Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2016. December 9. Péntek - Natália


Hirdetés
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Hirdetés
Hirdetés
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

Hirdetés

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Hirdetés
Hirdetés
Világviszonylatban is egyedülálló a magyar Grand Canyon!

Világviszonylatban is egyedülálló a magyar Grand Canyon!

Létezik egy hely Magyarországon, amit Palóc Grand Canyonként emleget a köznyelv, a most következő cikkben bemutatjuk nektek ezt a világviszonylatban is egyedülálló mesés helyet!

Amerikában leinformálható munkák

Amerikában leinformálható munkák

Típus: új
Feladva: 2016-09-17

Szerintetek fehér lesz az idei karácsony?

Rohamosan közeledik a Karácsony. Az ünnep alkalmából most bemutatjuk, hogy miről is szólt régen ez a csodálatos ünnep és hogyan zajlik napjainkban.

Karácsony régen és ma. Neked miről szól ez az ünnep?

Rohamosan közeledik a Karácsony. Az ünnep alkalmából most bemutatjuk, hogy miről is szólt régen ez a csodálatos ünnep és hogyan zajlik napjainkban. Nagyon elszomorító, hogy miképpen változott meg az ünnep szerte a világon, mi vált fontossá ezen a csodálatos ünnepen. Nem...

Ilyen könnyen még nem termesztettél hagymát, főleg télen!

Télen is termeszthetsz hagymát, mutatok egy szuper módszert!

Egy nagyon egyszerű, de nagyszerű módszert mutatok most meg nektek, melynek segítségével könnyedén termeszthettek hagymát egész évben, igen, még télen is! Próbáljátok ki minél hamarabb, nálam bevált!

Eseménynaptár

2016 December

H K Sz Cs P Sz V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
             
Közeledik a karácsony, a rádióban már hallani lehet a megunt ünnepi slágereket, mégis mindenhol, plazában, tévében, rádióban, az utcán csak ezeket hallhatjuk. Most mutatunk egy pár olyan karácsonyi dallamot, melyet lehet, hogy még sohasem hallottál, viszo

10 nagyon jó karácsonyi dal, melyről lehet nem is hallottál még

Közeledik a karácsony, a rádióban már hallani lehet a megunt ünnepi slágereket, mégis mindenhol, plazában, tévében, rádióban, az utcán csak ezeket hallhatjuk. Most mutatunk egy pár olyan karácsonyi dallamot, melyet lehet, hogy még sohasem hallottál, viszont most...

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Soha nem látott madár bukkant fel a Balatonnál!

Soha nem látott madár bukkant fel a Balatonnál!

Különleges vendég tette tiszteletét a magyar tengernél, eddig Magyarországon még sosem láttak ilyen madárfajt, csodálatosan szép, a most következő cikkben megismerheted kicsit közelebbről te is!

Decemberben számíthatunk a leglátványosabb csillaghullásra!

Decemberben számíthatunk a leglátványosabb csillaghullásra!

Nem kell lemondanunk a meseszép látványosságokról az év vége felé sem ugyanis decemberben lesz a legszebb csillaghullás, érkezik a Geminidák meteorraj! Tudd meg, mikor érdemes az eget kémlelned!

Hirdetés
Tudd meg, melyik magyar madárnak milyen hangja van!

Tudd meg, melyik magyar madárnak milyen hangja van!

Számos madarat találhatunk akár a kertünkben is, sokszor azonban nem tudjuk megkülönböztetni őket a hangjuk alapján. Éppen ezért mutatok nektek egy zseniális videót, amiben az összes magyar madár helyt kapott, ismerd meg őket a hangjuk alapján te is! 

Remek trükkök az orchidea újraélesztéséhez!

Remek trükkök az orchidea újraélesztéséhez!

Az orchidea számos faja megtalálható a vadonban, azonban nagyon kevés virág képes a lakásban is alkalmazkodni. Vannak ugyan olyan növények, amelyek rövid időn belül megszokják a benti környezetet, mások viszont sokat szenvednek, és nem igazán érzik jól magukat, így ezek az...

7 gyümölcs, amit soha ne keverj egymással

7 gyümölcs, amit soha ne keverj egymással

Bár a gyümölcsök közismerten nagyon egészségesek, bizonyos kombinációjuk végzetes lehet. Bizony, csodás tulajdonságaik ellenére több tanulmány is kimutatta, hogy ha több mint kettőt eszel belőlük együtt, felnőtteknél komoly kellemetlenséget, míg gyerekeknél halált is okozhatnak.

Abaszõlõ Szövetkezet

Cím: 3261, Abasár (Heves), Fõ út 130.

Tudtad? A csirkék is kiváló zenészek!

Tudtad? A csirkék is kiváló zenészek!

A csirkék is igazi zenekedvelők, a most következő videó is ezt bizonyítja! Egy kísérletező kedvű asszony xilofont akasztott a csirkék otthonába, ezután pedig olyan történt, amit alig akart elhinni!

11 kutya, akik egy életre megtanulták, hogy nem szabad darazsat enni :D

11 kutya, akik egy életre megtanulták, hogy nem szabad darazsat enni :D

A kutyák többsége a saját kárán tanul meg mindent, azt is, hogy vannak olyan rovarok, amik nem ételnek valók és nem is játékok, a darazsak is ilyenek. A most következő cikkben mutatok 11 kutyát, akik kicsit későn jöttek erre rá!