notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

2007. évi XVII. törvény, mezõgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, halászati támogatás

2007. évi XVII. törvény

Hirdetés

a mezõgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseirõl


Az Országgyûlés annak érdekében, hogy az Európai Mezõgazdasági Vidékfejlesztési Alapból, az Európai Mezõgazdasági Garancia Alapból, valamint az Európai Halászati Alapból, továbbá a tagállami hatáskörben nyújtott mezõgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatások nemzeti végrehajtásával összefüggõ alapelveket, továbbá egységes intézményi, információs és eljárási kereteket megállapítsa, a következõ törvényt alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A törvény célja, alapelvei
1. § E törvény célja, hogy az eljárás törvényessége, eredményessége és átláthatósága érdekében a közösségi és a nemzeti forrásból folyósított mezõgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatások igénybevételének és a közös agrárpolitika egyéb, támogatás kifizetésével nem járó piacszabályozási intézkedéseiben (a továbbiakban együtt: intézkedés) való részvétel rendjét, az ügyfél, továbbá az irányítási, valamint a végrehajtási feladatokat ellátó szervek, illetve szervezetek jogait és kötelezettségeit egységesen szabályozza.
2. § A jogok rendeltetésszerû gyakorlása érdekében az irányítási, valamint a végrehajtási feladatokat ellátó szervek, illetve szervezetek az intézkedésekben való részvételhez kapcsolódó információhoz való egyenlõ hozzájutási esélyek biztosítása mellett megadják az ügyfelek részére a vonatkozó nemzeti jogszabályok és közösségi jogi aktusok, valamint egyéb rendelkezések megtartásához szükséges tájékoztatást, és lehetõvé teszik számukra az intézkedésekben való részvétel közösségi jogi aktusokon, nemzeti jogszabályokon és egyéb rendelkezéseken alapuló rendjének megismerését.
3. § A végrehajtási feladatokat ellátó szervezetek minden ügyben kötelesek megkülönböztetés nélkül, az adott intézkedésre vonatkozó közösségi jogi aktusoknak és nemzeti hatáskörben kiadott jogszabályoknak, és az ezeken alapuló más rendelkezéseknek megfelelõen, valamint a támogatási cél megvalósítását és rendeltetését elõsegítõ módon eljárni és intézkedni.
4. § Az ügyfél jogainak gyakorlása és kötelezettségeinek teljesítése során köteles elõsegíteni a törvény végrehajtásában közremûködõ szervek, szervezetek feladatainak végrehajtását.
5. § A piaci szereplõk gazdálkodása kiszámíthatóságának érdekében biztosítani kell, hogy:
a) a támogatások kifizetéséért és az egyéb intézkedések lebonyolításának végrehajtásáért felelõs intézményrendszer mûködése átlátható, szabályszerû, megfelelõen szabályozott és a hatékonyság, gazdaságosság, eredményesség követelményeinek megfelelõ legyen,
b) az ügyfelet csak a kérelem elbírálásához legszükségesebb mértékben terhelje adminisztrációs kötelezettség,
c) a támogatási kérelmeket, pályázatokat az egyenlõ esélyek biztosítása mellett bírálják el, továbbá
d) a piaci szereplõk a jogszabályok keretei között kiszámíthatóan, és határidõn belül jussanak hozzá az õket megilletõ támogatáshoz,
e) az átlagosnál kisebb gazdasági erõvel rendelkezõ piaci szereplõk számára is elérhetõek legyenek a versenyképessé válásukhoz szükséges támogatások.
6. § Annak érdekében, hogy az intézkedések ténylegesen a jogszabályokban vagy programokban meghatározott célok megvalósítását szolgálják, a végrehajtási feladatokat ellátó szervezetek kötelesek megteremteni, illetve biztosítani a szándékos szabálytalanságok elleni hatékony fellépéshez szükséges feltételeket.
7. § (1) Az ügyfelek, továbbá az irányítási, valamint a végrehajtási feladatokat ellátó szervek, illetve szervezetek kötelesek egymással, az Európai Unió illetékes szerveivel, szervezeteivel, valamint más tagállamok kifizetõ ügynökségeivel együttmûködni. Ez az együttmûködés kiterjed az egyes feladatok közösségi jogi aktusokban, valamint a jogszabályokban, továbbá a külön megállapodásokban foglaltak szerint történõ végrehajtására, az együttmûködõ felek közti, szükséges és célhoz kötött adatszolgáltatásra, az ellenõrzések végrehajtásához szükséges feltételek megteremtésére.
(2) A törvény végrehajtásában külön megállapodás alapján részt vevõ szervezetek a szükséges szervezési és pénzügyi intézkedések megtételével kötelesek saját, jogszabályban, illetve alapító okiratukban meghatározott alapfeladataik, valamint a külön megállapodásban foglaltak végrehajtása során az összhangot folyamatosan biztosítani.
8. § A törvény rendelkezéseit az Európai Unió Közös Agrárpolitikájáról (KAP), valamint Közös Halászati Politikájáról (KHP) szóló közvetlenül alkalmazandó közösségi jogi aktusokkal együtt kell alkalmazni és értelmezni.
Fogalmak
9. § A törvény, valamint a törvény végrehajtására kiadott jogszabályok alkalmazásában:
a) beruházás: az ügyfél által eszközölt, a számvitelrõl szóló 2000. évi C. törvény és a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény által befektetett eszközként aktiválhatónak minõsített ráfordítások összessége. A társasági tulajdon, illetõleg szavazati jog megszerzésére fordított összeg csak abban az esetben minõsül beruházásnak, ha a támogatás igénybevételi feltételeit megállapító jogszabály ezt kifejezetten lehetõvé teszi;
