Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2016. Február 9. Kedd - Abigél
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Gránátalma otthon

Neveljünk gránátalmát lakásban!

A gránátalma nem csak, hogy nagyon egészséges, hanem csodálatos szobanövény is egyben. És ráadásul te is nevelhetsz otthon gránátalmát a lakásodban, nem kell hozzá hatalmas szakértelem! Nincs más dolgod, mint elolvasni cikkünket és megfogadni szakértőnk remek tanácsait! 

Csodálatos sárga óceánná változtatja környezetét az 1400 éves gingko fa

1400 éves fa, ami sárgává változtatja a templomot!

Csodálatos a természetünk, mutatok erre még egy szuper példát. A buddhista templom kertjében található egy 1400 éves gingko fa, ami több ezer embert csalogat ide minden évben, nem is lehet csodálkozni ezen, gyönyörű ugyanis! 

Parabola ernyős infravörös hősugárzók

Parabola ernyős infravörös hősugárzók

Típus: használt
Feladva: 2016-01-27
Ár: 600 000 Ft

Szavazz! Neked mi a véleményed a Valentin napról?

Idén lesz a legpusztítóbb természeti katasztrófa

2016-ban lesz a legpusztítóbb természeti katasztrófa

Egy 30 másodperces videót és közleményt adott ki a NASA, ezekből az derül ki, hogy 2016 a legpusztítóbb természeti katasztrófák éve lesz. A most következő cikkben elmondjuk, mi várhat ránk!

Tudd meg, miért kell neked is egy ilyen szerkezet!

A te otthonodból sem hiányozhat ez a szerkezet!

Fillérekbe kerül, bárki képes elkészíteni, és hihetetlenül szükséges, hogy ott legyen minden háztartásban. A kép alatt el is mondjuk nektek, mi is ez a szerkezet, mire való és hogyan készítheted el! 

Bújócskázó kutyák

Ők a bújócskázás bajnokai

Mesterien elbújtak ezek a kutyusok, inkább azt az elvet vallják, hogyha ők nem látnak téged, akkor te sem látod őket, hihetetlenül vicces képsorok, javaslom, hogy nézd meg mindet! 

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Minden, amit tudni érdemes az orchidea szaporításáról

Orchidea szaporítása tőosztással és sarjjal!

Nem olyan nehéz, mint amilyennek gondolod, sőt! Pofon egyszerű, és mindenkinek megér egy próbálkozást. Én imádom az orchideát és mindig ezekkel a módszerekkel szaporítom, mindig bevált eddig! 

Kutyusodnak is van csillagjegye, nézd meg, mit jelent

Tudd meg, mit jelent a kutyád csillagjegye!

Bizony, minden kutyusnak van horoszkópja ugyanúgy, mint ahogy nekünk, embereknek. A most következő cikkben el is mondjuk nektek, hogy melyik csillagjegyben született kutyusra mik a jellemzők! Te is rá ismersz a kutyádra? Nekem teljesen egyezik.

Egy vendég bűvésztrükkel szórakoztatta az állatkert lakóit - az orángután hatalmas nevetésben tört ki!

Egy vendég bűvésztrükkel szórakoztatta az állatkert lakóit - az orángután hatalmas...

  Cuki videó a nevető orángutánról   A videó a barcelonai állatkertben készült, ahol egy férfi bűvésztrükkel szórakoztatta az orángutánt. A mutatvány után az állat hatalmas nevetésben tört ki! Én rég láttam ilyen aranyos videót!

Lehetséges, hogy a pekingi kutyus megsérült a verekedésnél, figyeljék, hogy a duzzanat fájdalmas e, van e ott nyílt seb, növekszik...

Ezeket a kutyusokat tarthatod bent is!

Ez a hat kutyafajta kitűnően érzi magát a lakásban!

Ha az ember lakásban él, kert nélkül és kutyát szeretne, bizony érdemes átgondolni a lehetőségeket, ugyanis nem sok kutya érzi jól magát falak közé szorítva, így nekünk is sok bosszúságot okozhatnak, ha nem áldozunk elég időt arra, hogy foglalkozzunk velük. Most olyan...

Tudd meg véleményemet a Valentin napról

Véleményem a Valentin napról

Most elmondom nektek, mi a véleményem a Valentin napról. Biztos vagyok benne, hogy sok embernek nem fog tetszeni ez a vélemény, de nem is lehet és nem is akarok mindenkinek megfelelni. Olvasd el a következő sorokat, gondolkodj el rajta egy kicsit és mondd el véleményedet te is! 

BioHungaricum Kft.

Cím: 5540, Szarvas (Békés), Külterület 030/2 hrsz.

Busójárás 2016-ban is

Zajlik a busójárás, ne maradj le te sem!

A mára Hungarikumnak számító mohácsi busójárást mutatjuk be nektek, ismerjétek meg a busójárás kialakulásának történetét, a busójárás szokásait és tudjátok meg, hogyan mikor van 2016-ban a mohácsi busójárás! 

Bekerült Sopron a világ legszebb városai közé

Sopron a világ 30 legszebb kisvárosa között!

A Japán Utazási Irodák Szövetségének felkérésére készült el a lista, amely harminc helyszínt tartalmaz, amit "mindenképpen látnod kell". Sopron révén Magyarország is bekerült, olvasd el a részleteket a kép alatt!