Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2015. Május 29. Péntek - Magdolna
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Így nevelhetünk áfonyát saját kertünkben

Áfonya nevelése kertünkben!

Amellett, hogy finomak, egészségesek, még a kertünk csodálatos díszítőelemei is lehetnek. Amennyiben néhány egyszerű szabályt és lépést betartunk, akkor nagyszerű fekete áfonyát termő bokrokat nevelhetünk, amelyek terméseit minden évben megkóstolhatjuk.

Mérgező szobanövények - Vigyázz velük te is!

Mérgező szobanövények - Vigyázz velük te is!

Több olyan szobanövény van, amelyek kifejezetten hasznosak, megtisztítják a légteret a káros anyagoktól, oxigént bocsátanak ki, de nyilván olyan cserepesek is vannak, amelyek árthatnak az egészségünknek, ezért nem alkalmasak arra, hogy egy légtérbe legyünk velük.

Eladó REX Prém nyulak

Eladó REX Prém nyulak

Típus: új
Feladva: 2015-04-20
Ár: 5 000 Ft

Keressük Magyarország legkedveltebb kirándulóhelyét! Szavazz te is!

Ekképpen is felhasználható az újságpapír

Használd fel te is az újságpapírt, megmutatom, hogyan

Minden nap lehet tanulni valamit. Én soha nem gondoltam arra, hogy újrahasznosítsam a kertben az újságpapírt, főleg az ólom tartalma miatt, elég káros lenne, de mint kiderítettem, a ma gyártott újságok már nem tartalmaznak ólmot, így semmi akadálya a felhasználásának! Meg is...

Edd meg te is a következő gyomnövényeket

Ezeket a gyomnövényeket nyugodtan meg lehet enni!

Ki gondolná, hogy a következő növényeket nyugodtan meglehet enni. Nem csak, hogy finomak, de még egészségesen is, a most következő cikkben bemutatjuk nektek mindet, de azért óvatosan, mindig csak akkor egyétek meg, ha biztosak vagytok abban, hogy a megfelelő növényt gyűjtöttétek össze!

Eseménynaptár

2015 Május

H K Sz Cs P Sz V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
             
Ültess te is mini rózsát!

Mini rózsát minden kertbe!

Minden kertet feldob csodaszép alakjával, nem mindennapi illatával. Ha te is szeretnéd, hogy a kerted mesebeli és egyedi legyen, akkor mindenképp ültess mini rózsákat. És hogy mit kell tudni erről a növényről? A most következő cikkből kiderül!

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Levendulalimonádé gyorsan és könnyedén

Levendulalimonádé házilag

A levendula egy nagyon hatásos növény, ami megnyugtatja az érzékeket, elvarázsolja a tested és a lelket egyaránt. Számos formában használják gyógyászati célokra, készítsünk most levendulás limonádét, amit imádni fogunk!

Szobanövény az avokádó magjából

Neveljünk szobanövényt az avokádó magjából

Bármennyire is meglepő, de rengeteg mindenből lehet mutatós szobanövényt nevelni. Itt van például az avokádó, ami hihetetlenül egészséges, a magja viszont hatalmas. Ebből a magból könnyedén lehet cserepes növényt előállítani, most meg is mutatjuk nektek, hogyan.

Így csak ritkán lehet látni a holland tulipánmezőket

Így csak ritkán lehet látni a holland tulipánmezőket

Egyszerűen imádom a holland tulipánmezőket, nem is véletlen ez, ugyanis csodálatosak. A következő felvétel nem olyan rég került fel az internetre, érdemes nektek is megnéznetek és gyönyörködnötök ebben a csodában!

Ne dobd a kukába, használd fel a fűnyesedéket te is!

Mire használhatjuk a nyesedéket?

A nyesedék könnyen, gyorsan bomló szerves anyag. Olyan zöldhulladék, amelyet sikerrel hasznosíthatunk akár úgy, hogy nem gyűjtjük össze, hanem elterítjük a gyepen, akár úgy, hogy komposztáljuk, vagy mulcsként használjuk. 

Rózsakert létrehozása

Neveljünk csodaszép rózsákat

Az egyik legszebb, ha nem a legszebb növényünk a rózsa. Szerintem nem létezik olyan ember, aki ne szeretné a rózsákat, sokan azonban ódzkodnak attól, hogy a saját kertjükben neveljenek, mert félnek attól, hogy nem lesz hosszú életű. Most azonban vége a félelemnek, tapasztalt...

Filia Kutyaszalon

Cím: 5540, Szarvas Kossuth út 68-72.
Telefon: +36-20-333-0834

Méreg a palackban! Erre figyelj, ha palackozott vizet veszel!

Nézd meg te is a palack alját, mielőtt megveszed!

A legtöbb ember fogyasztja a palackozott vizet, tudomást sem vesznek arról, hogy ami benne van, az valójában méreg. Nézd meg, mire kell odafigyelned neked is, mielőtt megveszed a palackozott vizet, ugyanis némelyik erősen mérgező, akár hiszed, akár nem. Nézzük, mit jelentenek a...

Csodaszép futómuskátli könnyedén!

Hasznos információk a futómuskátli gondozásáról

Sok embertől hallom azt, hogy az Ausztriában élő futómuskátlik sokkal szebbek, mint a hazaiak. Ők úgy gondolják, hogy a klíma miatt van így, pedig ez nem igaz. A legtöbb ember sajnos nincsen tisztában azzal, hogy mit is kell kezdeni a muskátlival ahhoz, hogy gyönyörű legyen. Ez a...