Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2014. December 18. Csütörtök - Auguszta
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gépek
címkék:
A karácsonyról, kereszténység, karácsony előzményei, Jézus születésnapja, téli napforduló, vigília, karácsonyfa, Szenteste,  Karácsonyi népszokások, más népek szokásai

A Karácsonyról

Karácsony a kereszténység jelentős ünnepe, Jézus születésnapja. Napjainkra családi vonatkozása felerősödött, a szeretet, az összetartozás, az ajándékozás ünnepe lett.

Földlabdás Karácsonyfa

Földlabdás Karácsonyfa vásárlása

Manapság már egyre többen vásárolnak földlabdás fenyőfát Karácsonyra, ezzel óvják meg a fákat, mivel az ünnepek után sem kell kidobni a növényt, hanem kiültethetjük a kertbe. A következő cikkben elmondjuk nektek, hogy mire kell odafigyelni, hogyha földlabdás fenyőfát szeretnél vásárolni.

80 órás zöldkönyves tanfolyam Gödöllőn

Típus: új
Feladva: 2014-10-29
Ár: 89 000 Ft

Mit teszel, hogyha kóbor kutyát látsz?

A Mennyország várja az állatokat is

Ferenc pápa: a Mennyország várja az állatokat is

A kutyák, macskák, és az összes többi állat a Mennyországba jut, ezt állította Ferenc pápa megnyitóján a Vatikánban pár nappal ezelőtt. A beszéde központjában az élet és a halál állt. A pápa idézett Szent Pál leveléből is, mely szerint minden Isten szívéből és...

Zeusz egy csodaszép és érdekes bagoly, egyik reggel találtak rá egy tornácon, neki repült a falnak, mert sajnos nem lát

Zeusz, a megmentett vak bagoly, akinek a csillagok ott vannak a szemében

Dél-Kaliforniában találtak rá erre a szegény bagolyra egy reggelen, a tornácon. Kiderült, hogy egy vak Western kuvikra bukkantak, olyan szemekkel, amilyen a csillagos ég éjszaka. Miután elvitték az állatorvoshoz, új otthonra talált a Wildfild Learning Centerben, Kaliforniában.

Eseménynaptár

2014 December

H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
Macskaakváriumot épített a farmjára

Láttál már macskaakváriumot? Most fogsz!

Egy apa megépítette azt, amire nem sokan gondoltak volna, én ilyet még soha nem láttam, noha ezzel a tervvel ő csak jót akar, azért elég bizarr látvány. Nézzük, mi is a macskaakvárium lényege.

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Egy bocit fogadott be az öt éves kislány, nézd meg az aranyos képeket

Az öt éves kislány és egy boci története

Ez az öt éves kislány a szülei tudta nélkül meghívta magához a kis bébi bocit. Amikor a szülők hazaértek, eléggé meglepődtek, ugyanis a nappaliban ez a kép fogadta őket. Haragudni azonban nem tudtak a kislányra, inkább csináltak pár imádnivaló fotót, amit most megmutatunk nektek is.

A világ legérdekesebb bolyhos állatait mutatjuk be nektek a következő cikkben, mindegyik nagyon különleges és egyedien szép

A világ legérdekesebb bolyhos állatai

A világ legérdekesebb bolyhos állatait ismerheted meg a következő cikkből, hihetetlenül aranyosak és mindegyik nagyon egyedi. Sajnos nálunk, Magyarországon nincs alkalmunk mindegyiket látni élőben, de a következő összeállítás akkor is sok érdekességet tartogat mindenkinek.



Az év legjobb reklámja, egyenesen Székelyföldről

Az év legjobb reklámja, egyenesen Székelyföldről

Az év legjobb reklámfilmje érkezett el hozzánk, egyeneses Székelyföldről. Főszerepben a Csíki sör, a végén pedig jön az örök érvényű tanulság :)

Vondozeb Plus, Dithane M-45 megfelelő, de célszerű konbinálni Actara teű írtóval is. Télen-tél végén célszerű 2-3x Actarás...

Mediterrán törpecsacsi, a világ egyik legaranyosabb állata

Mediterrán törpecsacsi

Láttál már akkora szamarat, mint egy pár éves gyermek? Ha hiszed, ha nem, létezik ilyen kicsi csacsi, mégpedig úgy hívják, hogy mediterrán mini szamár. A következő cikkben meg is ismerkedhetsz velük.

Ezekért a dolgokért köszönetet mondhatunk a kutyáknak

10 dolog, amiért köszönet jár a kutyáknak

Egy embernek nincsen sok barátra szüksége, sokaknak az is elég, ha egy kutya van mellettük. Az emberek többsége nincsen tisztában azzal, hogy a kutyáknak mennyi mindent köszönhetünk. A következő cikkben 10 olyan gondolatot gyűjtöttünk össze, ami bizonyítja, hogy a kutya az...

Pasaréti Fenyõkertészet-Díszfaiskola

Cím: 1026, Budapest Guyon Richárd utca 3-5.
Telefon: +36-1-200-7213

Kolbász készítés, kolbász füstölés tudnivalók

Kolbász készítés, kolbász füstölés tudnivalók

Nem létezik szerintem olyan magyar ember, aki nem szereti a kolbászt. Én is imádom, ha tehetném, akkor csak azt ennék, szalonnával, vörös-, vagy lila hagymával és finom, ropogós, friss kenyérrel. Nincs is ettől jobb. A következő cikkből megtudhatsz mindent a kolbászról, az...

Vadgesztenyével való mosás, biztosan sokan hallottatok már róla, de lehet, hogy nem mertétek kipróbálni

Mosás vadgesztenyével - TESZTELVE!

Biztos ismersz már több olcsó és környezetbarát mosási lehetőséget is, ám én most a vadgesztenyével való mosás gyönyöreire szeretném felhívni a figyelmedet és az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat készülök megosztani Veled.