Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2014. November 29. Szombat - Taksony
| Szerző: Mónus Ferenc

Tengelyterhelés mérés II., követelmények

Mint azt az előző cikk bevezetőjében említettük, az utak védelme érdekében a járművek megengedett tengelyterhelését (és tömegét) jogszabályok korlátozzák. Áttekintettük a tengelyterhelés mérését befolyásoló tényezőket, a tengelyterhelés mérők főbb típusait és a mérőeszközök megengedett legnagyobb hibáit. Most a tengelyterhelés mérésére vonatkozó jogi szabályozást tekintjük át.
Tengelyterhelés mérés II., követelmények, utak védelme, jármű, jogszabály, tengelyterhelést átépítés , közút, fő tranzit útvonal, 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet , tonna, tengelycsoport, 4/1999 (II.1


A hazai szabályozás természetesen az uniós szabályozás előtt alakult ki és adatait az akkoriban a hazai utakon futó járművek és az útépítés financiális és technikai körülményei determinálták. Az uniós jogszabály által megengedett tengelyterhelés és tömeg értékek jellemzően magasabbak, azonban a hazai utak jelentős része ezt a tengelyterhelést átépítés nélkül nem viselné el. Következésképpen az uniós szabályozás azonnali és az összes közútra vonatkozó érvényesítésére nem volt mód. Mint majd látni fogjuk, az uniós szabályozás jelenleg még csak néhány fő tranzit útvonalra vonatkozik. Itt csak a szabályozás fő elemeit és adatait emeljük ki, további elemeket és adatokat magukban a jogszabályokban találhatjuk. Továbbá az egyes adatokhoz a jogszabály további korlátozásokat rendelhet, ezért a jogszabály teljes szövegének ismerete elengedhetetlen.

A járművek megengedett tengelyterhelését és tömegét a (többször módosított ) 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM  rendelet szabályozza.  A jármű megengedett tengelyterhelése 10 tonna,  azonban ez az érték az ún. útkímélő tengely esetén 11 tonnára nő.

Az egymáshoz közeli tengelyeket tengelycsoportnak nevezzük. Az utat ért káros hatás nagyobb, ha a tengelyek közel helyezkednek el, ezért a tengelycsoportok esetén további szigorítások lépnek érvénybe:

Ha két tengely egymástól mért távolsága 1 méternél kisebb, akkor ezt a tengelycsoportot egy tengelynek kell tekinteni és az erre megengedett tengelyterhelés 11 tonna.
Két tengely esetén, ha a távolság legalább 1 méter, de  kisebb 2 méternél, akkor a megengedett tengelyterhelés 16 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság nem több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 22 tonna.
Három tengely esetén, ha a szélső tengelyek közötti távolság több mint 2,6 méter, akkor erre a tengelycsoportra megengedett összes tengelyterhelés 24 tonna.
A fenti adatok mind fúvott gumiabronccsal felszerelt járművekre vonatkoznak, míg az ettől eltérő kerekekkel felszerelt járművek esetén a megengedett tengelyterhelés csupán 6 tonna.

A jogszabály a tengelyek számától függő mértékben, a megengedett tengelyterhelések összegénél kisebb tömegértéket enged csak meg. A jármű tömege nem érheti el a megengedett tengelyterhelések összegét, azaz a tengelyek terhelése nem minden tengelyen érheti el a maximálisan megengedett értéket.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű esetén                                                        20 tonna
háromtengelyes jármű esetén                                       24 tonna
négy vagy négynél több tengelyes jármű esetén             30tonna
háromtengelyes járműszerelvény esetén                        28 tonna
négytengelyes járműszerelvény esetén                          36 tonna
öt vagy ötnél több tengelyes járműszerelvény esetén       40 tonna
Az uniós szabályozást a hazai jogrendbe a 4/1999 (II.12.) KHVM rendelet ülteti be, de területi korlátozással. Ennek megfelelően az európai térség országaiban bejegyzett járművekre bizonyos útvonalakon az uniós szabályozás szerinti értékek is megengedettek.

A kijelölt, jellemzően tranzit útvonalak a következők:

M1                   Budapest-Hegyeshalom között
M5                   Budapest-Kiskunfélegyháza között
M7                   Budapest-Siófok között
M0                   M1-M5 között
15 sz.              Rajka-M1 között
A 96/53/EK irányelv szerinti megengedett értékek a fenti útvonalakon a következők:

A megengedett tengelyterhelés:

Nem hajtott tengely                                                                  10 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha távolság d< 1 méter        11 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                16 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter             18 tonna,

Nem hajtott tengelycsoport, ha d≥1,8 méter                               20 tonna.

 

Hajtott tengely                                                             11,5 tonna

Hajtott tengelycsoport, ha d<1 méter                                         11,5 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1≤d<1,3 méter                                   16 tonna,

Hajtott tengelycsoport, ha 1,3≤d<1,8 méter                                18 tonna.

