
c) az ügyfél által az MVH-hoz bejelentett érvényes bankszámlaszámot.
(7) A (6) bekezdés szerinti igazolás kiállítása nem minõsül a támogatási jogosultság vagy más jogosultsági feltételek teljesítése igazolásának.
Késedelmes benyújtás
7. § (1) A támogatási kérelem a 6. § (1) bekezdésében meghatározott határidõn túl - a Bizottság 796/2004/EK rendeletének 21. cikkében foglaltakra figyelemmel - 2006. június 9-ig nyújtható be.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt határidõn túl benyújtott kérelmeket az MVH elutasítja.
Egységes területalapú támogatási kérelem módosítása
8. § (1) A támogatási kérelem - a 796/2004/EK rendelet 21. cikk (2) bekezdésének elsõ albekezdésére figyelemmel - 2006. május 31-ig jogkövetkezmények nélkül, illetve 2006. június 9-ig a 7. § (1) bekezdésben foglalt jogkövetkezmények mellett módosítható az MVH által rendszeresített formanyomtatványon.
(2) Az egységes területalapú támogatási kérelem módosításával összefüggõ részletes szabályokat a Bizottság 796/2004/EK rendeletének 15. cikke, illetve a 21. cikk (2) bekezdése határozza meg.
Hiánypótlás
9. § Amennyiben a kérelem nem felel meg az e rendeletben, valamint az egyéb jogszabályokban elõírt feltételeknek, vagy más okból kiegészítésre vagy kijavításra szorul, az MVH az ügyfelet a hiányok megjelölése mellett a hibák kijavítására, illetve pótlására szólítja fel.
A nyilvánvaló hibák helyesbítése
10. § (1) Amennyiben a támogatási kérelem nyilvánvaló hibát tartalmaz, az MVH azt saját hatáskörben kijavítja, és arról hivatalos feljegyzést készít.
(2) A támogatási kérelem nyilvánvaló hibáinak javítására a Bizottság 796/2004/EK rendeletének 19. cikkében foglaltakat kell alkalmazni.
Támogatási kérelem visszavonása
11. § (1) A támogatási kérelem az MVH által rendszeresített formanyomtatványon lehet visszavonható.
(2) A támogatási kérelem visszavonására a Bizottság 796/2004/EK rendeletének 22. cikkében foglaltakat kell alkalmazni.
Adminisztratív és fizikai ellenõrzések
12. § (1) A támogatási kérelemben foglaltak, valamint a támogatási feltételek adminisztratív és fizikai ellenõrzésére
a) a Tanács 1782/2004/EK rendeletének 17-27. cikkeiben,
b) a Bizottság 1973/2004/EK rendeletének 136. cikke szerinti szûkítéssel alkalmazott 796/2004/EK rendeletben,
c) a Tv.-ben, valamint
d) az 1. § i) pontjában
foglaltak szerint kerül sor.
(2) Amennyiben az (1) bekezdés alapján végzett ellenõrzések eredményeképpen az adott fizikai blokkra beadott támogatási kérelmek által lefedett terület összesen nagyobb, mint a fizikai blokk nettó támogatható területe (túligénylés),
a) és a túligénylés mértéke nem éri el a fizikai blokk nettó támogatható területének az 5%-át, az MVH a túligénylés arányában a fizikai blokk nettó támogatható területéig csökkenti a fizikai blokkon belüli kérelemben megjelölt területeket;
b) és a túligénylés mértéke eléri vagy meghaladja a fizikai blokk nettó támogatható területének az 5%-át, az MVH értesíti az érintett mezõgazdasági termelõket, és egyúttal felszólítja õket a kérelemben megadott adatok helyesbítésére.
(3) A (2) bekezdés a) pontja alapján történõ arányos csökkentést tartalmazó támogatási határozat ellen az érintett mezõgazdasági termelõk a 796/2004/EK rendelet 24. cikkének (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen fellebbezhetnek.
(4) A (2) bekezdés b) pontja szerinti értesítésben meg kell jelölni az érintett fizikai blokk vonatkozásában gazdálkodó kérelmet benyújtó mezõgazdasági termelõket, és a kérelmükben foglaltaknak megfelelõen a mezõgazdasági parcellára vonatkozó adatokat.
(5) A (2) bekezdés b) pontja alapján a kérelmet benyújtó mezõgazdasági termelõk kötelesek az értesítésben meghatározott idõtartamon belül írásos választ adni az MVH részére.
