Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2014. Október 30. Csütörtök - Alfonz
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Vajon minek örülne a feketerigó, hová rakná fészkét legszívesebben a zöldike, a csilingelő hangú poszáta vagy a fekete sapkás barátka?

Csalogassunk madarakat a kertbe I.

Vajon minek örülne a feketerigó, hová rakná fészkét legszívesebben a zöldike, a csilingelő hangú poszáta vagy a fekete sapkás barátka? Ha kertünkből egyfajta madárvédelmi területet szeretnénk varázsolni, meg kell próbálnunk mindent a madarak szemszögéből vizsgálni.

Internetadó helyett outernet, olvasd el cikkünket és tudd meg mi a megoldás!

Kit érdekel az internetadó? Érkezik az ingyenes outernet!

Jelenleg úgy tűnik, hogy fizetnünk kell azért, hogy internetezzünk, de januártól nem elég a szolgáltatónak fizetni, bevezetik az internetadót is. Folyamatosan zajlanak a tüntetések, ki tudja, mi lesz ennek a vége. Mi nyugodtak vagyunk, ugyanis érkezik az outernet, ami teljesen...

Állattartó telep főúthoz közel Tégláson eladó

Állattartó telep főúthoz közel Tégláson eladó

Típus: használt
Feladva: 2014-10-01
Ár: 72 000 000 Ft

Véleményed szerint gyerekek és kutyák összeegyeztethetők?

Az eltűnt kutyák megtalálásában, az utcán talált kóbor ebek gazdájának mielőbbi értesítésében, illetve a kutyák és új gazdák egymásra találásában is segít egy androidos mobilokon elérhető új magyar alkalmazás. Kutya, kutyakereső, kutyakereső alkalmazás,

Kutyakereső alkalmazás a gazdiknak

Az eltűnt kutyák megtalálásában, az utcán talált kóbor ebek gazdájának mielőbbi értesítésében, illetve a kutyák és új gazdák egymásra találásában is segít egy androidos mobilokon elérhető új magyar alkalmazás. 

A kövirózsa a kőtörőfű-virágúak rendjébe és a varjúhájfélék családjába tartozó nemzetség. Minden a kövirózsáról: kövirózsa elterjedése, kövirózsa élőhelye, kövirózsa életmódja, kövirózsa termesztése, kövirózsa felhasználása

A gyulladásgátló kövirózsa

A kövirózsa a kőtörőfű-virágúak rendjébe és a varjúhájfélék családjába tartozó nemzetség. Alakjuk hasonlósága miatt időnként „kövirózsának” nevezik még az Aeonium, a Graptopetalum, az Echeveria nemzetség tagjait, és főként a Jovibarba nemzetség...

Eseménynaptár

2014 Október

H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             
A Herman nevezetű hatalmas nyúl Németországban, Berlinben él. Gazdája Hans Wagner, aki nagyon ügyel nagyra nőtt nyuszija egészségére.

Herman, az óriás nyúl

A Herman nevezetű hatalmas nyúl Németországban, Berlinben él. Gazdája Hans Wagner, aki nagyon ügyel nagyra nőtt nyuszija egészségére. 

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Készíts te is saját kezűleg madáretetőt illetve madárodút. Most mutatunk pár remek ötletet, egyik sem nehéz, próbáld ki te is. Nagyon jó lesz télen is madárcsicsergésre ébredni.

Madáretetők készítése házilag

Sok madárfajunk odúlakó, azonban a parkok, kertek korhadó, odvas fáinak kivágása veszélyezteti ezen állatok jövőjét. Madárodú kihelyezésével segítséget nyújthatunk a madaraknak, akik cserébe kertünk kártevőit pusztítják és énekükkel viszonozzák kedvességünket.

Magyarország rövid időn belül gyógynövénytermesztő nagyhatalommá válhat

Magyarország gyógynövénytermesztő nagyhatalommá válhat

Magyarország rövid időn belül gyógynövénytermesztő nagyhatalommá válhat. Ennek feltételeit a vidékfejlesztési tárca felkérésére a Gyógynövény Kutató Intézet Kft. dolgozza ki.



Egy cica harca a hangokkal :D

Egy cica harca a hangokkal :D

Szegény cicus nem igazán tudja, hogy honnan jönnek a hangok, illetve, hogy mi lehet az, ami állandóan a bundájába fújja a levegőt, de azért próbálja elkapni az elkövetőt. :D

Rovarirtószer maradványai az élelmiszernövényeken

A legszennyezettebb élelmiszernövények a piacon

Egy amerikai kutató csoport az Enviromental Working Group minden évben közzéteszi a legszennyezettebb élelmiszernövények listáját.  Ez az idén sem alakult másképp, a mintegy 60.700 darabos minta alapján kiszűrik azokat a gyümölcsöket és zöldségeket, amelyekben a legtöbb...

A világon nincs olyan helye, ahol ne ismernék a magyar fűszerpaprikát, ez nem is véletlen, hiszen az egyik legjobb a magyar fűszerpaprika, büszkék is lehetünk rá.

Minden, amit tudni kell a magyar fűszerpaprikáról

Világszerte híres a magyar fűszerpaprika és igen büszkék is vagyunk rá. A mai fogyasztói társadalomnak köszönhetően, ha nem is versenytárs, de mindenképp helyettesítő termék százai vannak a piacon, amelyek kiszorítani kívánják a mi szeretet paprikánkat. Egy kis...

POWER BELT Ékszíjkerekedelmi Kft.

Cím: 1097, Budapest Soroksári út 97.
Telefon: +36-1-455-2070

Meg volt az első havazás!

Meg volt az első havazás!

Az idei első havazásra sem kellett sokáig várni, ugyanis a héten eléggé szélsőséges volt az időjárás, ennek eredményeképpen a Kékestetőn már havazást is láthattak.

Vidékfejlesztési Minisztérium reagálva a Greenpeace Magyarország Egyesület megkeresésére közleményben is megerősíti, hogy hazánkban a méhészet kiemelten fontos gazdasági tevékenység a méztermelés agrárgazdasági jelentősége miatt is.

Magyarország az EU egyik legnagyobb méztermelő országa

Vidékfejlesztési Minisztérium reagálva a Greenpeace Magyarország Egyesület megkeresésére közleményben is megerősíti, hogy hazánkban a méhészet kiemelten fontos gazdasági tevékenység a méztermelés agrárgazdasági jelentősége miatt is. A méztermelés olyan mezőgazdasági...