A megengedett tömeg:

kéttengelyes jármű                                                                  18 tonna,
kéttengelyes pótkocsi                                                  18 tonna,
háromtengelyes jármű                                                  25 tonna,
háromtengelyes pótkocsi                                                          24 tonna,
négytengelyes jármű, két kormányzott tengellyel           
kímélő hajtott tengelyekkel                                                       32 tonna,
kéttengelyes jármű, kéttengelyes pótkocsival                 36 tonna,
négytengelyes járműszerelvény                                     36 tonna,
öt vagy hattengelyes járműszerelvény                            40 tonna.
A fentiekben vázlatosan megadott, de a jogszabályokban részletesen szabályozott tengelyterhelés és tömeg értékeket kell a közúti közlekedés során betartani. Ha maximálisan ki akarjuk használni a járműre megengedett adatokat, akkor a tengelyterhelést és a tömeget méréssel kell meghatározni, becslés esetén a megengedett értékeket könnyen túlléphetjük, vagy a jármű részleges terheléssel fut, ami gazdaságtalan lehet. Kis sűrűségű rakományok esetén fordul elő, ami az agrár ágazatban sokszor jellemző, hogy a járművet teljes mértékben megrakva is a tengelyterhelés és a tömeg a megengedett értékek alatt marad. Ilyen esetekben természetesen a mérés a közutak védelme okán nem szükséges. Semmilyen mérőeszköz sem hibamentes, ez a tengelyterhelés mérőre is vonatkozik. A tengelyterhelés mérőre és a tengelyterhelés mérő mérlegre vonatkozó hibahatárokat az előző cikkünkben adtuk meg. Ott részletesen kifejtettük, hogy ennél lényegesen nagyobb jelentőséggel bírnak a mérést befolyásoló külső jellemzők, amik a jármű tulajdonságaitól és a mérési felület egyenetlenségeitől függnek. A megadott értékeket teljes mértékben ne közelítsük, a tengelyterhelésre vonatkozóan minimálisan 0,5 tonna „ráhagyás” indokolt. Ha a tömeget tengelyterhelések mérésével állapítjuk meg (ún. összegzett tömeg), akkor három vagy több tengelyes jármű esetén 1-2 tonna „ráhagyás” is indokolt lehet.

 

2006. január elsejétől kezdve az ömlesztett árut fuvarozó járművekre vonatkozóan további korlátozások léptek érvénybe. A (többször módosított) 89/1988. (XII.20.) MT rendelet szerint a jármű vezetőjének rendelkeznie kell a megrakott jármű vagy járműszerelvény tömegét tartalmazó, a felrakó helyen hitelesített berendezéssel (hitelesített mérleggel) elvégzett jármű mérlegelés vagy tengelyterhelés mérés illetőleg a rakomány mérlegelése alapján kiállított tömegbizonylattal. A jogszabály részletesen rögzíti a tömegbizonylatban, a tömegértéken felül megadandó további adatokat is.

Forrás: Agrárágazat

Ossza meg!

Vissza: Gazdaság
címkék:
Munkába indultak a kiskutyák, eszméletlenül aranyos képek az első napjukról

Kiskutyák első napjai a hőssé válás útján :)

Kiskutyákat fotóztak az első munkanapjukon. Hosszú az út, amíg azzá válnak, amivé igazi hősökké. Életeket fognak menteni, a rendőrök, mentősök életét fogja könnyebbé tenni, most viszont még olyan kis aranyos kölykök, hogy ezt sokan el sem tudják képzelni róluk....

Ismét nagyon jó évjáratú lesz az idei Tokaji

Jó évjáratú lesz az idei Tokaji

Jónak ígérkezik a 2014-es tokaji aszú, a szőlő minősége meghaladja az előzetes várakozásokat. Az állami tulajdonú Tokaj Kereskedőház Zrt. tájékoztatása szerint az átlagosnál ugyan kevesebb szőlőt szüreteltek a történelmi borvidéken, ám a termelők kiváló édes borokat...

Horganyzott acélrács

Horganyzott acélrács

Típus: használt
Feladva: 2014-11-04
Ár: 14 000 Ft

Szerinted magasak az autók átírásának költségei?

Egy kimutatás szerint az utóbbi két évben nagyon megnőtt a kereslet a magyar borok iránt

A magyar borok meghódítják Európát

Huszonöt százalékkal nőtt az utóbbi két évben a magyar bor értékesítéséből származó bevétel az első számú exportpiacon, Németországban. Tavaly nagyjából 15 millió eurót tett ki, az idén augusztus végéig pedig meghaladta a 11 millió eurót.

