Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2015. Május 5. Kedd - Györgyi
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Szerintem nincs olyan ember a Földön, aki ne szeretné a kovászos uborkát, a boltban kapható uborka viszont nem olyan jó, mintha otthon csinálnád

A legjobb kovászos uborka recept!

Igaz, hogy most még kicsit drága és sok helyen nem is lehet kapni kovászolni való uborkát, de nem árt, hogyha időben beszerezzük a legmegfelelőbb receptet. Nekem a legnagyobb kedvencem, nyáron szinte mindenhez eszek kovászos uborkát, most pedig elhoztam nektek a legjobb receptet,...

Uborkatermesztés tudnivalók

Szuper tippek uborkatermesztéshez

A boltban vásárolt uborkáról tudni kell, hogy az uborka egyike a leggyakrabban permetezett zöldségeknek. Ha tudni akarjuk, hogy mi van bennük, főképpen, hogy mi nincs, akkor nincs más választásunk, minthogy magunk termeljük meg a fogyasztásra szánt uborkát! Régen a kaposváriak...

zöld könyves növényvédelmi alaptanfolyam Alsónémedin

zöld könyves növényvédelmi alaptanfolyam Alsónémedin

Típus: új
Feladva: 2015-03-30
Ár: 89 000 Ft

Keressük Magyarország legkedveltebb kirándulóhelyét! Szavazz te is!

A gyöngyvirág szaporítása, a gyöngyvirág nevelése, gondozása

Tudnivalók a gyöngyvirágról, neveléséről, szaporításáról

Az egyik legkedveltebb növényünk, a most következő cikkben egy egyedülállóan szép, illatos növényt mutatunk be nektek, tudjatok meg mindent ti is a gyöngyvirág neveléséről, gondozásáról, szaporításáról. Remélem, hogy ti is szeretitek ezt a csodát. Közismert,...

Egy nap, amit nem felejt el senki, aki kicsit is szereti az édesanyját, remélem, hogy mindenki megemlékszik egy kis aprósággal, kedvességgel, nézzük, miről is szól ez a nap.

Anyák Napja 2015-ben

Minden évben megünnepeljük ezt a napot, azonban fontos az is, hogy ne csak ilyenkor gondoljatok az anyukátokra szeretettel, megértéssel és törődéssel, hanem az év 365 napján. Nagyon fontos dolog ez, ugyanis csak egy ember létezik a Földön, aki önzetlenül, teljes szívéből...

Eseménynaptár

2015 Május

H K Sz Cs P Sz V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
             
Mára már csak egyetlen egy hím fehér orrszarvú található a Földön, ő pedig Szudán. A kenyai hatóság éjjel-nappal fegyveres őrökkel védi az állatot az orvvadászoktól.

Folyamatosan őrzik az utolsó életben maradt hím orrszarvút!

Az orvvadászoknak köszönhetően olyan szinten megcsappant ennek a ritka állatnak az állománya, hogy mára már csupán egyetlen egy hím fehér orrszarvú él a világon. Sajnos az állatvédők sem gondolkoztak időben, már hamarabb fokozottan kellett volna védeni ezeket az állatokat,...

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Tárolhatóvá válik a zöldenergia! Hála egy magyar találmánynak!

Magyar találmány segít a zöldenergia tárolásában!

Aranyérmes magyar kémiai találmánnyal lehet tárolható a zöldenergia, egy másik találmány az ivóvíz tisztaságát méri rendkívül egyszerűen – számolt be magyar kutatók friss sikereiről a Magyar Feltalálók Egyesületének (MAFE) képviselője az MTI-nek.

Büntetés jár állatkínzásért

Nem lehet láncra verni a kutyákat 2016-tól(?)

2016-tól súlyos pénzbüntetésre számíthat az, aki a kutyáját láncon tartja, ugyanis a Vidékfejlesztési Minisztérium módosítaná az állatvédelmi bírság összegét és az állattartással kapcsolatos szabályokat is módosítaná. A tervek szerint 2016-tól tilos lenne az...

Világsikert arat a magyar videó!

Világsikert arat a magyar videó!

Pár nap alatt több millióan nézték meg a magyarok legújabb videóját. Érdemes neked is végignézted, nekem tátva volt a szám a videó nézése alatt, a végén pedig az állam is leesett, annyira megdöbbentő és elgondolkodtató! Bár sokan azt gondolják, nem szabad egy napon...

A fóliát kilóra adják. Szabvány méretek vannak 12 m 9,6 m palástszélesség stb. A másik kérdés hogy milyen vastag PE fóliát...

Bőséges paradicsomtermés, érd el te is!

Hasznos információk a paradicsom metszéséhez!

Sokan nem is gondolják, hogy a kacsozásnak mekkora jelentősége van, pedig ha ezt valaki rendesen el tudja végezni, akkor sokkal bőségesebb termése lesz. A következő cikkben elmondjuk, hogy mire kell odafigyelned neked is, fogadd meg egy tapasztalt kertész hasznos tanácsait!

Virágzik az orgona! Ismerd meg ezt a csodás növényt te is!

Virágzik a tavasz egyik legszebb növénye, a májusi orgona!

A májusi orgona mindenki kedvence, ezt bizton merem állítani, csodálatosan szép, szenzációs az illata és mindenhol megtalálható, amerre csak utunk visz. A következő cikkben megismerheted te is jobban az orgonát, történetét, gondozását, nevelését, illetve felhasználását mutatjuk be nektek.

Cickazugi Kertész Bt.

Cím: 6635, Szegvár (Csongrád), VII. külterület 16.

Hasznos információk a vitorlavirágról

Hasznos információk a vitorlavirágról

A vitorlavirág régóta kedvenc szobanövény, de csak pár éve mutatták ki, hogy kiemelkedő a légtisztító hatása. Ha tehetjük ne is egy, hanem több példányt szerezzünk be, tartsuk őket együtt, mert így szépségük, légtisztító hatásuk még inkább érvényesül. A mutatós...

A Balaton a legcsodálatosabb tó

Ezért érdemes ellátogatni a Balatonra

Sokan vannak úgy a Balatonnal, hogy vagy unalmasnak tartják, vagy szerintük kevés a látnivaló, rossz a víz stb. A most következő cikkben elmondjuk, hogy miért érdemes mégis ellátogatni a Balatonra, mivel mi nagyon imádjuk, ha tehetnénk, az egész életünket ott töltenénk, és...