Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2016. Július 25. Hétfő - Kristóf, Jakab
Hirdetés
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Hirdetés
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Hirdetés
Hirdetés

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
A leghangulatosabb világítós üveg

A nyár legszebb dísze a világítós üveg!

A nyári esték egyik legjobb kelléke, készítsd el te is saját kezűleg a leghangulatosabb világítós üveget, amit valaha láttál! Megmutatom, hogyan! 

Gyomirtó készítése házilag!

Sokkal hatásosabb, mint a bolti gyomirtó!

Rengeteg a gyom idén is sajnos, a bolti gyomirtók többsége pedig hatástalannak bizonyul, ráadásul még drágák is. Éppen ezért mutatok nektek egy természetes gyomirtót, amit te magad elkészíthetsz! Az eredmény szerintem szemmel látható! 

Karalábé

Karalábé

Típus: új
Feladva: 2016-06-11
Ár: 50 Ft

Melyik számodra a legkedvesebb kutyafajta?

Ne egyél a mérgező gyümölcsből!

Ha te is ettél ebből, azonnal fordulj orvoshoz, hiszen mérgező!

Hihetetlen veszélyeket rejt magában nem csak ez a gyümölcs, hanem az összes többi is, ha fogyasztottatok ilyen gyümölcsöt, akkor azonnal forduljatok orvoshoz, ugyanis nagyon mérgező! 

Készítsünk szökőkutat saját kezűleg

Ezt a trükköt neked is ki kell próbálnod, olcsó és praktikus

Eszméletlenül olcsó és praktikus ötletet mutatok nektek, nem kell hozzá sok minden és bárki képes elkészíteni! A kerted egyik legcsodálatosabb éke lesz, majd meglátod, mi is elkészítettük, mindössze egy óra alatt! 

Eseménynaptár

2016 Július

H K Sz Cs P Sz V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
             
Ilyen strandágy neked is kell

A világ legjobb strandágya!

Sokszor kényelmetlen a törülközőn napozni a strandon, a legtöbb helyen pedig sajnos nincsenek strandágyak. Nem szeretem ezt a helyzetet én sem, de a következő ötlet mindenki életét meg fogja könnyíteni, bemutatom a tökéletes strandágyat!

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Hihetetlenül veszélyes bogár, vigyázz vele te is!

Egy bogár, ami hihetetlenül veszélyes!

Egyre több helyen találkozhatunk ezzel az átlagosnak tűnő bogárral, nem árt, hogyha tisztában vagyunk azzal, hogy nem egy átlagos bogárról van szó, hihetetlenül veszélyes, akár halálos is lehet a vele való találkozás. A most következő cikkben elmondjuk, mire kell odafigyelnetek! 

Gyönyörű kerti tavak

20 csodálatosan szép kerti tó inspiráció

Hihetetlenül csodálatos kerti tavakat mutatok nektek, biztos vagyok benne, hogy mindegyik tetszeni fog mindenkinek, bevallom őszintén, hogy én nem tudtam választani közülük, mindegyik igazi mesébe illő csoda! Tekintsd meg mind a 20-at! 

Hirdetés
Tudd meg, melyik magyar madárnak milyen hangja van!

Tudd meg, melyik magyar madárnak milyen hangja van!

Számos madarat találhatunk akár a kertünkben is, sokszor azonban nem tudjuk megkülönböztetni őket a hangjuk alapján. Éppen ezért mutatok nektek egy zseniális videót, amiben az összes magyar madár helyt kapott, ismerd meg őket a hangjuk alapján te is! 

Tessék az Önkormányzatnál érdeklődni, bevallom nem tudom, hogy ki látja el Monoron a hatósági állatorvosi feladatokat.

Görögdinnye ingyen mindenkinek

Ingyen lehet enni a magyar dinnyét a következő helyeken!

Az egész országban ehetünk ingyen magyar görögdinnyét, a fantasztikus kezdeményezéshez a korábbi évekhez képest több áruházlánc is csatlakozott, a most következő cikkben megmutatom, hol lehetsz te is ingyen dinnyét! 

Szuper málnás receptek

Tudd meg, hogy készül a legfinomabb málnaszörp, málnabor!

Málna a konyhában. A málnából készülhet málnadzsem, málnaszörp, sőt málnabor, málnalikőr és málnaecet is. Nem nagyon láttam olyan embert, aki nem szereti a málnát, mi is nagyon szeretjük! A legtökéletesebb recepteket pedig meg is osztom veletek! 

Szaniszló Ferenc, dr.

Cím: 2040, Budaörs Patkó u. 9.
Telefon: +36-23-422-660, +36-20-934-3119

Minden az eperfáról

Ismerd meg az eperfát te is

Sokan még biztosan emlékeznek erre a csodálatos növényre, ami sajnos mára szinte mindenhonnan eltűnt, én legalábbis csak nagyon ritkán találkozok vele...A most következő cikkben megismerkedhetsz te is az utánozhatatlanul szép és ízletes eperfával! Emlékszel még rá?

Somoskő vára

A csodálatos Somoskő vára

A somoskői vár a magyar–szlovák országhatárt jelző kerítés túloldalán, Somoskő település fölé magasodó vulkáni csúcson található, már szlovák területen. Sátorosbánya településhez tartozik, amely a Losonci...