Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2015. Július 31. Péntek - Oszkár
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Használd fel az aszpirint te is, be sem kell venned, mégis felhasználhatod

Aszpirin felhasználási lehetőségei

Az aszpirin a nyugati orvoslás és gyógyszergyártás talán leggyakrabb használt gyógyszere. Fejfájás esetén van, aki csak erre esküszik, de érdekes módon más területeken is kihasználhatjuk a pirula hatóanyagait.

Cukor felhasználása a kertben!

Cukor felhasználása a kertben!

A legtöbb embernek fogalma sincs, hogy mennyi cukrot fogyaszt egy nap. Számolnunk kell azzal, hogy bármilyen feldolgozott élelmiszer cukrot tartalmaz, sőt van, amelyik nem kis mennyiséget. Azonban nem szükséges teljesen száműznünk a cukrot háztartásunkból.

lucerna kis kockabála

Típus: új
Feladva: 2015-05-14
Ár: 600 Ft

Szavazzatok! Szerintetek melyik a legjobb balatoni strand?

Két napig virágzik ez a csoda! Ne maradj le róla!

Egy csodálatos növény, ami csak két napig virágzik

Az amazonasi tündérrózsa minden évben nyár közepén örvendezteti meg a hazai arborétumok látogatóit gyönyörű, csak két napig nyíló virágával. A Füvészkertben a virágzás idején a gyerekek kipróbálhatják, hogy kit bír el a tündérrózsa levele.

Védd meg kertedet a kánikulában!

Kert védelme a nagy melegben

Ha itt a hőhullám, a gondos kiskertésznek meg kell védenie kertjét, növényeit és nem utolsó sorban saját magát. Hőségben az átültetett vagy kiültetett növények lankadni kezdenek, ahelyett, hogy növekedésnek indulnának. Még a jól megeredt növényeket is megviseli a meleg. Íme...

Eseménynaptár

2015 Július

H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             
Dinnye

Amit a dinnyéről tudni kell

A görögdinnye a származását és az elnevezését tekintve is igen csalóka, ugyanis egy tökféléről van szó, aminek semmi köze a görögökhöz.

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Szuper finom és egészséges zöld dió lekvár

Zöld dió lekvár saját kezűleg

A zöld diónak számos jótékony hatása van, amit sokan nem is tudnak. Éppen ezért most bemutatom nektek egy kicsit ezt a növényt, majd megosztok veletek egy nagyon szuper receptet, amit bárki elkészíthet otthon. Épp aktuális, bátran ajánlom mindenkinek! 

Nagyon nagy vihar érkezik hamarosan

Óriási vihar közeleg Hazánk felé!

Hatalmas vihar vet véget a kánikulának, annyira nem élveztük már mi sem az irodában a közel 40 fokos hőmérsékletet, de azért ettől a vihartól egy kicsikét jobban tartunk. 

Sárkányrepülőn rekedt a macska, de nem bánta annyira :)

Sárkányrepülőn rekedt a macska, de nem bánta annyira :)

Elég érdekes felvétel látott napvilágot, aztán pár nap alatt már majdnem 10 millióan tekintették meg, nem is csodálom, ilyet még én sem láttam. Felszállás előtt a macska éppen a sárkányrepülőn aludt vagy játszott, ki tudja, a pilóta nem vette észre, és felszállt. Kis idő...

Sajnos ehez látni kellene az állományt, hogy ezekre a kérdésekre válaszolni lehessen pontosan. A szárrepedés lehet egyenetlen...

Ne hagyd a kocsiban te sem a kutyusodat nagy melegben!

Soha ne hagyd a nagy melegben kutyádat a kocsiban!

Fontos, hogy te is megnézd ezt a videót, és megoszd ismerőseiddel, nagyon sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a kutyus életével játszanak akkor, hogyha a kocsiban hagyják a nagy melegben a kis kedvencet. Döbbenetes videó, mely a legjobban szemlélteti, hogy mi is történik vele!

Meggymagozás tisztán és egyszerűen

Vége a szenvedésnek – a legjobb tipp meggymagozáshoz!

A legtöbb ember szerintem utálja a meggymagozást, így voltam ezzel én is, egészen a múlt hétig. Ekkor megtaláltam a legtökéletesebb módszert, nem kenem össze magam vele, nem kell vennem semmiféle szerkentyűt, és tökéletesen alkalmazható. Próbáld csak ki te is!

Szent Ferenc Állatorvosi Szolgálat

Cím: Budapest
Telefon: +36-30-627-5000

Elhunyt Overdose

Overdose elhunyt

10 évet élt, és mégis akkora nemzetközi hírnévre tett szert, mint nagyon kevesek, akik sokkal hosszabb ideig éltek. Overdose nevét a világon mindenhol ismerték, hosszú betegség után hagyta itt a világot, ugyanaz a betegség végzett vele is, mint régebben Kincsemmel.

A paradicsom nyári gondozása

Minden, amit tudni kell a paradicsom nyári gondozásához

Szinte nincs olyan kert, ahonnan hiányzik a paradicsom. Talán már itt-ott piroslanak, vagy éppen sárgállanak, netalán lilulnak is a paradicsom gyümölcsök. A húsos bogyótermések gyümölcsként is meghatározhatók. A paradicsom is olyan növény, hogy sose dőlhetünk hátra, várva...