Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2016. Augusztus 25. Csütörtök - Lajos
Hirdetés
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Hirdetés
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Hirdetés
Hirdetés

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Ismerd meg a Szivárvány folyót te is!

A világ legszebb folyója, elképesztő színek!

Soha életemben nem láttam ennél csodálatosabb folyót, elképesztő, milyen színekben pompázik, tényleg olyan, mintha egy mesébe csöppennénk! Remélem, hogy egyszer élőben is látni fogom ezt a hihetetlen szépséget! 

A legszebb magyar kirándulóhelyek-ide érdemes ellátogatni tavasszal

A legszebb magyar kirándulóhelyek-ide érdemes ellátogatni ősszel!

Magyarországon rengeteg csodálatos hely található. Közeleg az ősz, végre kimozdulhatunk, mehetünk kirándulni! Éppen ezért hoztam nektek egy cikket, amiben összegyűjtöttem nektek a legkedveltebb magyarországi kirándulóhelyeket! 

Hitelt fedezet és kezes nélkül

Típus: használt
Feladva: 2016-06-12

Melyik számodra a legkedvesebb kutyafajta?

Számos településen megjelentek ismét a harlekinkaticák. Rendkívül elszaporodtak, éppen ezért megmutatjuk nektek, hogyan védekezhettek ellenük hatásosan.

Hogyan védekezhetünk a harlekinkaticák ellen

Egyre több helyen okoznak problémát a harlekinkaticák, nagyon sok megjelent belőlük idén is. Ahogy egyre közeledik a hűvösebb idő, úgy egyre inkább próbálnak melegebb helyre behúzódni ezek az élőlények. De mit tehetünk ellenük? Ezt mondjuk most el nektek.

A harlekinkatica egyre jobban terjed egész Európában, Magyarországon is. Nagyon veszélyes a jelenlétük az őrhonos katicára nézve, de a házba beköltözve az embert is idegesíti, ráadásul csíp is és allergiát okozhat.

Ismerd meg a harlekinkaticákat közelebbről

Az Egyesült Államokban már régebben, Európában a közelmúltban, Magyarországon nagyjából 3-4 évvel ezelőtt terjedtek el a harlekinkaticák. Az ősz kezdetével ugyanúgy, mint sok más rovar elkezdtek melegebbek helyekre bevonulni ezek az állatok, lassan a házakban is egyre több...

Eseménynaptár

2016 Augusztus

H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
Bemutatom a Hortobágyot nektek!

Ismerjétek meg ti is a Hortobágy csodáit!

Ha Magyarország szépségeiről van szó, akkor nekem legelőször a Hortobágy jut az eszembe, nekem ez a táj a legkedvesebb, egyszerűen nem tudok betelni vele! A most következő cikkben bemutatom nektek a Hortobágy kincseit, érdemes megismernetek mindet! 

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

Kerti díszek kőből

Zseniális ötletek, csak kővekkell díszíti a kertjét!

Hihetetlenül zseniális ötletek, nem is tudom melyik tetszik a legjobban! Mutatok nektek pár filléres kerti ötletet, amik a ti kerteteket is fel fogják dobni. Egy nő művei, aki semmi mással nem díszít, csak kövekkel, csodálatos! 

Rózsa metszése ősszel

A rózsák metszésének alapjai

Azért, hogy rózsáink minden évben megörvendeztessenek bennünket csodás szépségű, mennyiségű és illatú virágaikkal, bizony tennünk kell értük egyet s mást. A gondozási munkáik közül legelőször talán a legfontosabb feladatot a metszést láthatjuk el.

Hirdetés
Tudd meg, melyik magyar madárnak milyen hangja van!

Tudd meg, melyik magyar madárnak milyen hangja van!

Számos madarat találhatunk akár a kertünkben is, sokszor azonban nem tudjuk megkülönböztetni őket a hangjuk alapján. Éppen ezért mutatok nektek egy zseniális videót, amiben az összes magyar madár helyt kapott, ismerd meg őket a hangjuk alapján te is! 

A Nurell D rovarölő szerben cipermetrin és klórpirifosz hatóanyag van kombinálva. A klórpirifosznak van gázhatása, ezért vált...

Az első búbos ökoház Magyarországon

Hamarosan megépülhet itthon az első búbos ökoház

Megkapta a hivatalos engedélyt a Szupervályog Magyarország Munkacsoport, mégpedig arra, hogy megépíthesse az első búbos ökoházakat Magyarországon! Nézzük, miért is olyan nagy szenzáció ez! 

Paradicsom tartósítása

Tartósítsd a paradicsomot te is, hogy még év végén is saját termést ehess!

Sokáig kerestem a tökéletes tartósítási módszert, ugyanis én kifejezetten utálom a boltban kapható paradicsomokat, főleg télen, egyáltalán nem hasonlítanak arra, ami a kertemben terem. Végre meg van a legjobb módszer, így még Karácsonykor is a saját termésemet fogom...

LKW-PKW Gumiszerviz Egyéni Cég

Cím: 9300, Csorna Bartók Béla út 63.
Telefon: +36-96-261-112

Készíts tökéletes piskótát!

Készíts te is tökéletes piskótát!

Sajnos sokaknak gondot okoz a piskóta elkészítése, vagy összeesik nekik, vagy nem elég finom, nem ízletes. Szeretnénk segíteni mindenkink, éppen ezért elhoztam nektek a tökéletes piskóta receptjét! 

A magyarországi gólyák útra készen állnak!

Lassan elvonulnak a gólyák Magyarországról

A Magyarországon nyaraló gólyák lassan elhagyják ismét hazánkat, ugyanis augusztusban kezdődik a madárvonulás időszaka. A most következő képsorok megmutatják, milyen csodálatosan festenek a gólyacsapatok!