Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2014. Augusztus 21. Csütörtök - Sámuel
| Szerző: Mónus Ferenc | Szólj hozzá Te is!

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:

Kommentek


Bosszantó és elkeserítő amikor kertünket és munkánkat tönkreteszik a kártevők.

A konyhakertek legelvetemültebb kártevői hobby és bosszankodó kertészek számára - I . rész

Jártál már úgy, hogy lefekvéskor még gyönyörködtél kerti munkád látványában, majd reggel felébredve egy harcteret találtál a helyén, vagy kiforgatott növényeket, szétrágott leveleket, elrágott gyökereket? Összeszedtük az első három legutálatosabb kártevőt, ami...

Támogatás

Támogatja az unió a termelőket

Brüsszelben úgy döntöttek, hogy 125 millió euróval fogják támogatni a gazdákat, akik nem tudják rendes áron értékesíteni a terményeiket. Egyelőre így próbálnak tenni az árak zuhanása ellen.

Eladó tanya és foliasátrak

Eladó tanya és foliasátrak

Típus: használt
Feladva: 2014-08-14
Ár: 17 000 000 Ft

Milyen lesz az idei búzatermés?

Parlagfű

Bírság és kényszerkaszálás a parlagfű miatt

Már augusztus 13 óta helikopterekkel ellenőrzik a parlagfűvel borított területeket és akinél parlagfüvet találnak, az semmi jóra ne számítson, ugyanis 15 ezertől egészen 5 millió forintig kaphat bírságot, ezen kívül pedig a kényszerkaszálást is végrehajtanak, aminek az...

Pálinka

Gőzerővel főzi mindenki az almapálinkát

Idén nagyon jó lett az almatermés, talán túlságosan is jó - legalábbis ha a mennyiséget nézzük. Viszont a piacon túlkínálat alakul ki, ami miatt nem lehet őket valami magas áron eladni. Ezért mindenki gőzerővel főzi belőlük a pálinkát, hogy ne menjenek pocsékba, viszont...

Orosz embargó

Jelentkeznek az orosz embargó hatásai

Ugyan mi keveset kereskedtünk közvetlenül Oroszországgal, de ez nem jelenti azt, hogy az orosz embargó nem lesz hatással ránk. Oroszország ugyanis szinte az összes nyugati országot kizárta a köreiből egy évre, így az orosz piac teljesen kiesett.

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Kenyér

Drágul a liszt és a kenyér is

Az idei termés enyhén szólva nem volt valami fényes: csak kis részét lehet étkezési célokra felhasználni, több mint a fele pedig csak takarmánynak jó, pedig ez az arány álatlában pont fordítva van.

Gombás betegség

Pusztít a fitoftóra

Egy olyan gombás betegség jelent meg a színen, ami akár néhány nap alatt elpusztíthatja a paradicsomot és a burgonyát. Nem egyszerű fertőzéssel van dolgunk, ezért vigyázni kell, nehogy eluralkodjon a kerten.



Kiskacskák megmentése

Kiskacskák megmentése

Amikor az anyakacsa sétálni indult a tizenkét kiskacsájával, véletlenül csapdába estek. Azonban szerencséjük volt, mert egy közelben lévő iroda alkalmazottjai meghallották a kétségbeesett csipogást és a segítségükre siettek. Bár nem volt valami könnyű dolguk a...

Gomba

A gombagyűjtők letarolhatják az erdőket

A Pilisi Parkerdő Zrt. aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az erdőbe özönlő kirándulók felforgathatják a természet ökoszisztémáját. A társaság tapasztalatai szerint azok a kirándulók jelentik a legnagyobb problémát, akik meggondolatlanul leszedik a gombákat, utána...

Szőlő

Megkezdődött a szüretelés Sopronban

Sopronban már elkezdték betakarítani a szőlőtermést. A szőlő minősége nagyon jó lesz, viszont a viharok és a betegségek rendesen megtizedelték az idei termést.

Gulyás Gépgyártó-és Kereskedelmi Kft.

Cím: 8500, Pápa Budai Nagy A. utca 7.
Telefon: +36-89-316-699

Kenyér

Lehet, hogy drágulni fog a kenyér

A pékek emelni szeretnék a kenyerek és péksütemények árát, de ezt sokan nem tartják logikus döntésnek, ugyanis az orosz embargó miatt nagy valószínű, hogy le fog esni a búza ára és ennek így nem lesz értelme.

Tej

Országos tejrazzia

A hirtelen rajtaütésszerű ellenőrzés során olyan tejekre bukkantak, amiknek a nyomonkövetési dokumentumai nem voltak megfelelőek, ezért legalább 37 ezer cseh és szlovák tejet foglaltak le.