A Búbos banka lett a 2015-ös Év Madara, ismerd meg te is

2015 Év Madara – bemutatjuk a Búbos bankát

Lezárult a szavazás, 2015 Év Madara a Búbos banka lett. Minden évben megválasztják az Év Madarát, amelyik megnyeri a versenyt, a következő évben kiemelt figyelmet kap, védelmére sokkal jobban odafigyel mindenki. 

Eseménynaptár

2014 November

H K Sz Cs P Sz V
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
             
Hihetetlenül megható, ahogy próbálja megmenteni társát a kutya

Próbál életet lehelni elütött társába egy kutya - megható képsorok

Nem mindennapi jelenetnek volt szemtanúja egy taxis Mexikóban. Végignézte, amint a két kutya megpróbál átkelni az úton, és bekövetkezik a tragédia, először nem mert odamenni a kutyához, mert félt, hogy a társa rosszul reagál. Ekkor rögzítette a hihetetlenül megható képeket.

Hírlevél feliratkozás

Érdeklik az állattartással, kertészkedéssel, gazdasággal kapcsolatos dolgok? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőkézből értesülhessen róluk:

A kutyásoknak nagyon sok szabályuk van, főleg azért, mert családtagként kezelik a háziállatokat

Hasznos tudnivalók, ha egy kutyáshoz mész vendégségbe – és az ellenérvek

Sok embert ismerek, akik azért nem mennek vendégségbe, mert ott kutyát tartanak, és ők ezt ellenzik. A kutyások többsége családtagként kezeli a kutyákat, a következő cikkben megnézzük a kutyások és a nem kutyások érveit is. Az érvek és az ellenérvek sem a mi...

Egy kislány elvesztette szeretett kutyusát, ezután pedig egy nagyon megható levelet címzett Istennek

Egy kislány megható levele Istenhez

Egy nagyon megható, és érdekes történetet találtunk a Facebook-on, egéz pontosan az Imádom a kutyám oldalon. Szeretnénk veletek megosztani, mert mindenki szívét megfogja dobogtatni, ebben bizto vagyok.



Esélytelen, hogy felkeltsék a kiskutyát :D

Esélytelen, hogy felkeltsék a kiskutyát :D

Ritkán látni olyan kiskutyát, aki ha elalszik, akkor onnantól kezdve se kép, se hang. A videóban szereplő kutyus viszont ilyen, bármit is csinálnak vele, esély sincs arra, hogy felébredjen, nagyon cuki :)

Megérkezett a havazás a Kárpát-medencébe is, a magasabban fekvő területek hófehér köntösbe öltöztek

Leesett az első nagyobb mennyiségű hó

Megtörtént az, amire már régóta nagyon sokan vártak, illetve sokan nem várták még. Leesett az első, nagyobb mennyiségű hó. Fehér köntösbe öltözött a Kékes és a Mátra is.

Közeleg a Karácsony, ezért szeretnénk kedveskedni minden olvasónknak az öt legszebb karácsonyi dal bemutatásával.

Az öt legszebb magyar karácsonyi dal

Közeleg a Karácsony, ezért szeretnénk kedveskedni minden olvasónknak az öt legszebb karácsonyi dal bemutatásával. Legalább egyszer mindenki énekelte ezeket a dalokat, gyönyörűek. Manapság már egyre gyakrabban csak a legújabb reklámokat láthatjuk, a réi szép zenék pedig...

Róna Tamás Kft.

Cím: 1142, Budapest Tahi utca 95.
Telefon: +36-1-340-1240 Fax: +36-1-349-1864

Rohamosan közeledik a Karácsony. Az ünnep alkalmából most bemutatjuk, hogy miről is szólt régen ez a csodálatos ünnep és hogyan zajlik napjainkban.

Karácsony régen és ma. Neked miről szól ez az ünnep?

Rohamosan közeledik a Karácsony. Az ünnep alkalmából most bemutatjuk, hogy miről is szólt régen ez a csodálatos ünnep és hogyan zajlik napjainkban. Nagyon elszomorító, hogy miképpen változott meg az ünnep szerte a világon, mi vált fontossá ezen a csodálatos ünnepen. Nem...

Közeledik a karácsony, a rádióban már hallani lehet a megunt ünnepi slágereket, mégis mindenhol, plazában, tévében, rádióban, az utcán csak ezeket hallhatjuk. Most mutatunk egy pár olyan karácsonyi dallamot, melyet lehet, hogy még sohasem hallottál, viszo

10 nagyon jó karácsonyi dal, melyről lehet nem is hallottál még

Közeledik a karácsony, a rádióban már hallani lehet a megunt ünnepi slágereket, mégis mindenhol, plazában, tévében, rádióban, az utcán csak ezeket hallhatjuk. Most mutatunk egy pár olyan karácsonyi dallamot, melyet lehet, hogy még sohasem hallottál, viszont most megszereted.