Az első Steyr-liszensz alapján készített 350-től a Lapplanderig hosszú, s göröngyös volt az út.

A magyar autógyártás egykori csillaga - Csepel autógyár

P.J.
Pinterest logo

KÖVESS MINKET

PINTERESTEN

Az első Steyr-liszensz alapján készített 350-től a Lapplanderig hosszú, s göröngyös volt az út.

A Csepel Autógyár, amely semmilyen kapcsolatban nem állt a Csepel Vas- és Fémművekkel közel 30 éven át készített teherautókat, s egészen az 1990-es évekig fennmaradt, mint alkatrész-beszállító.

A Csepel Autógyár, amely semmilyen kapcsolatban nem állt a Csepel Vas- és Fémművekkel közel 30 éven át készített teherautókat, s egészen az 1990-es évekig fennmaradt, mint alkatrész-beszállító. 1945-1948 – azaz az első hároméves terv során a magyar autó- és traktorgyártó vállalatok, a MÁVAG és a RÁBA háború előtti típusaik gyártását folytatták tovább. A Nehézipari Központ (NIK) 1948 folyamán felmérte az igényeket.

A Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT, köznyelvben leginkább "Beszkárt"-ként emlegették) modernebb Diesel-motort és autóbuszt kért; a MÁVAUT nem csupán a Beszkárt támogatását kérte, de megemlítette, hogy szükségük lenne egy 30-35 személyes új busztípusra is; a Honvédelmi Minisztérium illetékesei 1,3 és 3,5 tonnás terepjáró gépkocsikra vágytak; a Földművelésügyi Minisztérium új traktortípus kialakítását szorgalmazta.


A Nehézipari Központ úgy találta, hogy külföldi licenc vásárlásával ezek az igények gyorsan teljesíthetőek. Három külföldi  gyárat szemeltek ki: Gräf & Stift, Steyr(mindkét gyár osztrák),MAN(német) Mivel a győri Rába már régóta a MAN partnere volt, ezért Winkler Dezsőt kérték fel a tárgyalásokra. A MAN azonban Németország nyugati zónájába esett, így a párbeszéd lassan folyt.

A Steyr-hez azonban jó kapcsolatot biztosított Puch János, aki a háború előtt a Steyr-Austro Daimler képviseletvezető tisztviselője volt, s az államosítás után a NIK kötelékében helyezkedett el. Puch segítségével a Nehézipari Központ munkatársai meglátogathatták a Steyr gyárat, s megtekintették a gyár új típusait.

A Steyr 1948-ban kezdte meg új dízelmotor családjának gyártását. Az egy-, két- és négyhengeres erőforrások főbb szerkezeti egységei csereszabatosak voltak. A dízelmotorok mellett elkészült több új tehergépkocsi- és traktor is. A NIK munkatársait főleg a 380-as típusú teherautó nyűgözte le. A következő oldalon még több érdekesség vár! 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

2024-01-10

Hasznos ötletek, javaslatok gazdálkodóknak Dr. Máté Andrástól

Cikksorozatunkban a SZIE Növénytermesztési Tanüzemének volt igazgató, Dr. Máté András oszt meg tippeket gazdálkodóknak. Ez a cikk a vetésekkel kapcsolatos.

2023-12-31

Látványos égi jelenséggel kezdődik az Új Év – Itt a Quadrantidák Meteorraj

Készüljünk fel a természet egyik leglenyűgözőbb show-jára, és merüljünk el az égi csillagok varázslatos világában! Látványosan indul az Új Év!

2023-12-31

Autópálya-matrica árak 2024-ben: Holnaptól már érvényben!

2024-től az e-matrica árak emelkednek, és további útszakaszok válnak fizetőssé, ezért érdemes időben beszerezni a matricát, és tervezni az útvonalat az esetleges költségek miatt.

2024-04-08

Friss: gép- és technológia beszerzési támogatás nyílik a borászok számára

Több mint 10,8 milliárd forint áll rendelkezésre a borászati technológiai fejlesztésére a Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv Európai Mezőgazdasági Garanciaalapból.

2024-04-16

Ideje elültetni a cukkinit, mutatjuk: cukkini ültetés lépései

Egyre népszerűbb a cukkini hazánkban is. Ültess 2024-ben te is cukkinit, mutatjuk, hogy mikor, és hogyan csináld, hogy a legtöbb, legjobb termésed legyen!

2024-03-25

5 millió Forintos bírságot is kaphat, aki nem írtja ki a parlagfüvet 2024-ben

5 milliós bírság is ütheti a parlagfüves telkek tulajdonosait! Ismerd meg a 2024-es bírságokat, és azt, hogyan védekezhetsz hatékonyan a parlagfű ellen a telkeden!

2024-03-21

Kezd kimenni a divatból: erre, és így használható a kútvíz a kertben

Magyarországon régen a kútvíz használata viszonylag gyakori volt. Azonban egyre inkább azt lehet érzékelni, hogy kezd kimenni a divatból. Vajon miért?

2024-01-19

A fehér tündérrózsa lett az év vadvirága

Az Év Vadvirága szavazás győztese a fehér tündérrózsa lett. A kezdeményezés célja, hogy a nagyközönség jobban megismerje a hazánkban élő ritka növényfajokat.

További cikkek ebben a témában


Tovább a Lexikonhoz

utalványozás

kötelező írásbeli utasítás az arra felhatalmazott gazd. dolgozóktól az anyagi... Tovább

szakállatorvos

olyan —>állatorvos, aki az állatorvosdoktori oklevelének megszerzése és az állatorvosi... Tovább

Tovább a lexikonra
Agrárgépészet Érdekességek Gazdaság Tudomány