(6) Amennyiben a (2) bekezdés b) pontja alapján megállapított túligénylés az (5) bekezdésben meghatározott válaszokban foglalt helyesbítéseket követõen részben vagy egészben továbbra is fennáll, az MVH
a) az 5 százalékot meg nem haladó túligénylés esetén a túligénylés arányában a fizikai blokk nettó támogatható területéig csökkenti a fizikai blokkon belüli kérelemben megjelölt területeket, illetve
b) az 5 százalékot meghaladó túligénylés esetén fizikai ellenõrzést folytat le az érintett fizikai blokk vonatkozásában.
(7) A (6) bekezdés szerinti fizikai ellenõrzést nem kell lefolytatni, ha az (5) bekezdés szerinti határidõt a kérelmet benyújtó mezõgazdasági termelõ elmulasztotta. Ebben az esetben az MVH a határidõt elmulasztó mezõgazdasági termelõ kérelemben bejelentett területeit a túligénylés mértékének megfelelõen csökkenti.
(8) Amennyiben az MVH ugyanazon mezõgazdasági parcella tekintetében többszörös igénylést állapít meg, a (2)-(7) bekezdés szerint jár el.
(9) Amennyiben az adminisztratív, illetve a fizikai ellenõrzés eredményeképp sem szüntethetõ meg a túligénylés, illetve a többszörös igénylés, akkor a fizikai blokk támogatható területét meghaladó terület minden érintett kérelem esetében jogosulatlan igénylésnek számít.
(10) A (9) bekezdés szerinti terület nem haladhatja meg az adott fizikai blokkban kérelmezett terület 100 százalékát.
(11) A (9) bekezdés szerinti jogosulatlan igénylés mindaddig fennáll, míg valamelyik érintett mezõgazdasági termelõ a jogvita elbírálására egyébként illetékes hatóság vagy bíróság jogerõs határozatával nem igazolja jogosultságát, vagy az érintett mezõgazdasági termelõk együttesen nem helyesbítik a kérelmeiket.
Levonások és kizárások a jogosultsági feltételek tekintetében
13. § Az adminisztratív, illetõleg fizikai ellenõrzések alapján a jogosultsági feltételekhez kapcsolódó levonásokat, illetve kizárásokat a Tanács 1782/2003/EK rendeletének 6-7. cikkei, a Bizottság 1973/2004/EK rendelet 138. cikke, valamint a Bizottság 796/2004/EK rendelet 65-68. cikkei alapján kell elbírálni.
A számítás alapja
14. § A támogatás kiszámításának alapját a Bizottság 796/2004/EK rendelet 50. cikk (1), (3), valamint (7) bekezdésében foglaltak alapján kell meghatározni.
A jogkövetkezmények halmozódása
15. § A levonások, kizárások, valamint más közösségi és nemzeti jogszabályok szerinti szankciók halmozódására a Bizottság 796/2004/EK rendeletének 71. cikk (2) bekezdésében és a 71a. cikkében foglaltakat kell alkalmazni.
Elháríthatatlan külsõ ok (vis maior) és kivételes körülmények esetei
16. § (1) Az elháríthatatlan külsõ ok (vis maior), illetõleg más kivételes körülmények miatti igazolási kérelem kizárólag az MVH által rendszeresített formanyomtatványon nyújtható be.
(2) Az elháríthatatlan külsõ ok (vis maior) és a kivételes körülmények eseteire, valamint annak igazolására a Bizottság 796/2004/EK rendeletének 72. cikkében, valamint az Európai Mezõgazdasági Orientációs és Garancia Alap Garancia Részlegébõl finanszírozott intézkedések tekintetében felmerülõ elháríthatatlan külsõ ok (vis maior) esetén alkalmazandó egyes szabályokról szóló 109/2004. (VI. 9.) FVM rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
Támogatási kérelem elbírálása
17. § A támogatási kérelem tárgyában az MVH legkésõbb 2007. június 1-jéig dönt. A döntésben meg kell jelölni:
a) a kérelem által lefedett területet,
b) a támogatás alapjául szolgáló területet,
c) a mezõgazdasági termelõt megilletõ támogatási összeget,
d) az alkalmazott jogkövetkezményeket.
