Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2015. Március 3. Kedd - Kornélia
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
A lemosó permetezés fontosságáról

A lemosó permetezés fontossága

Sokan nem tulajdonítanak nagy jelentőséget a lemosó permetezésnek, pedig igenis kellene, ugyanis nagyon sokat spórolhatunk meg azzal, ha elvégezzük, és a fák is sokkal egészségesebbek lesznek. Nézzük, mire kell odafigyelnünk a lemosó permetezés során, tapasztalt szakértőnktől...

Nagyszerű újítás a méztermelésben - nézd meg te is!

Briliáns újítás a méztermelésben

Egy Ausztráliában élő apa-fia méhész csapat briliáns ötlettel állt elő, ami a méztermelést érinti. Eddig mindig meg kellett zavarni a méheket ahhoz, hogy mézhez jussunk, ennek azonban most vége, a találmány ugyanis pont ezért készült el.

Sertés telep

Sertés telep

Típus: használt
Feladva: 2015-01-12
Ár: 120 000 000 Ft

Articsóka, mint zsírégető

A zsírégető articsóka

Sokan – főként a gyerekek – azt gondolják, hogy az articsóka valamilyen madár. Nos, egy olyan növényről van szó, amely az egyik legcsodálatosabb zsírégető és anyagcsere-javító a szervezetünk számára. Az articsóka természetes vagy porított változatban remekül...

Megmenekült az aknába zuhant vaddisznó

Egy aknába zuhant a vaddisznó Gödöllő környékén

Egy két méteres aknából pislogott az emberekre egy vaddisznó Gödöllő környékén vasárnap. A tűzoltók szabadították ki a fogságból.

Eseménynaptár

2015 Március

H K Sz Cs P Sz V
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
A fehér gólyát ismerheted meg most te is

Minden, amit tudni érdemes a fehér gólyáról

Magyarországon is nagyon közkedveltek a fehér gólyák, minden év elején várjuk őket haza, ugyanis jelenlétük azt sugallja, hogy vége a télnek, megérkezett a tavasz és a jó idő. A most következő cikkben bemutatjuk nektek ezeket a világhíres vándormadarakat. 

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Kibérelhetsz te is egy falut, tudd meg a részleteket

Kibérelhetsz egy egész falut te is!

Egy nagyon érdekes hirdetésre bukkantunk, mely szerint egy egész falut lehet kibérelni. Nem tudjuk eldönteni, hogy a hirdetés vicc vagy sem, mindenesetre elérhetőnek tűnhet bárkinek, hogy egy saját faluja legyen! 

Megérkezett a legelső gólya Hazánkba!

Szombathelyen az első gólya!

A Nyugat.hu volt a leggyorsabb, nekik sikerült legelőször lefotózni a tavasz hírhozóját Szombathelyen. Végérvényesen is megérkezett tehát a tavasz 2015-ben is.



Szarvasok lepték el az utat Lábod határában

Szarvasok lepték el az utat Lábod határában

Hihetetlen jelenségnek lehettek szemtanúi a kocsiban ülők, szerencsére fel is vették. Megszámlálhatatlan szarvas kelt át az úton egymás után, ritkán látni ilyesmit. 

A levelek lehullása után végzett rézgálicos permetezés a gyümölcsfákon áttelelő gombák és baktériumok ellen hatásos....

Mike-ot lefejezték, de 18 hónapig élt utána, hihetetlen

Mike, a világhíres fej nélküli csirke!

Csodálatos Mike, aki 18 hónappal tovább élt, mint gondolták volna. Bármennyire is hihetetlen, egy baleset során Mike, a csirke elvesztette fejének jelentős részét, mégis túlélte, ráadásul majdnem 2 évig volt életben. Most az ő történetét mutatjuk be nektek. 

Hozzunk létre tavasszal virágágyat, megmutatom, hogyan

Virágültetés tavasszal

Mindenki szeretné szebbé tenni a kiskertjét, ebben biztos vagyok. Közeleg a tavasz, alig várjuk, hogy végre a szabadban lehessünk és kertészkedjünk. A most következő cikkből megtudhatod, hogy kezdj neki a virágok ültetésének. Nagyon hasznos információkat osztunk meg veletek,...

Szürke Puli Kft.

Cím: 9200, Mosonmagyaróvár Kiserdõ u. 8.
Telefon: +36-96-207-429

Ezeket a virágokat érdemes tavasszal ültetni

Milyen virágokat ültessünk kora tavasszal?

 Tudjuk, hogy a meleg tavaszi levegőt bármikor megtörheti egy hidegfront, amely pillanatok alatt tönkreteheti a még frissen elültetett növényeket. Ezért olyan virágokat ajánlunk, amelyek a mi időjárásunknak megfelelnek. Az ültetés március, április, május hónapokban ideális.

Óraátállítás 2015-ben, tudd meg, mikor kell az órát átállítani

Óraátállítás 2015 - a nyári időszámítás kezdete

Óraátállítás 2015-ben, a nyári időszámítás kezdete, a nappalok hosszabbodnak, az időjárás már kicsit kedvezőbb, a hangulata is sokkal jobb lesz az embereknek ilyenkor. Na de mikor is kell átállítani az órát 2015-ben és miért? Tudj meg mindent az óraátállításról most te is.