Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2014. November 24. Hétfő - Emma
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület minden évben megválasztja az év madarát. A 2014-as évben ezt a címet a Túzok nyerte.

2014 év madara: a Túzok

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület minden évben megválasztja az év madarát. A 2014-as évben ezt a címet a Túzok nyerte. Az Év madara program célja és küldetése olyan fajok vagy madárcsoportok társadalmi szintű bemutatása, melyek védelmében a lakosság...

A következő állatok sokkal többet érnek, mint embertársaik!

Állatok, akik sokkal többet érnek az embereknél!

Bizony, vannak olyan állatok, akik sokkal többet érnek, min némely ember. A következő cikkben 10 rövid történetet ismerhettek meg, melyekből kiderül, hogy mekkora szívük van az állatoknak. Ők képesek igazán mi az a feltétel nélküli szeretet, sokan példát vehetnek róluk...

Szerinted magasak az autók átírásának költségei?

Figyelj oda a rózsákra télen te is, rengeteg rózsafajta nem bírja a fagyokat és a telet, éppen ezért tisztában kell lennünk, hogy mit is kell tenni annak érdekében

Rózsák teleltetése

Sok rózsa fajta nem teljesen télálló, fagyérzékeny, ezért az erősebb fagyok előtt szükséges a takarásukról gondoskodni. A következő cikkben leírjuk nektek, hogy mire kell odafigyelnetek, és mit kell tenni annak érdekében, hogy tavasszal ismét csodaszép rózsákat láthassunk.

Autóvásárlás előnyei, hátrányai, költségek

Megéri-e autót venni Magyarországon?

Manapság már egyáltalán nem számít luxusnak az, hogyha valakinek kocsija van, sőt sokan lenézik azokat az embereket, akiknek nincs. Más országokban még mindig majdnem annyian közlekednek kerékpárral, mint autóval, nálunk sajnos nem ez a szokás, ráadásul a biciklisek sok esetben...

Eseménynaptár

2014 November

H K Sz Cs P Sz V
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
             
Rengeteg különleges macska létezik, bemutatjuk a legismertebbeket

Az internet legnagyobb sztármacskái

Világhíres macskákat mutatunk most be nektek, akiket már lassan többen ismernek, mint a híres embereket. Mindegyik cicának van valami különlegessége, tudd meg te is, hogy melyiknek micsoda. A végén pedig döntsd el, neked melyik macska a kedvenced. 

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

6 videó, amin üzen neked a természet, nézd meg te is mindet, és hallgasd meg, amit mond

A Természet szól hozzád - hallgasd meg, mit mond!

A Természet hangját sajnos manapság egyre kevesebben hallják meg, éppen ezért hoztam nektek 6 videót, amin a Természet mondja el nektek az igazságot. Nem ajánlom, hanem azt mondom, hogy mindenkinek KÖTELEZŐ megnéznie ezt a hat videót, illetve meg kell mutatnod az ismerőseidnek is,...

A világon mindenki ismeri, a külföldiek alig bírják meginni, mi, magyarok, viszont imádjuk. Ez nem más, mint a pálinka

Érdekességek a magyar pálinkáról

A magyar pálinkának nincsen párja a világon, olyan, mint a magyar Hölgyek esete, se szebbet, se jobbat nem találsz, akármerre is jársz. Lehet, hogy valami megközelíti az értékét, de az sem lesz ugyanolyan tökéletes. Most pedig megosztok veletek pár érdekességet, na nem a...



Ne piszkáld az alvó tehenet!

Ne piszkáld az alvó tehenet!

Ne keltsd fel az alvó tehenet, mert te is úgy jársz, ahogy a videóban szereplő nő. Szerintem egy életre megtanulta ezt a leckét, remélem, te is tanulsz belőle.

Szakértőnk most elmondja nektek, hogy mire érdemes odafigyelnetek a cserepes növények teleltetésénél

Cserepes növények teleltetése

Közeleg a tél, egyre hidegebbek a nappalok és az éjszakák egyaránt, Érdemes odafigyelnünk ilyenkor a cserepes növényeinkre, hogyha szeretnénk tavasszal is szép virágokat látni a kertben. Most elmondjuk a legfontosabb tudnivalókat. 

Sikeresen megszabadulhatsz a növényvédő szer maradványától te is, megmutatjuk a legjobb trükköt

Szabadulj meg a növényvédő szer maradványától

Sokan rettegnek attól, hogy a zöldségeken és a gyümölcsökön rajta marad a növényvédő szer, ami káros lehet az egészségükre. A most következő cikkben elmondjuk, milyen veszélyeket rejt magában a növényvédő szer maradványa, illetve, hogy hogyan távolíthatod el.

Pesthidegkúti Állatorvosi Rendelõ

Cím: 1028, Budapest Pesthidegkút Nyár u. 15.
Telefon: +36-1-376-8155

Megpróbálta lenyelni a bóját, mert azt hitte, hogy eledel, ez okozta a vesztét egy harcsának Németországban, A bója ugyanis túl nagy volt, és a torkán akadt

Egy bója okozta a harcsa vesztét

Ilyet sem lehet látni minden nap, a német Bild újság „Nagyszájú” harcsa fulladt meg a bójától címmel közölt egy érdekes hírt. A németországi Fühlinger tónál találtak a harcsára, aki akkor már nem élt.

BIOMASSZA, MINT ENERGIAFORRÁS: bioüzemanyagok: biometanol, biogáz, bioetanol, biodimetiléter,biohidrogén.

BIOMASSZA, MINT ENERGIAFORRÁS

Az energia és annak felhasználása mindennapjaink velejárója. Az energia klasszikus előállítási és felhasználási módja nagymértékben terheli környezetünket. A Föld népessége egyre növekedik, és ezáltal az energiafogyasztás is nagy ütemben nő. Az energia felhasználás,...