Jogosulatlanul igénybe vett támogatások visszatérítése
18. § A jogosulatlanul igénybe vett támogatások visszatérítésére a Bizottság 796/2004/EK rendelet 73. cikkében foglaltakat kell alkalmazni.
A hasznosító személyében bekövetkezett változás
19. § (1) Amennyiben a kérelem által lefedett terület hasznosítása vonatkozásában a támogatási kérelem benyújtását követõen a mezõgazdasági termelõ személye megváltozik, arról a kérelem által lefedett terület új mezõgazdasági termelõje (a továbbiakban: új mezõgazdasági termelõ) a változást követõ 10 munkanapon belül bejelentést tesz az MVH-nak.
(2) A bejelentést kizárólag az MVH által rendszeresített formanyomtatványon lehet benyújtani.
(3) Az (1) bekezdés alkalmazása esetén az új mezõgazdasági termelõ a (2) bekezdés szerinti bejelentéshez csatolja nyilatkozatát a támogatási feltételek teljesítésére vonatkozó kötelezettségek betartásáról.
(4) A hasznosító személyében bekövetkezett változásra egyebekben a Bizottság 796/2004/EK rendeletének 74. cikkében foglaltakat kell alkalmazni.
Kifizetés
20. § (1) A támogatás kifizetése a Tanács 1782/2003/EK rendeletének 28. cikkében foglaltaknak megfelelõen 2006. december 1-jétõl 2007. június 30-ig, az MVH R. szerinti ügyfél-regisztrációs rendszerében nyilvántartott bankszámlára történõ átutalással történik.
(2) A támogatás - függetlenül a hasznosító személyében bekövetkezett változástól - a Bizottság 796/2004/EK rendelet 74. cikk (6) bekezdése alapján a támogatást eredetileg igénylõ mezõgazdasági termelõnek kerül kifizetésre.
Állandó legelõként hasznosított földterületek fenntartása
21. § (1) A 796/2004/EK rendelet 3. cikkének (1) bekezdésében foglalt kötelezettséget nemzeti szinten kell alkalmazni.
(2) A 796/2004/EK rendelet 3. cikk (2) bekezdésében említett referenciaarány 0,0264.
(3) Az állandó legelõként hasznosított földterületek mezõgazdasági összterülethez viszonyított arányát az MVH a 6. § (5) bekezdésében foglalt nyilatkozatok alapján a 796/2004/EK rendelet 3. cikkének megfelelõen állapítja meg, és közleményben közzéteszi.
(4) A 796/2004/EK rendelet 4. cikk (1) bekezdésében meghatározott engedélyezési eljárásról, valamint a rendelet 4. cikk (2) bekezdésben meghatározott hasznosítás-visszaállítási kötelezettségrõl külön jogszabály rendelkezik.
(5) Amennyiben jogszabály az állandó legelõterület csökkentésével összefüggésben az érintett területekre vonatkozóan külön engedélyezési, bejelentési kötelezettséget ír elõ vagy szankció alkalmazását rendeli el, azok a 2006. évi, a Mezõgazdasági Parcella Azonosító Rendszer állandó legelõ tematikus rétegében rögzített állapot figyelembevételével kerülnek meghatározásra.
Záró rendelkezések
22. § Ez a rendelet a kihirdetését követõ 3. napon lép hatályba.
23. § (1) E rendelet hatálybalépésével egyidejûleg az Európai Mezõgazdasági Orientációs és Garancia Alap Garancia Részlegébõl finanszírozott intézkedések tekintetében felmerülõ elháríthatatlan külsõ ok (vis maior) esetén alkalmazandó egyes szabályokról szóló 109/2004. (VI. 9.) FVM rendelet (a továbbiakban: vis maior rendelet) 3. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott eseteket az MVH csak akkor fogadhatja el, ha azokat az ügyfél - az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben örököse - hatósági igazolással tudja bizonyítani. A 3. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt eseteket a földterület fekvése szerint illetékes megyei (fõvárosi) földmûvelésügyi hivatal igazolja. Az igazolásnak - amennyiben a kár mértéke parcellánként eltérõ - parcellánként azonosítható módon tartalmaznia kell a kár mértékét is."