b) egyéb szervezet: jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság, szakcsoport, polgári jogi társaság, és minden más, jogi személyiséggel nem rendelkezõ személyi egyesülés;
c) illetékes hatóság: az 1290/2005/EK tanácsi rendeletnek a kifizetõ ügynökségek és más testületek akkreditációja és az EMGA és az EMVA számláinak elszámolása tekintetében történõ alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló 885/2006/EK bizottsági rendelet (2006. június 21.) 1. cikkének (2) bekezdése alapján az agrárpolitikáért felelõs miniszter;
d) irányító hatóság: az Európai Mezõgazdasági Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1698/2005/EK tanácsi rendelet (2005. szeptember 20.) 75. cikke, valamint az Európai Halászati Alapról szóló 1198/2006/EK tanácsi rendelet (2006. július 27.) 58. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján az agrárpolitikáért felelõs miniszter;
e) kifizetõ ügynökség: a közös agrárpolitika finanszírozásáról szóló 1290/2005/EK tanácsi rendelet (2005. június 21.) 6. cikkében meghatározottak szerinti, a Kormány által rendeletben kijelölt, és az illetékes hatóság által e feladat ellátására akkreditált szerv;
f) igazoló szerv: a közös agrárpolitika finanszírozásáról szóló 1290/2005/EK tanácsi rendelet (2005. június 21.) 7. cikkében meghatározottak szerinti szerv;
g) közremûködõ szervezet: az Európai Halászati Alapról szóló 1198/2006/EK tanácsi rendelet (2006. július 27.) 3. cikk p) pontja szerinti szervezet;
h) igazoló hatóság: az Európai Halászati Alapról szóló 1198/2006/EK tanácsi rendelet (2006. július 27.) 58. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti szervezet;
i) ellenõrzõ hatóság: az Európai Halászati Alapról szóló 1198/2006/EK tanácsi rendelet (2006. július 27.) 58. cikk (1) bekezdés c) pontja szerinti szervezet;
j) helyi akciócsoport: az Európai Mezõgazdasági Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1698/2005/EK tanácsi rendelet (2005. szeptember 20.) 62. cikk (2) bekezdése szerinti feladatokat ellátó szervezet;
k) nemzeti vidéki hálózat: az 1698/2005/EK rendelet 68. cikke szerint jogszabályban foglaltak szerinti szervezési, koordinációs feladatokat ellátó szervezet;
l) mezõgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv: a Kormány által rendeletben kijelölt szerv;
m) nyilvánvaló hiba: az ügyfél által benyújtott kérelemben, pályázatban feltüntetett adatok olyan egyértelmû hiányossága vagy hibája, amely a kérelem, vagy a pályázat más adataiból vagy más, a végrehajtási feladatokat ellátó szervezet által közvetlenül elérhetõ nyilvántartásból származó adatok alapján hiánypótlásra felszólítás nélkül, saját hatáskörben pótolható vagy javítható, kivéve a kérelem hitelességét befolyásoló hiányosság (aláírás, bélyegzõ lenyomat stb.);
n) mezõgazdasági vagyoni értékû jog:
1. a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezõgazdasági termelõk részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról, továbbá a 2019/93/EGK, 1452/2001/EK, 1453/2001/EK, 454/2001/EK, 1868/94/EK, 1251/1999/EK, 1254/1999/EK, 1673/2000/EK, 2358/71 EGK és a 2529/2001/EK rendeletek módosításáról szóló 1782/2003/EK tanácsi rendeletben (2003. szeptember 29.) foglaltaknak megfelelõen kiosztott, az egységes támogatási rendszerben való részvételre feljogosító támogatási jogosultság,
2. az 1782/2003/EK rendelet 11. fejezetében meghatározott anyajuhra és anyakecskére vonatkozó támogatási jogosultság, és a 12. fejezetében meghatározott anyatehénre vonatkozó támogatási jogosultság,
3. a tej- és tejtermékágazatban illeték megállapításáról szóló 1788/2003/EK tanácsi rendelet (2003. szeptember 29.) 5. cikk j) pontjában meghatározott egyéni referenciamennyiség,
4. a borpiac közös szervezésérõl szóló 1493/1999/EK tanácsi rendelet (1999. május 17.) 2. cikkében meghatározott új telepítési jog, és újratelepítési jog, valamint
5. jogszabályban mezõgazdasági vagyoni értékû jognak minõsített jog;
o) kölcsönös megfeleltetés: a közös agrárpolitika keretébe tartozó közvetlen támogatási rendszerek közös szabályainak megállapításáról és a mezõgazdasági termelõk részére meghatározott támogatási rendszerek létrehozásáról szóló 2003. szeptember 29-i 1782/2003/EK tanácsi rendelet által elõírt kölcsönös megfeleltetés, moduláció, valamint integrált igazgatási és ellenõrzési rendszer végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló 796/2004/EK bizottsági rendelet (2004. április 21.) 2. cikk (30) bekezdésében meghatározott fogalom;
p) hatáskörrel rendelkezõ hatóság: a kölcsönös megfeleltetés körébe tartozó követelmények ellenõrzését, igazolását végzõ közigazgatási szerv;
q) szabálytalanság: az Európai Közösségek pénzügyi érdekeinek védelmérõl szóló 2988/95/EK Euratom tanácsi rendelet (1995. december 18.) 1. cikk (2) bekezdésében megállapított tényállás;
r) csekély összegû (de minimis) támogatás: az EK-Szerzõdés 87. és 88. cikkének a csekély összegû (de minimis) támogatásokra való alkalmazásáról a mezõgazdasági és halászati ágazatban szóló 1860/2004/EK bizottsági rendelet (2004. október 6.), valamint más közösségi jogi aktus által csekély összegû (de minimis), támogatásnak minõsített támogatás.

Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 114

Átlagos értékelés: 4.7

Hirdetés

címkék:
Kapcsolódó cikkek
Leander szaporítása

Szaporítsunk leandert eredményesen!

Sokaknak gondot okoz, éppen ezért megosztom veletek egy sokéves tapasztalataimat. A most következő cikkben elmondom nektek, hogyan lehet szaporítani a leandert eredményesen,...

Hidegben is termeszthetünk fűszernövényeket

Ősszel termeszthető fűszernövények

Az ősz beállta sokak számára a kertészeti szezon végét jelenti. Ekkorra már szinten elvirágzik, és beindul a szüretelés, illetve az átteleltetés előkészületei is...

Sövények telepítése, fenntartása

Sövények telepítése, fenntartása saját kezűleg

Rengetegen választják manapság a sövények telepítését térelválasztás, pormegfogás céljából illetve kerítés helyett. Sövény telepítésének sok módja lehet attól...

A kertvárosi erdeicsótány bemutatása

Egyre több helyen találkozhatunk a nem rég megjelent új csótányfajjal

Nem elég az őszi poloskainvázió és a harlekinkaticák megjelenése, most egy új csótányfaj tagjaival is szembe kell néznünk. A kertvárosi erdeicsótány ráadásul még repül is,...

Ilyen volt régen az élet a kertben

Nagyszüleink kertje – Amikor még mindent megtermeltek maguknak az emberek!

Régen minden más volt, ezt már biztosan hallottad te is, ugye? Nincs ez másképpen a kert esetében sem, nagyszüleink még mindent maguknak termeltek a kiskertben, nézzük, mennyi...

Füge szaporítása eredményesen

Szaporítsuk eredményesen a fügét! – Szakértői tanácsok

A füge hamar az egyik legkedveltebb mediterrán növénnyé vált Magyarországon, ez nem is véletlen, hiszen termése kimondottan ízletes, és maga a növény is mutatós. Mostani...

Ezért érdemes meszelni a fák törzsét

Miért szokás lemeszelni a fák törzsét?

Biztosan te is láttál már olyan fákat, amelyek törzsét fehérre festették, látszólag minden különösebb ok nélkül. Nos, amit ezeken a fákon látsz, az nem festék, hanem mész,...

A diófa metszése, a diófa gondozása

Szeptemberben metszd a diófát, hogy többet teremjen!

Először úgy gondoltam, hogy csak és kizárólag a diófa metszéséről fogok beszélni, közben viszont úgy belemelegedtem az írásba, hogy azon kaptam magam, leírtam mindent, ami a...

Áfonya termesztése otthon

Áfonya nevelése kertünkben!

Amellett, hogy finomak, egészségesek, még a kertünk csodálatos díszítőelemei is lehetnek. Amennyiben néhány egyszerű szabályt és lépést betartunk, akkor nagyszerű fekete...

Rózsa metszése

A rózsák metszésének alapjai

Azért, hogy rózsáink minden évben megörvendeztessenek bennünket csodás szépségű, mennyiségű és illatú virágaikkal, bizony tennünk kell értük egyet s mást. A...

Éticsiga fajok Magyarországon

Két kártékony csigafaj túrhatja ki az őshonos éticsigát – A lakosság segítségét kérik!

Az éticsiga Magyarországon is őshonos, mindenki ismeri, viszont a két invazív fajról sokan még nem is hallottak, pedig hihetetlenül veszélyesek! Ismerkedjünk meg velük...

A legfrissebb trendek egy helyen - S/ALON BUDAPEST 2019!

A legfrissebb trendek egy helyen - S/ALON BUDAPEST 2019!

Végtelen inspirációval, a legfrissebb trendekkel és prémium márkákkal várja az enteriőr design szerelmeseit a S/ALON BUDAPEST 2019. szeptember 20-22. között a Budapest Arénában.