Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2015. Szeptember 4. Péntek - Rozália
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Ezért olyan hasznosak a méhek!

Ennyi mindent köszönhetünk a méheknek!

Albert Einstein egyszer azt mondta: „Ha a méhek kipusztulnának, azt az emberiség legfeljebb négy évvel élné túl. Ha nem lesznek méhek, nem lesz beporzás, nem fognak teremni a növények, így állatok sem lesznek és emberek sem.” És milyen igaza volt, nézd meg, mennyi...

Minden, amit tudni kell a begónia metszéséről!

A begónia metszéséről

A begóniametszéssel bánjunk csínján. Előfordul azonban, hogy mégis szükség lehet rá. Általában elmondhatjuk, hogy a gumós begónia nem igényel metszést, mégis esetenként szükség lehet rá a szebb forma és virágképzés érdekében.

választási malacok eladóak

választási malacok eladóak

Típus: használt
Feladva: 2015-07-06
Ár: 12 500 Ft

Szavazzatok! Szerintetek melyik a legjobb balatoni strand?

Lassan közeledik augusztus 20-a, ezért készítettünk egy összeállítást az országszerte megrendezésre kerülő programokról

2015. augusztus 20. programajánló

Lassan közeledik augusztus 20-a, ezért készítettünk egy összeállítást az országszerte megrendezésre kerülő programokról, rendezvényekről. Íme a programsorozat:

Augusztus, a hullócsillagok hava

Csillaghullás 2015 augusztusában!

Rengeteg hullócsillagot láthatunk augusztus havában, 12-én, szerda este akár percenként láthatunk egyet-egyet. Nincs is romantikusabb program ennél, fogd a párod és feküdjetek ki a szabadba!

Eseménynaptár

2015 Szeptember

H K Sz Cs P Sz V
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        
             
Minden, amit tudni kell a paprika teleltetéséhez!

Nem csak egy évig teremhet a paprikád, teleltesd át te is!

Nagyon egyszerű trükköt mutatunk most meg nektek, ha eddig azt hitted, hogy a paprika csakis egynyári növény lehet, akkor tévedtél, ajánlom figyelmedbe cikkünket, tanuld meg te is, hogyan teleltetheted át a paprikát, és hogyan lesz sok éven keresztül termő!

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Rózsa metszése ősszel

A rózsák metszésének alapjai

Azért, hogy rózsáink minden évben megörvendeztessenek bennünket csodás szépségű, mennyiségű és illatú virágaikkal, bizony tennünk kell értük egyet s mást. A gondozási munkáik közül legelőször talán a legfontosabb feladatot a metszést láthatjuk el.

Teleltesd át te is a muskátlidat, olvasd el cikkünket és tudj meg mindent erről a témáról

Muskátli teleltetése

Jönnek a hidegebb idők, pont ezért nem meglepő, hogy rengeteg kérdés érkezik mostanában hozzánk. A kérdések többsége arra irányul, hogy hogyan óvhatjuk meg a muskátlit a hidegtől. Ezért összeírtam nektek a legfontosabb tudnivalókat, olvassátok el ti is.

Segíts cicusodon a nagy melegben!

Segíts cicusodon a nagy melegben!

Ez a módszer egyszerre mókás, és hatásos. Csak egy lufi kell hozzá, némi víz és készen is van. A vízzel megtöltött lufit le kell fagyasztani, így tulajdonképpen egy hatalmas jéggolyót készítünk. Egy tálba rakva, hogy ne vizezzük össze az egész lakást a cicánk nem tud majd...

Ne tessék haragudni, de ebből nem tudok semmire gondolni. Azt tetszett látni, hogy folyik valami a kutya méhéből? Milyen állapotban...

Elfeledett magyar szavak nyomában!

Elfeledett csodás szavaink

Amit az ember nem használ nap, mint nap, azt lassan-lassan idővel elfelejti. Vannak olyan szavak, amelyek már kezdenek kiesni, lemaradni a mindennapi szóhasználatunkból, és velük együtt lemaradnak életünkből azok az érzések, emlékek, élmények is, amiket hozzájuk fűznek. De nem...

Óraátállítás 2015-ben, tudd meg, mikor kell az órát átállítani

Óraátállítás 2015 - a téli időszámítás kezdete

Óraátállítás 2015-ben, a téli időszámítás kezdete, a nappalok rövidülnek, az esték egyre hidegebbek, sokan nagyon nem várják ezt az időszakot, rengeteg ember kezd ilyenkor depresszióba esni, mivel elmúlt a nyár és következik a szürkeség. Na de mikor is kell átállítani az...

Alsótekeresi Faiskola Kft.

Cím: 8171, Enying Alsótekeres puszta 1.
Telefon: +36-22-374-384

A legszebb magyar kirándulóhelyek-ide érdemes ellátogatni ősszel

A legszebb magyar kirándulóhelyek-ide érdemes ellátogatni ősszel!

Magyarországon rengeteg csodálatos hely található. Ősszel a színek pedig fantasztikusak, érdemes ilyenkor elindulni kirándulgatni. Most a legszebb helyeket ismerheted meg te is.

Ismerjük meg közelebbről a világ legcukibb állatkáját :)

Mókus, Mókus, ki a házból!

Még gimnazista voltam, amikor az unalmasnak hitt (ám mégis hasznos) francia órákon, a nap végén fáradtan bámultunk ki a levegőtlen terem ablakán, s vágyakozva néztük a Gödöllői Premontrei Gimnázium nagy múltú fenyőin ugrándozó mókusokat, akiknek csöppet sem számított a...