Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2015. Január 31. Szombat - Marcella
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
PET-palack felhasználása öntözőrendszerhez

Öntözőrendszer PET-palackból könnyedén

Ez tényleg a világ legolcsóbb öntözője! Locsolója. Szórófejes locsolója. Esőztető öntözője. Ahogy Neked tetszik. A lényeg, hogy Te is elkészítheted, anélkül, hogy vásárolnod kellene hozzá.

Magyar pulival reklámoznak az amerikaiak

Magyar pulival reklámoznak az amerikaiak

Nem véletlen, hogy magyar puli szerepel a reklámfilmekben, most már Amerikában is egyre több helyen lehet látni ezeket az aranyos és okos kutyusokat. A legújabb Dr. Pepper üdítőital reklámjának főszereplője egy magyar puli, pár nap alatt rengetegen osztották meg, most...

NYALÓSÓ

NYALÓSÓ

Típus: új
Feladva: 2014-11-04

A Te kezedbe adjuk a döntést, mert az olvasóink a fontosak nekünk! Miről szeretnél többet olvasni 2015 tavaszán?

Télen is kertészkedhetünk, megmutatjuk, hogy mik a legfontosabb feladatok

A legfontosabb januári kerti teendők

Januárban csak a nagyon elszánt kertészkedők találnak tennivalót a kiskertjükben. Ilyenkor többnyire még hó fedi a talaj és még újabb havazásokat ígérnek a meteorológusok. Egyébként sem alkalmas a fagyos a föld a kertészkedésre. Ezért kezdjük az évet egy leltárral,...

Igazi magyar savanyú káposzta

Így készül az igazi magyar savanyú káposzta!

A savanyú káposzta az a savanyúság, amelyből minden télen rengeteget kellene fogyasztanunk. Kérdés, hogy melyik káposztát választjuk! A következő cikkben elmondjuk nektek, hogy melyik a legjobb választás, illetve hogyan készül a legjobb savanyú káposzta.

Eseménynaptár

2015 Január

H K Sz Cs P Sz V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
             
Ezért fog elhízni a te macskád is, ha nem figyelsz oda eléggé

Ezért fog elhízni a te macskád is! Tegyél ellene!

Kényezteted, gondozod, eteted, szereted folyamatosan a macskádat, nincs is ezzel semmi baj, de a legtöbb ember mindezt túlzásba visz. A most következő cikkből megtudhatod többek között azt, hogy mi okozza a macskák elhízását, mi ennek a veszélye, és hogy mit tehetsz ellene. 

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Haza kell költöznöm Magyarországra, elmondom, miért

Ezért költözöm haza Magyarországra

Egy nagyon érdekes kis írást találtam a napokban az interneten, azóta már rengeteg emberhez eljutott, arra a döntésre jutottam, hogy szeretném megosztani veletek én is, van benne egy-két dolog, amivel nem értek egyet, de nagyon sok mindenben viszont igen. Érdemes neked is elolvasnod,...

Szobanövények betegségei és az ellenük való védekezési módok

A szobanövények leggyakoribb betegségei és az ellenük való védekezés

Nem csak a szabadban lévő növényeket kell megvédenünk a gombabetegségektől és a rovaroktól, hanem a szobanövényekre is oda kell figyelnünk, mivel számos betegséggel találkozhatunk. A következő cikkben megismerheted a leggyakoribb betegségek tüneteit, illetve az ellenük való...



Ez lehet 2015-ben a legaranyosabb videó!

Ez lehet 2015-ben a legaranyosabb videó!

A Budweiser legújabb reklámja lehet az idei év legaranyosabb kisfilmje. A főszereplő ismét egy kiskutya, a történet is hasonló a tavalyihoz, de nem is mondok többet, nézzétek meg inkább.   Ha lemaradtál volna az előzőről, akkor pótolhatod, kattints ide: 2014...

Magyarország szembeszáll a génmanipulációval, háborút hirdetett egész Európában, az eredményről a most következő cikkben megtudhatsz mindent

Magyarország háborút indított a génmanipuláció ellen egész Európában

Egész Európának GMO-mentes övezetté kellene válnia – jelentette ki Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter a berlini a Globális Élelmezési és Mezőgazdasági Fórumon. Ezért Magyarország kezdeményezi a génmanipulált szervezetek mezőgazdasági alkalmazását elutasító...

A legjobb módszereket mutatjuk meg nektek, védekezzetek hatásosan a rovarkártevők ellen ti is

Kiváló védekezési módok rovarkártevők ellen

Rendkívül sok gondot okoznak a szívó-, rágó kártevők kis-, és nagytermelőknek egyaránt. Nem csak a leveleket bántják, hanem a többi növényi részeket is, sőt, ha nem védekezünk időben, hatalmas károkat okozhatnak a termésnek is, főleg gyümölcsfáinkon. Adunk egy-két jó...

Triovet Állatorvosi Rendelõ

Cím: 1143, Budapest Ilka utca 14.
Telefon: +36-1-221-6694

A Kosár magazin tesztelő csapata a Magyar Élelmiszerkönyv iránymutatásait vette figyelembe a 22 felvágott vizsgálata során.

A nagy felvágott teszt - csak egy kiváló akadt

12-féle párizsit, 3 olasz, 4 Zala és 3 nyári turista felvágottat, összesen tehát 22 előre csomagolt, szeletelt terméket tesztelt a Kosár magazin. Az eredmények pedig igencsak felemásak: a többség jó vagy közepes, emellett csupán egy kiváló (nyári turista) és egy szinte...

A padlizsán, népies nevén tojásgyümölcs vagy törökparadicsom

Törökparadicsom, magyar kedvenc

Az ősz legkedveltebb zöldsége, a padlizsán, népies nevén tojásgyümölcs vagy törökparadicsom. Érdemes most bevásárolni, és megsütve vagy krémnek elkészítve, üvegben vagy mélyhűtőben eltenni, hogy a szűkösebb téli hónapokban is renelkezésre álljon.