utak


a közlekedés és a forgalom lebonyolítására épített, kijelölt v. fenntartott köz-, ill. magánterület. Az u. többféleképpen csoportosíthatók: rendeltetésük szerint személy- és jarműforgalmi (szárazföldi, vízi- v. légi-) u., igénybevételük szerint közforgalmú, üzemi forgalmú (mg., erdészeti, telepi stb.), magánforgalmú (zárt területen) u., építési mód szerint kiépített, szilárd burkolatú (portalanított- makadam- stb.) v. föld- (stabilizált, mezei) u., forgalmi fontosságuk szerint autópályák, autó-u., fő-, mellék- és —>bekötőutak stb. A kiépített u.-at szigorú előírások és részletes, pontos műszaki számítások alapján építik. Így az alépítménye a földmű, a felépítménye az útburkolat. Az u.-hoz tartoznak még —> műtárgvak (hidak, átereszek stb.) és egyéb forgalmi biztonsági berendezések. Az alépítmény részei: az útkorona, a rézsűk és az oldalárkok. Az u. burkolata lehet zúzottkő, kőburkolat, betonburkolat v. aszfaltburkolat. A zúzottkő v. makadám-u, felepítménye három réteg burkolattal és nedves hengerezéssel készül, az alulra helyezett 15 cm-es gúla alakú kövekre kerül 8-12 cm vastagsághan a zúzottkő. Legfelül kőzúzalék és finom zúzalék védőrétegenként V. kátrány, bitumen v. cement pormentesítőként. A vulkáni eredetű gránit, bazalt, andezit a legköltségesebb, de legtartósabb kőburkolat. Az idomkövek nagy és kis méretben készülnek. A beton- és aszfaltburkolat tömör alapra v. makadámra épül, helyben döngölt táblákban készül. A mg. u. a termelés biztonságát szolgalják azáltal, hogy minden területük az év minden időszakában megközelíthető. Ezek lehetnek bekötő-u.; a táblákhoz vezető üzemi u.-nak csak kisebbik része van szilárd burkolattal ellátva, nagyobb része földút, amelynek rossz útviszonyok melletti járhatóságát különböző eljarásokkal javítják. Az ún. nemesített föld-u.-at (stabilizált u.) kötőanyag-adagolással (szulfitlúg, hígított bitumen stb.) készítik, figyelemmel arra, hogy az agyagos út vizesen, a homokos út szárazon nehezen járható. A mg. belső u. ált. betonburkolattal készülnek, szélességük ált. egy járműre méretezett (3 m). A belső u. forgalmának szabályozása baleset-megelőzéS céljából fontos.