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejûleg a vis maior rendelet 3. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) egyes országos, illetve nagy jelentõségû helyi eseményeket vagy körülményeket (aszály, árvíz, belvíz, szélvihar, jégesõ, tûzeset, földrengés, országos jelentõségû sztrájk vagy tüntetés stb.) közleményben vis maiornak nyilváníthat. A miniszter a vis maior bekövetkeztét meghatározott területre, illetve gazdálkodók meghatározott körére is kimondhatja. A közleményt a miniszter a Földmûvelési és Vidékfejlesztési Értesítõben, a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, valamint az MVH honlapján, illetve egy országos napilapban közzéteszi. A közlemény kezdeményezése vagy közzététele nem érinti a 3. § (2) bekezdésében és a 4. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettségeket."
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejûleg a vis maior rendelet 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Amennyiben jogszabály vagy közlemény eltérõen nem rendelkezik, az elháríthatatlan külsõ ok bekövetkeztével kapcsolatos igazolást az MVH - a kérelem benyújtási helyeként meghatározott - illetékes szervéhez kell benyújtani. Jogszabály eltérõ rendelkezése hiányában
a) az igazolást az elháríthatatlan külsõ ok megszûnésétõl számított tíz munkanapon belül,
b) a véglegesen és az elõzetesen elismert TÉSZ-nek az 1433/2003/EK rendelet 4. cikk (4) bekezdésében és az 1943/2003/EK rendelet 2. cikk (3) bekezdésében foglaltak alkalmazása érdekében az igazolást a hivatkozott rendeletekben meghatározott támogatási kérelmekkel egyidejûleg
kell benyújtani."
(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejûleg a vis maior rendelet 4. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A 3. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelõ közlemény hatálya alá tartozó, és a 3. § (2) bekezdésének, valamint a 4. § (1) bekezdésének megfelelõen igazolt eseményt vagy körülményt az MVH vis maiorként elfogadja."
(5) A HMKÁ rendelet 1. számú melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.
24. § Ez a rendelet a következõ közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:
a) a Tanács 1782/2003/EK rendelete (2003. szeptember 29.) a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezõgazdasági termelõk részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról, továbbá a 2019/93/EGK, 1452/2001/EK, 1453/2001/EK, 1454/2001/EK, 1868/94/EK, 1251/1999/EK, 1254/1999/EK, 1673/2000/EK, 2358/71/EGK és a 2529/2001/EK rendeletek módosításáról;
b) a Tanács 2004/281/EK határozata (2004. március 22.) a Cseh Köztársaság, az Észt Köztársaság, a Ciprusi Köztársaság, a Lett Köztársaság, a Litván Köztársaság, a Magyar Köztársaság, a Máltai Köztársaság, a Lengyel Köztársaság, a Szlovén Köztársaság és a Szlovák Köztársaság csatlakozásának feltételeirõl, valamint az Európai Unió alapját képezõ szerzõdések kiigazításáról szóló okmánynak a közös agrárpolitika reformját követõ adaptációjáról;
c) a Bizottság 1973/2004/EK rendelete (2004. október 29.) az 1782/2003/EK tanácsi rendelet IV. és IVa. címeiben meghatározott támogatási rendszereket, továbbá a pihentetett terület alapanyag-termelésre való használatát illetõen ugyanezen rendelet alkalmazásának részletes szabályozásáról;
d) a Bizottság 796/2004/EK rendelete (2004. április 21.) a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezõgazdasági termelõk részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról szóló, 2003. szeptember 29-i 1782/2003/EK tanácsi rendelet által elõírt kölcsönös megfeleltetés, moduláció, valamint integrált igazgatási és ellenõrzési rendszer végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról;
e) a Bizottság 239/2005/EK rendelete (2005. február 11.) a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezõgazdasági termelõk részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról szóló, 2003. szeptember 29-i 1782/2003/EK tanácsi rendelet által elõírt kölcsönös megfeleltetés, moduláció, valamint integrált igazgatási és ellenõrzési rendszer végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló 796/2004/EK bizottsági rendelet módosításáról és helyesbítésérõl;
f) a Bizottság 1954/2005/EK rendelete (2005. november 29.) a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezõgazdasági termelõk részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról szóló, 1782/2003/EK tanácsi rendelet által elõírt kölcsönös megfeleltetés, moduláció, valamint integrált igazgatási és ellenõrzési rendszer végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló 796/2004/EK rendelet módosításáról és a támogatás kifizetése tekintetében az 1782/2003/EK rendelettõl való eltérésrõl;
g) a Bizottság 2184/2005/EK rendelete (2005. december 23.) a közös agrárpolitika keretében tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezõgazdasági termelõk részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról szóló 1782/2003/EK tanácsi rendelet alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló 796/2004/EK és 1973/2004/EK rendelet módosításáról.
