Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2014. Október 21. Kedd - Orsolya
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gépek
címkék:
Légyölő galóca mérgesgomba gomba gombászat mérgező gombák gombagyűjtés mezőgazdaság agrár

Gombagyűjtés: mire érdemes odafigyelni?

A tartós kánikula és a hirtelen záporok nyomán a szokásosnál több gyilkosgalóca terem az erdőkben, ezért a begyűjtött gombát most még inkább célszerű szakértőkkel ellenőriztetni, mielőtt étel készülne belőle.

Számos településen megjelentek ismét a harlekinkaticák. Rendkívül elszaporodtak, éppen ezért megmutatjuk nektek, hogyan védekezhettek ellenük hatásosan.

Hogyan védekezhetünk a harlekinkaticák ellen

Egyre több helyen okoznak problémát a harlekinkaticák, nagyon sok megjelent belőlük idén is. Ahogy egyre közeledik a hűvösebb idő, úgy egyre inkább próbálnak melegebb helyre behúzódni ezek az élőlények. De mit tehetünk ellenük? Ezt mondjuk most el nektek.

Damas Sigma körrosta

Típus: új
Feladva: 2014-08-30
Ár: 22 000 Ft

Véleményed szerint gyerekek és kutyák összeegyeztethetők?

Manapság egyre több ünnepet vesz át a magyar emberek többsége más kultúráktól és kezd hajlamossá válni, elfelejteni, hogy nekünk is vannak tradicionális ünnepeink.

Halloween vagy Mindenszentek, avagy üdv az új világban?

Manapság egyre több ünnepet vesz át a magyar emberek többsége más kultúráktól és kezd hajlamossá válni, elfelejteni, hogy nekünk is vannak tradicionális ünnepeink. Többek között az átvett ünnepek között említhetem a Valentin-napot és a mostanában nagyon divatos Halloween...

Minden, amit tudni kell a Márton napról, kialakulása, története

Márton nap

Márton nap, lúd, újbor , mi köti össze ezeket a látszólag teljesen különböző fogalmakat? Szent Márton Gallia nemzeti szentje, Pannóniában Sabaria városában született 316-ban vagy 317-ben. A középkor legnépszerübb szentje volt, kultusza hazánkban is virágzott. Emlékét...

Eseménynaptár

2014 Október

H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             
A harlekinkatica egyre jobban terjed egész Európában, Magyarországon is. Nagyon veszélyes a jelenlétük az őrhonos katicára nézve, de a házba beköltözve az embert is idegesíti, ráadásul csíp is és allergiát okozhat.

Támadnak a harlekinkaticák

Az Egyesült Államokban már régebben, Európában a közelmúltban, Magyarországon nagyjából 3-4 évvel ezelőtt terjedtek el a harlekinkaticák. Az ősz kezdetével ugyanúgy, mint sok más rovar elkezdtek melegebbek helyekre bevonulni ezek az állatok, lassan a házakban is egyre több...

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Az utcán közlekedve gyakran látni visszahúzódó embereket félénk ebekkel, és magabiztos egyéneket erőt sugárzó kutyákkal.

Mit árul el gazdájáról a kutya?

Az utcán közlekedve gyakran látni visszahúzódó embereket félénk ebekkel, és magabiztos egyéneket erőt sugárzó kutyákkal. A kutya tényleg hasonlít a gazdájára, ezzel igazolták a közismert vélekedést a magyar etológusok.

A farok mozgásából szinte mindig megtudhatjuk kutyánk aktuális lelkiállapotát.

Miről beszél kutyánk farka?

A farok mozgásából szinte mindig megtudhatjuk kutyánk aktuális lelkiállapotát. Ezért szokták mondani a gazdák: “Ha bele akarsz látni a kutyádba, nézz a farkára!”



Hihetetlenül durva harlekinkatica invázió

Hihetetlenül durva harlekinkatica invázió

Hihetetlen felvételek! A harlekinkaticák vörösre változtatták a fákat és a házakat az egész városban, eszméletlenül sokan vannak, remélem azért nem lesz ilyen a helyzet soha.   Ha többet megszeretnél tudni a harlekinkaticákról, akkor olvasd el cikkünket...

50 olyan megdöbbentő tényt olvashatsz most a macskákról, amelyeket még biztosan nem ismertél, sokkal én sem voltam tisztában, például a tizediknél kikerekedett a szemem. Olvasd el te is.

50 elképesztő tény a macskákról, amin meg fogsz lepődni

50 olyan megdöbbentő tényt olvashatsz most a macskákról, amelyeket még biztosan nem ismertél, sokkal én sem voltam tisztában, például a tizediknél kikerekedett a szemem. Olvasd el te is.

Kutyák utánozó és emlékező képességei

A kutyák hosszan emlékeznek az emberi feladatokra

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem kutatói részletes kísérleti bizonyítékot szolgáltattak arra, hogy a kutyák emlékeznek az ember által korábban bemutatott feladatokra. Miklósi Ádám, az ELTE Etológia Tanszékének vezetője és Claudia Fogazza PhD-hallgató tanulmánya a rangos...

Oázis Kertészet

Oázis Kertészet

Cím: 1101 Budapest, Kőbányai út 47.
Telefon: +36 1 261 3160
Email: oazis@oazis.hu
Weblap: www.oazis.h

Manapság már rengetegen szeretnének otthon minőségi bort előállítani, mivel a készítése nagy élvezettel, büszkeséggel jár, és sokak szerint olcsóbb is, mint a borospincékben illetve a boltokban kapható borok.

Borok készítése házilag

Manapság már rengetegen szeretnének otthon minőségi bort előállítani, mivel a készítése nagy élvezettel, büszkeséggel jár, és sokak szerint olcsóbb is, mint a borospincékben illetve a boltokban kapható borok. Adunk egy kis segítséget a borok készítéséhez.

A legjobb módszereket mutatjuk meg nektek, védekezzetek hatásosan a rovarkártevők ellen ti is

Kiváló védekezési módok rovarkártevők ellen

Rendkívül sok gondot okoznak a szívó-, rágó kártevők kis-, és nagytermelőknek egyaránt. Nem csak a leveleket bántják, hanem a többi növényi részeket is, sőt, ha nem védekezünk időben, hatalmas károkat okozhatnak a termésnek is, főleg gyümölcsfáinkon. Adunk egy-két jó...