Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2016. Október 1. Szombat - Malvin
Hirdetés
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Hirdetés
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet szabályozza. A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna, azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                       20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                      24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén            30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                       28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                         36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén      40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                  Budapest-Hegyeshalom között
M5                  Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                  Budapest-Siófok között
M0                  M1-M5 között
15 sz.             Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                 10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter       11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter               16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter            18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                              20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                            11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                        11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                  16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                               18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                 18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                 18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                 25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                         24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                      32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                    36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                           40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Hirdetés
Hirdetés

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Tudd meg, hogy mi mindenre használhatod fel az akácfát!

Az akácfa felhasználása

Az akácfa egy rendkívül tartós anyag, ezért érdemes a kertépítés során ezt a faanyagot választani. Bemutatjuk, hogy mi mindenre használhatod fel az akácfát! 

Szúrjunk minden egyes cserepes növény földjébe gyufaszálat!

Tudd meg, miért szúrtunk gyufaszálat a cserepekbe!

Ha hiszed, ha nem, a hétköznapi dolgok sokkal jobbak a növények számára, mint a boltban megkapható, méregdrága vegyszerek! Szinte mindent fel tudunk használni, még a gyufaszálakat is, a most következő cikkben elmondom, miért szúrtunk a növények cserepébe gyufaszálakat! 

borszőlő

Típus: új
Feladva: 2016-08-24
Ár: 135 Ft

Neked melyik a kedvenc őszi kirándulóhelyed?

Nevelj csirkét stílusosan a kertben

Nevelj csirkét stílusosan a kertben

Ma, amikor a csirkehús ára lassan az egekbe szökik, érdemes azon elgondolkodni, hogy miért ne tarthatnánk mi magunk is a kertben csirkét, így a család számára szükséges tojás mennyiséget is a kertből tudnánk beszerezni. Megéri –e csirkét tartani a kertben, és ha igen...

Nevelj otthon kivit

Kivi nevelése otthon

A kivi megfelelő körülmények között nálunk is termeszthető egzotikus szubtrópusi gyümölcs. Szépen mutat falra, pergolára futtatva. Fehér virágai is szép látványt nyújtanak. Gyümölcse vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag. Tudd meg te is, hogyan termeszthetsz otthon istenien finom kivit! 

Eseménynaptár

2016 Október

H K Sz Cs P Sz V
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Muskátli teleltetése eredményesen

A muskátli teleltetése

Bár sokan a muskátlit egynyáriként tartják, valójában évelő. Ez számunkra annyit jelent, hogy egy kis gondoskodással átvészeli a telet. Jó hír, hogy ennek csínja-bínja könnyen elsajátítható. A teleltetésnek több módja is van, ismerkedjünk meg néhánnyal!

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Csodálatosan szép kerti díszek kavicsokból

Csodálatosan szép kerti díszek kavicsokból

Nagyon szép dolgokat lehet létrehozni kavicsok segítségével is, a most következő cikkben mutatok nektek pár hihetetlenül szuper ötletet, ami szerintem tetszeni fog mindenkinek!

Védekezzünk a poloskák ellen!

Támadnak a poloskák – Mit tehetünk ellenük?

Idén még több poloskára számíthatunk, mint az elmúlt években, már most nagyon sokkal találkozhatunk sajnos a lakásban. A most következő cikkben elmondjuk nektek, miért olyan kártékonyak ezek a büdös kis állatkák, illetve arra is kitérünk, hogyan védekezhetünk ellenük! 

Hirdetés
Tudd meg, melyik magyar madárnak milyen hangja van!

Tudd meg, melyik magyar madárnak milyen hangja van!

Számos madarat találhatunk akár a kertünkben is, sokszor azonban nem tudjuk megkülönböztetni őket a hangjuk alapján. Éppen ezért mutatok nektek egy zseniális videót, amiben az összes magyar madár helyt kapott, ismerd meg őket a hangjuk alapján te is! 

Tömegkályha előnyei

A legszuperebb fűtési technológia!

Nálunk még újdonságnak számítanak, de a skandináv országokban gazdaságosságuk és hatékonyságuk miatt már rendkívül elterjedtek az úgynevezett tömegkályhák és a tömegtűzhelyek.

Vérben úsznak az utcák

Vér áztatja az utcákat az ünnepen

Az iszlám egyik fontos ünnepén vér áztatja az utcákat szinte mindenhol, a bangladesi főváros hihetetlen látványt nyújt. A most következő cikkben elmondjuk nektek, hogy miért! 

Vet-Praxis Kisállatklinika

Cím: 1196, Budapest Hunyadi u. 137/a
Telefon: +36-1-282-3779

A klímaváltozás hatásai

A globális felmelegedés ma már nem a holnap talánya, veszélye, hanem ama pusztítása!

Soha nem volt ilyen meleg nyár, mint idén, és ezt az ősz is koronázza! A vég elkezdődött! Ha szeretnéd tudni, miben hal ki az emberiség, olvasd végig ezt a cikket a globális felmelegedés tombolásáról!

Pillanatok alatt végez a bokrokkal a puszpángmoly

Elképesztő invázió, pillanatok alatt pusztítják el a bokrokat

Sajnos már Magyarországon is egyre több helyen találkozhatunk a puszpángmollyal, ami pillanatok alatt képes végezni az összes kertben lévő bokorral. Vigyázzatok vele ti is mindenképpen, a most következő cikkben elmondom, hogyan védekezhettek ellenük!