Melléklet a 24/2006. (III. 31.) FVM rendelethez
"1. számú melléklet a 4/2004. (I. 13.) FVM rendelethez
A "Helyes Mezõgazdasági és Környezeti Állapot" elõírásai
1. Tizenkettõ százaléknál nagyobb lejtésû területeken kapás kultúrák (burgonya, csicsóka) termesztése tilos.
2. Szántóterületek mûvelésben tartása, gyommentes állapot biztosítása mellett.
3. A mezõgazdasági területeken a hasznosítás szempontjából nemkívánatos lágy és fás szárú növények megtelepedését és terjedését meg kell akadályozni."
Felkopaszodott mikulásvirág elleni tippek! Így előzd meg idén
A mikulásvirág (Euphorbia pulcherrima) az ünnepi időszak egyik legkedveltebb dísznövénye. Élénkpiros, rózsaszín, fehér vagy éppen krémszínű „virágai”...
Ködös napok és az első hó esélye – heti időjárás előrejelzés
Az előttünk álló hét időjárása változatos arcát mutatja majd, hiszen ködös, nyirkos és helyenként téli csapadékkal tarkított napok várnak ránk. Nézzük meg részletesen, mire számíthatunk!
A fukszia teleltetése: gyors mentőakció a fagyok előtt
A fukszia (Fuchsia) gyönyörű, színpompás virágai sok kert és terasz díszei, de ahogy az őszi hideg idő megérkezik, sürgős teleltetést igényelnek. Ha még nem gondoskodtál a...
Télálló, bizánci kardvirág gondozása: ezt télre sem kell felszedned
A kardvirágok (Gladiolus) gyönyörű, élénk színű virágaik miatt népszerűek a kertekben, de sok fajtájuk nem télálló, ezért hagymagumóikat ősszel fel kell szedni és...
Cserepes fenyő gondozási útmutató: tippek beltérre és kültérre
A cserepes fenyő egyre népszerűbb választás az ünnepekre, hiszen nemcsak környezetbarátabb megoldás, de az ünnepek után is tovább élhet, akár évekig. Azonban fontos tudni,...
Japán kenderpálma télen: bár bírja a hideget, azért érdemes takarni
A japán kenderpálma (Trachycarpus wagnerianus) – egy kompakt, strapabíró pálmafaj – látványos választás a hazai kertekbe is. Bár még jobban bírja a hideget, mint a...
A liba gondozása és tolltépése: régen mindennapos volt, ma már tiltják
A liba tartása számos kihívást és különleges gondozási igényt rejt magában, amelyek megkülönböztetik más házi szárnyasok, például a tyúkok nevelésétől. A liba helyes...
Gyógytea köhögésre: természetes segítség megfázás idején a kertből
A gyógytea köhögésre is bátran alkalmazható, de nem mindegy, melyik gyógynövényt választjuk, hiszen a különböző típusú köhögésekre más-más növények nyújtanak...
Pöttyös levelű szobanövények: egy kis játékosság a lakásban
A pöttyös levelű szobanövények nemcsak egzotikus megjelenésükkel hódítanak, hanem izgalmas textúrát és színeket is hoznak a belső térbe. Ezek a növények különleges, foltos...
Gond lehet, ha a földben hagytam a kardvirág gumóit? Nézzünk utána
A kardvirág évelő hagymás növény, amely látványos virágzatával és színeivel tűnik ki. A kardvirág gumói a legtöbb esetben fagyérzékenyek, ezért ősszel általában...
Ősz a kertben: a fiatal gyümölcsfa csemete téli védelme
Az ősz vége és a tél kezdete kritikus időszak a fiatal gyümölcsfa csemete számára. Az első néhány évükben ezek a fák különösen érzékenyek a hideg időjárásra, ezért...
Datolyaszilva receptek: készíts belőle süteményt vagy házi lekvárt
A datolyaszilva (más néven kakiszilva) természetesen édes és bársonyos gyümölcs, amely kiválóan illik süteményekbe és lekvárba. Íme két népszerű datolyszilva recept,...