Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2016. Május 25. Szerda - Orbán
Hirdetés
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Hirdetés
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Hirdetés
Hirdetés

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Méhpempő tudnivalók

Mit kell tudni a méhpempőről és mire jó a méhpempő?

A friss méhpempő az egyik legjobb energetizáló, vitalizáló szuperélelmiszer, ami a természetben előfordul. A méhpempő hatására a méhkirálynő, képes 30-40-szer hosszabb ideig elélni, egy átlagos méhhez képest. Szinte kizárólag csak a méhpempő hatására fejlődik ki a lárvákból a méh.

Honnan legyen kutyád: tenyésztő vagy menhely?

Fogadj örökbe vagy menj tenyésztőhöz, ha kutyát szeretnél?

Amikor egy felnőtt elszánja magát, hogy egy új kis életet vesz magához egy kutya személyében, nem mindig tudja, hogyan is kezdjen hozzá az egészhez. felmerül a kérdés már a legelején, hogy mégis honnan legyen kutyus: menhelyről (állatotthonból) vagy tenyésztőtől. Melyik a...

Agromasterhatsoros szemenkénti vetőgép

Agromasterhatsoros szemenkénti vetőgép

Típus: használt
Feladva: 2016-03-18
Ár: 3 200 000 Ft

Melyik számodra a legkedvesebb kutyafajta?

Olcsó és praktikus módszer szúnyogok ellen

Harcoljunk a szúnyogok ellen hatásosan!

Már most kezdenek megjelenni a szúnyogok, akik a kellemes nyári estéket képesek teljesen elrontani. Mindenki próbál védekezni ellenük, de a boltban kapható szerek egyáltalán nem hatásosak, viszont drágák! Éppen ezért mutatok egy házilag elkészíthető riasztót, ami hatásos és még olcsó is! 

Ismerd meg te is a legjobb kerti asztalt

A világ legjobb kerti asztala

Nem kell ehhez a kerti asztalhoz semmi más, csak egy kreatív asztalos. Hihetetlenül szuper engem meggyőzött teljesen, nem sokára csináltatok is egyet magamnak. Nézd meg te is, szerintem imádni fogod!

Használjuk fel praktikusan az alufóliát

Használjuk fel az alufóliát praktikusan

Szinte minden háztartásban megtalálható az alumíniumfólia, sokan azonban nem tudják, hogy számos módon fel lehet használni ezt az olcsó terméket. A most következő cikkben remek tippeket osztok meg veletek, nézzétek meg, hogyan használhatjátok fel praktikusan az alufóliát! 

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Ismerd meg te is Magyarország legnagyobb épületét, az Esztergomi Bazilikát

Ismerd meg te is Európa egyik legnagyobb templomát, az Esztergomi Bazilikát

Kevesen tudják, de Magyarország található egész Európa egyik legnagyobb temploma, ami nem más, mint az Esztergomi Bazilika! A most következő cikkben minden kiderül erről a csodálatos épületről! Ha még nem jártál itt, akkor mindenképp pótold be!

Függőleges kertötletek mindenkinek

Függőleges kertinspirációk

Hihetetlenül szuper ötleteket mutatok most nektek, melyek segítenek abban, hogy akár minden teremjen kis területen, még az erkélyen is. Nézd meg az összeset, egyik sem drága, és könnyedén létrehozhatja bárki. Melyik tetszik a legjobban?

Hirdetés
Szabadon engedték az oroszlánt, nézd meg, hogy örül!

Szabadon engedték az oroszlánt, nézd meg, hogy örül!

Egész életét rácsok mögött töltötte, egy kis helyen, soha nem érintette még rendes föld a mancsait. A cirkuszból azonban végre kiszabadították, igaz, hogy most is rácsok mögött van, de sokkal nagyobb területen, és a földön, illetve a fűben hempereghet. 13 év cirkuszi...

Ha a bőr alatt van a daganat, akkor nem kell olyan mély vágást ejteni, ha jó étvágyú, vidám, a műtét után hamar felgyógyul....

Csalán felhasználási módjai

A világ leghasznosabb gyomnövénye, a csalán

A csalán talán a legismertebb gyomnövényünk. Sőt úgy is mondhatni, hogy az egyik legkellemetlenebb gyomnövény, de a csalán nem csak csípni tud, hanem ennél sokkal többet. Meg is mutatom, hogyan használhatjuk fel! 

Így hozhatsz létre mutatós mini kerti tavat

Készítsünk mini kerti tavat a balkonra!

Hoztam nektek pár nagyon szuper és egyszerű tippet, hozzunk létre könnyedén mutatós mini kerti tavat! Szerintem mindenkinek tetszeni fognak ezek a remek ötletek, én nem tudom eldönteni, melyik a legszebb! 

Cseh és Cseh Agro Kft.

Cím: 5800, Mezõkovácsháza (Békés), Árpád út 258.

A kék cinege, aki túl gyorsan repült

Vajon megbüntették a gyorshajtó kék cinegét?

A brit rendőrök eléggé meglepődtek, amikor is a traffipax gyorshajtást észlelt. Először a gyorshajtó gépjárművet keresték, de nem találták, kiderült, hogy a képen szereplő kék cinege repült túl gyorsan.

A sparhelt felhasználása

Újra divatos lett ez a rég eltűnt csoda

A sparhelt útja eléggé göröngyös, régebben szinte minden háznál megtalálható volt, imádták az emberek, a közelmúltban teljesen eltűnt, most viszont kezd régi fényében tündökölni és újra divatba jött. Ismerd meg az előnyeit te is!