Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2014. Október 26. - Dömötör
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Segíts a süniknek te is, adj nekik enni. A sünök nagyon aranyos kis állatok, az ősz beálltával viszont nagyon kevés táplálékot tudnak szerezni, nem árt, ha kedveskedünk nekik mi is.

Adj enni te is a süniknek!

A sünöknél ezekben a hetekben folyik a küzdelem azért, hogy elegendő zsírréteget halmozzanak fel a tél beállta előtt. Ha a zsír elfogy mielőtt beköszönt a tavasz, akkor a sün meg is fagyhat a vackában. Segíthetünk nekik azzal, hogy ilyenkor kiteszünk a kertbe számukra száraz...

Ismerd meg Hazánk büszkeségét, a magyar vizslát

Magyarország lekedveltebb kutyafajtája-bemutatjuk a magyar vizslát!

Magyarország legnépszerűbb, egyik legokosabb kutyafajtáját mutatjuk most be nektek, ismerd meg te a magyar vizslát. A magyar vizsla világszerte az egyik legismertebb magyar vadászkutya. A legismertebb a rövid szőrű magyar vizsla, legközelebbi rokona a drótszőrű magyar vizsla.

Petkus 525-527 új fötengely eladó

Petkus 525-527 új fötengely eladó

Típus: új
Feladva: 2014-08-30
Ár: 300 000 Ft

Véleményed szerint gyerekek és kutyák összeegyeztethetők?

Nem régen találkoztam ezzel a kis írással gondoltam megosztom veletek. Nagyon jól le van írva benne minden, hogyan is működnek a dolgok Magyarországon a cégeknél, kicsit hosszú, de érdemes végig olvasni, én teljes mértékben igazat adtam neki.

Miért nem kapsz munkát?

Nem régen találkoztam ezzel a kis írással gondoltam megosztom veletek. Nagyon jól le van írva benne minden, hogyan is működnek a dolgok Magyarországon a cégeknél, kicsit hosszú, de érdemes végig olvasni, én teljes mértékben igazat adtam neki.

Magyarországon számos helyen találhatunk forrsávizet, sokkal többet, mint Európában

Magyarország lehet a világ vízellátója

Magyarország hatalmas ásványvízkészletekkel rendelkezik, így később meghatározó ellátója lehet a világnak. Vigyáznunk kell azonban a felszín alatti vízkincsünkre, hiszen kétharmada sérülékeny környezetben található.

Eseménynaptár

2014 Október

H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             
Mutatunk néhány remek tanácsot, amik neked is segíteni fognak az újszülött kiskutyák felnevelésében

Néhány jó tanács az újszülött kiskutyák felneveléséhez

Az újszülött kiskutyák első és legfontosabb dolga, hogy minél< hamarabb megkapja az anyai ellenanyagokat tartalmazó tejet, ami megvédi a kutyusokat az első 6 hétben.

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Ebben a cikkben leírtunk nektek mindent, amit tudnotok kell erről a jeles napról! Mutasd meg mindenkinek!

Mire emlékezünk október 23-án?

Az 1956-os év slágere a Bárhogy lesz, úgy lesz volt. Október 23-án azonban az egyetemi ifjúság és a hozzá csatlakozó tömeg azt mondta: ne legyen akárhogy! Elég volt a megalázottságból, a félelemből és kiszolgáltatottságból, az éjszakai elhurcolásokból és a rögtönítélő népbírósági perekből.

Az állatok is remek építészek, be is bizonyítjuk nektek. 10 olyan állatot mutatunk most nektek, akik hihetetlen építményeket hoznak létre, nézd meg mindet.

10 állatok által létrehozott építészeti csoda

Az állatok is képesek remek építészeti csodákat létrehozni. Egészen hihetetlennek tűnhetnek, elképesztően ügyesek, nem is tudom, hogyan hozták létre némelyiket. Ismerd meg a 10 legjobb építészmestert.



Mindenkinek szüksége van egy kutyára

Mindenkinek szüksége van egy kutyára

Mindenkinek szüksége van egy kutyára, ha eddig ezzel nem lettél volna tisztában, akkor nézd meg a következő videót és mutasd meg ismerőseidnek is! 

Tessék megmutatni állatorvosnak, mert azt nem teszett írni, hogy hasmenése van e, vagy a pulzálás, esetleg a levegővételnél...

Idén elég korán beköszönthet a tél. A magasabban fekvő tájakon már ezen a héten lehet számítani havazásra, ráadásul több napig meg is fog maradni a csapadék.

Csütörtöktől jön a havazás!

Enyhe nyarunk volt, nem volt olyan nagy kánikula, ősszel viszont még alkalmunk nyílt több időt a szabadban tölteni. Egészen eddig, ugyanis csütörtöktől már havazhat Hazánkban.

Mit kell tudni a savanyú káposztáról? A savanyú káposzta jótékony hatásai, táplálkozás-élettani jelentősége, felhasználása, olvasd el te is cikkünket.

A savanyú káposzta számos betegség ellen véd

A savanyú káposzta a tél olcsó C-vitamin-forrása. De nem csak vitaminjai miatt érdemes fogyasztani, értékes vegyületei jótékonyan hatnak bélrendszerünkre is, sőt, a daganatos sejtek szaporodását is gátolhatják.

Nagy Zoltán, dr.

Cím: 5121, Jászjákóhalma Berzsenyi u. 5.
Telefon: +36-30-315-4144

Légyölő galóca mérgesgomba gomba gombászat mérgező gombák gombagyűjtés mezőgazdaság agrár

Gombagyűjtés: mire érdemes odafigyelni?

A tartós kánikula és a hirtelen záporok nyomán a szokásosnál több gyilkosgalóca terem az erdőkben, ezért a begyűjtött gombát most még inkább célszerű szakértőkkel ellenőriztetni, mielőtt étel készülne belőle.

Számos településen megjelentek ismét a harlekinkaticák. Rendkívül elszaporodtak, éppen ezért megmutatjuk nektek, hogyan védekezhettek ellenük hatásosan.

Hogyan védekezhetünk a harlekinkaticák ellen

Egyre több helyen okoznak problémát a harlekinkaticák, nagyon sok megjelent belőlük idén is. Ahogy egyre közeledik a hűvösebb idő, úgy egyre inkább próbálnak melegebb helyre behúzódni ezek az élőlények. De mit tehetünk ellenük? Ezt mondjuk most el nektek.